جمعه 3 آذر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پرده بکارت و ترس ها و تشويش های ما (۲)، حميدرضا شيرمحمدی

[بخش نخست مقاله]

هايمنوپلاستی و اخلاق در پزشکی
خانم دکتر Troy Robbin Hailparn متخصص زنان و زايمانی است که از سال ۲۰۰۴ اقدام به تبليغات وسيعی در مورد هايمنوپلاستی روی ۲۳ بيلبورد در اطراف San Antonio کرده است. دکتر جاکوبسون نيز همکار ديگر اوست که با تبليغ در مجلات معروفی چون "هارپر بازار" همين کار را انجام ميدهد. دکتر متلوک Matlock به اين جور اقدامات اکتفا نکرده و در مورد عمل های خود (که با استفاده از ليزر انجام ميشود) در تلويزيون کابلی مصاحبه ميکند. اما اينها فقط استثنائی بر قاعده محسوب ميشوند که با اگر و اما هايی همراه بوده است.
کميته مسائل اخلاقی "کالج آمريکايی متخصصين زنان و زايمان" در نامه ای به متخصصين فعال در اين زمينه (در سال ۲۰۰۴ ميلادی) نسبت به اين مسئله ابراز نگرانی کرد. هرچند اين کالج رسماً بر عليه آن موضع گيری نکرده است اما با توجه به نبود دوره اختصاصی ويژه يا متن درسی مربوط به "ترميم پرده بکارت" در کتب پزشکی و اينکه احتمالاً مردم از اين قضيه اطلاع ندارند اين مسئله را قابل توجه دانسته است. در واقع معمولاً پزشکانی که مبادرت به اين کار ميکنند ترجيح ميدهند برای مراجع توضيح ندهند که ترميم پرده بکارت به سادگی با يک معاينه پزشکی قانونی قابل کشف است و تشخيص آن برای معاينه کننده چندان هم مشکل نيست. دکتر G. Stovall رئيس جامعه جراحان زنان و زايمان در آمريکا عقيده دارد: ترميم پرده بکارت کار شرم آوری است. اينگونه عمل ها بندرت ممکن است در بهبود روابط جنسی افراد تأثير داشته باشد. از همه مهمتر اين است که بايد متوجه بود اين کار باعث بازگرداندن واقعی بکارت فرد نميشود". خانم Kathleen Raviele که خود يک متخصص زنان وقائم مقام يک انجمن پزشکی کاتوليک است اين کار را يک عمل فريبکارانه و غيرکارساز ميخواند و معتقد است "بهترين کار اين است که زن تا زمان ازدواج از اينگونه روابط اجتناب کند تا مزه واقعی آن را درست در شب عروسی اش بچشد" . طرفداران حقوق زنان از آن بعنوان تسليم مطلق در برابر جامعه مردسالار ياد کرده و از زنان ميخواهند تن به چنين تسليم و تحقيری ندهند. خانم Vanegas با اينکه خود پزشک نيست دارای کلينيکی است که در آن با همکاری ۵ جراح پلاستيک روزانه عمل های متعددی در اين زمينه انجام ميشود. او ضمن پذيرش اينکه اينگونه عمل کمک به توسعه فريبکاری در جامعه است ميگويد: "من هم يک فمينيستم اما وقتی مردم به چنين خدماتی نياز دارند چه فرق ميکند که من يا کس ديگه ای اين کار را برايشان بکند؟"
شکی نيست که انجام اين عمل ها باعث کاهش اعتماد عموم مردم به صدافت و درستی حرفه پزشکی ميشود که ممکن است منجر به بروز واکنش های جدی تری شود. در گزارشی که سال ۲۰۰۵ توسط Sandy Kobrin (نويسنده با سابقه ساکن لوس آنجلس در مورد جراحی پلاستيک) در مطبوعات آمريکا منتشر شد اين مسئله مورد توجه بسياری قرار گرفت. بسياری از پزشکان – حتی در آمريکا- ترجيح ميدهند اين عمل ها را در ساعات پايانی شب و پشت درهای بسته در مطب انجام دهند. دکتر يانگ ميگويد: اکثر مشتری های ما را خانمهای اهل کشورهای آمريکای لاتين و خاورميانه بخصوص ايران و عربستان سعودی تشکيل ميدهند. آنها اغلب با اسم های مستعار بدون چک و کارت اعتباری و در پوشش کامل غيرقابل شناسايی به مطب می آيند. دکتر متلوک مدت ۲۱ سال