شنبه 12 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هوای حدود ۴۰ درجه سقز، بدون برق، شارنيوز

تصور فردی را بکنيد که در هوای نزديک به ۴۰ درجه و خسته از کار روزانه، به سرعت خيابان ها را به سمت منزل می پيمايد که خود را از شر گرمای طاقت فرسا و بی سابقه نجات دهد اما دقيقا در گرم ترين لحظات روز که به خانه می رسد برق قطع است و بيرون و درون خانه فرقی با هم ندارند.اين شخص اگر در شهر ديگری غير از سقز باشد به اولين چيزی که فکر ميکند نيروگاههای فرسوده توليد برق،سدهای خالی از آب ،سخنان رئيس جمهور که مردم ايران را خوشبخت ترين مردم دنيا خواند و ... است اما اولين چيزی که به ذهن شهروندان سقزی خطور ميکند به يادآوردن دوران سخت زمستان گذشته در سرمای منفی ۳۰ درجه بدون گاز و وسايل گرمازای کافی است،چه که سقزی ها در اين سالها نتوانسته اند با خيال راحت زمستان و تابستان را سر کنند و اين سوال اساسی ذهن آنها را مشغول کرده است که دولت چرا فکری برای اساسی ترين نيازهايشان نميکند که در زمستان سوخت کافی و در تابستان برق است.خصوصا اين سوال زمانی بيشتر آزارشان ميدهد که در رسانه های مستقل ميخوانند که خشکسالی دليل اصلی خواموشی ها نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هوا شناسی سقز در چند روز گذشته دمای سقز را در گرمترين حالت ۳۹ درجه سانتيگراد اعلام کرده است و اگر نامی از سقز در اين خبر ذکر نشده بود ممکن نبود کسی باور کند اين سقز سرد سير است که چنين دمای بالايی را تجربه ميکند.شهری که در زمستان اغلب سردترين شهر کشور است و سال گذشته نيز دمای منفی ۳۲ درجه را پشت سر گذاشته بود.اين هوای گرم فعاليت های روزانه مردم به شدت تحت تاثير قرار داده و نگرانی از شيوع بيماری های عفونی و مخصوص اين شرايط نيز روز به روز در حال افزايش است.
به اين شرايط خود به خود سخت، قطع مکرر برق را اضافه کنيد که دليل ديگری برای سلب آسايش شهروندان شده است با اين توضيح که اين مشکل خاص سقز و منطقه نبوده و مسئله اساسی اين روزهای کشور است.
اما خواموشی ها چند روزی است وارد مرحله جديدی با دامنه گسترده تر شده است بدين ترتيب که قطعی برق در دو مرحله در روز انجام ميگيرد و اگر قبلا تنها در ساعاتی از روز شهروندان شاهد قطع برق بودند،اکنون شب ها نيز به برنامه خواموشی ها اضافه شده است.
آخرهقته گذشته مناطق تپه شافعی،سعدی،خيابان شهدا شبهای بدون برق را پشت سر گذاشتند و به احتمال فراوان در زوهای آينده ساير مناطق را نيز در بر خواهد گرفت. مدت زمان اين خواموشی ها از يک ساعت تا دو ساعت متغير بوده است.
اگرچه اين روزها رسانه ها مستقل و منتقد دولت سوء مديريت و عدم پيش بينی های لازم دولت برای چنين وضعيتی را از دلايل اصلی خواموشی ها عنوان کرده و خشکسالی را در درجه چندم اهميت ميدانند که خود همين مسئله می تواند دليل اعتراض و گلايه مردم باشد اما در سطح مديريت شهری عدم اطلاع رسانی در مورد زمان خواموشی ها باعث سردرگمی شهروندان شده است چه که هر لحظه در انتظار قطع شدن برق بوده و قادر به برنامه ريزی کارهای روزانه نيستند.به اين مورد عدم پاسخگويی اداره برق و همواره مشغول بودن تلفن های آن را اضافه کنيد که بر نارضايتی ها افزوده است.درهر حال اطلاع رسانی حداقلی در اين مورد خواسته زيادی نبوده و قدری همت می طلبد.
در اين برهه که چند هفته تا شروع ماه رمضان باقی است و بسياری در صدد برپايی جشن های عروسی هستند قطع برق در شب ها و برهم خوردن مراسم ها از ديگر نگرانی های شهروندان است که با اعلام زمان خواموشی ها گروهی خواهند توانست از ايجاد مشکل جلوگيری کنند.
وضعيت حال حاضر کشور به لحاظ مشکل سوخت و انرژی پايان کار نيست و برخی منابع مطلع خبر از تدوام خاموشی ها حتی در فصل زمستان را نيز می دهند که هنوز دولت در اين مورد اظهارنظری نکرده است.





















Copyright: gooya.com 2016