است که در Beverly Hills بصورت کاملاً رسمی برای صدها زن عمل هايمنوپلاستی را انجام داده است. او در يک سال اخير پيغام های تهديد آميز زيادی از کسانی که خود را مسلمان معرفی ميکردند دريافت کرده است که او را (درصورت متوقف نکردن کارش) به مرگ تهديد کرده بودند. او ميگويد " اونها مرتب با تلفن و نامه پيغام های تهديدآميز همراه با عکس های افرادی که بطور وحشتناکی به خاک و خون کشيده شده اند می فرستند. من حالا واقعاً ميتونم حرف خانمهايی که پيش من می آيند و ميگن اگه من بدون اين کار به ايران برگردم حتماً من رو ميکشن درک کنم." بعقيده متلوک - که در کاليفرنيای جنوبی و در ميان جمعيت زيادی از مهاجرين ايرانی زندگی ميکند- هنوز بسياری از اين ايرانيان شديداً تحت فشارهای سنتی و خانوادگی مربوط به رسوم ازدواج هستند. آقای متلوک در اين باره با اف بی آی صحبت کرده و آنها به او گفته اند که بهتر است اين تذکرات را کاملاً جدی بگيرد و سعی کند لااقل بصورت رسمی از انجام چنين کارهايی خودداری کند.
البته بجز هايمنوپلاستی راه های ديگری هم برای حل اين مشکلات پيشنهاد شده است. شکوفه دختری است که اخيراً بخاطر مشکوک شدن خانواده به روابط بيرون از منزل دچار تنش و درگيری شده بود. ماجرا از آنجا شروع شد که برادر کوچکترش (در ادامه يک جنگ خواهر و برادری ۱۲ ساله) او را در کنار همکارش هنگام قدم زدن در خيابان ديد و او را متهم به بی عفتی کرد. ساده ترين کاری که پس از مشاوره با چند نفر به ذهنش رسيد مراجعه به يک متخصص زنان و زايمان و گرفتن گواهی سلامت پرده بکارت (غيرواقعی) از وی بود. هرچند برادرش همچنان بر قلابی بودن اين گواهی اصرار داشت، پدرش همين گواهی را برای رفع اتهام وی کافی دانست. بنظر ميرسيد او نميخواست اين جنجال فرساينده بيش از اين ادامه يابد.
مژده دختر ديگری است که به پيشنهاد يکی از دوستانش ترجيح داد در شب عروسی از دستمالی که کمی قبل به خون آغشته شده بود استفاده کند و ظاهراً اين امر با اطلاع و اعتراض کسی روبرو نشد. خانم دکتر Emmanuelle Piet يک پزشک ساکن فرانسه هم چنين روشی را ساده تر و کاربردی تر از ترميم پرده بکارت ميداند.
در فرانسه مهمترين کشوری که با بيش از ۵ ميليون مسلمان دارای پرجمعيت ترين جامعه مسلمان در اروپا محسوب ميشود ترميم پرده بکارت هرچند غيرقانونی نيست اما بصورت کاملا مخفی انجام ميشود. در سال ۲۰۰۵ دولت طی گزارشی در ارتباط با مسائل اخلاقی مورد بحث در بيمارستان ها از پزشکان خواست که از صدور گواهی های غيرواقعی بکارت خودداری کنند. در آلمان هم به گفته خانم دکتر Serap Cileli (که خود يک متخصص زنان و زايمان در آلمان است) ساليانه زنان ترک زيادی برای گرفتن گواهی های بکارت غيرواقعی به پزشکان مراجعه ميکنند.
تصميم گرفتن برای پزشک هميشه هم کار آسانی نيست. احتمال بروز خشونت و خطرهای جانی برای زنی که سخت از آن در هراس است اراده هر انسانی برای رد چنين درخواستی را سست ميکند، هرچند پذيرفتن آن هم با قبول خطر واکنش خانواده وی و يا تعقيب قضايی در کشوری مانند ايران روبرو باشد. بيکاری روزافزون پزشکان و افزايش درخواست برای انجام اين عمل از سوی مراجعين باعث تقويت چنين انگيزه هايی ميشود. وقتی شما بعنوان آخرين اميد يک انسان برای ادامه زندگی انتخاب شده ايد ممکن است ناچار شويد بعضی از سوالات را بدون پاسخ بگذاريد. بقول دکتر رضا کيانيان در فيلم خانه ای روی آب: "چه دنيای بدی که من بايد آخرين اميد کسی باشم!"

چند توصيه برای تخفيف نگرانی های مربوط به پرده بکارت
با توجه به اينکه در اين رابطه بسيار از من سوال ميشود من معمولاً سعی ميکنم با چند توصيه ساده راه هايی برای کاهش ترسها و نگرانی هايی از اين دست را پيشنهاد کنم. برای مثال:
۱. اولين نکته اين است که همه آقايان معمولاً نگرانی های جدی نسبت به اين مسئله را ابراز نميکنند و مايل به درخواست معاينه پرده همسرشان توسط پزشکی قانونی نيستند. درصورت عدم مشاهده علائم درد و خون ريزی پس از اولين نزديکی و احساس سوال برانگيز بودن اين مطلب ميتوانيد اين مطلب را تذکر دهيد که احتمال مشاهده خون ريزی در اين موارد چيزی در حدود ۴۰ درصد است و طبق بعضی آمر حدود ۶۰ درصد از خانمها به دلايل مختلف طی اولين نزديکی دچار خون ريزی نميشوند.
۲. به خانمها توصيه ميکنم که سعی کنند با افزايش دانش و مهارتهای لازم برای ادامه زندگی نقش مهم و فعالی در جايگاه اقتصادی و اجتماعی مشترک با همسرشان ايفا کنند. استحکام اين روابط از تنش ها و نگرانی های جانبی مثلاً نسبت به وجوه جسمی زنانه يا سلامت پرده بکارت ميکاهد.
۳. به خانمها توصيه ميکنم با رويکرد به ارزشهای اصيل مذهبی نظير راستی، اعتماد به نفس، شهامت، ايستادگی، و اعتماد به خواست خداوند اجازه ندهند که ترسهايی از اين دست در رابطه با همسرشان تداخل کند. به آنها گوشزد ميکنم اطمينان داشته باشند زندگی با مردی که پرده بکارت را با ارزش تر از ديگر ويژگی های با ارزش وی ميداند ممکن است به يک رابطه عاطفی ارضاء کننده و در نهايت خوشبختی نيانجامد.
۴. تکيه بر مناسبات و رسوم سنتی باعث افزايش توقعات سنتی مانند سلامت پرده بکارت از زنها خواهد شد. تغيير در اين مناسبات ميتواند به تخفيف انتظارات و نگرانی ها در اين زمينه بيانجامد.
۵. درصورت احساس شک و ترديد همسر (آينده) شان نسبت به تشکيل يک رابطه کامل و دلبستگی کامل سعی کنند علت ترسها و تشويش هايی که بصورت نگرانی نسبت به سلامت پرده بکارت بروز کرده را پيدا و نسبت به کاهش آن اقدام کنند. گاهی ممکن است مشاوره با يک فرد آشنا با اين مسائل کمک بزرگی به رفع اين نگرانی ها کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





۶. ترميم پرده بکارت عملی است که با آثار قابل مشاهده ای همراه است. درصورت اصرار همسر آينده تان به معاينه پرده، اين امر به راحتی توسط معاينه کننده تشخيص داده ميشود، بنابراين معلوم نيست انجام اين عمل چقدر به بهبود وضعيت شما کمک ميکند.

هرچند در مواردی اين توصيه ها باعث تخفيف قابل ملاحظه نگرانی ها ميشود گاهی هم تأثيری در کاهش ها ترسها و تشويش های فرد ندارد. در اين موارد طبيعی است که تنها خواست مخاطب معرفی يک پزشک مناسب با مهارت و تخصص کافی در ترميم پرده بکارت است، چيزی که متأسفانه از دست من کاری درباره آن برنمی آيد. در اين موارد هميشه به ياد هايمنئوس الهه شادباش و عروسی با مشعل زيبا و خيره کننده اش می افتم که به ما لبخند ميزند. يک نفر فرياد ميزند" آهای هايمنئوس مواظب باش! دود مشعل ات اشک همه ما را درآورده است!"... توصيه ميکنم همه ما يک قدم عقب تر بايستيم.

دکتر حميدرضا شيرمحمدی

[بخش نخست مقاله]





















Copyright: gooya.com 2016