چهارشنبه 4 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممنوعيت کاشت چمن و گياهان آب دوست در پايتخت، اعتماد

درست در شرايطي که سازمان پارک ها و فضاي سبز شهرداري تهران با ابلاغ دو بخشنامه جداگانه کاشت چمن و گياهان آب دوست را ممنوع اعلام کرده است، شواهد عيني حکايت از کاشت چمن در برخي مناطق شهرداري تهران دارد. از آنجا که کاشت و نگهداري چمن مستلزم صرف هزينه هاي سنگين بوده و نياز آن به آب نيز بسيار زياد است، به همين جهت در پي اعتراضات برخي کارشناسان و سازمان هاي تخصصي حوزه فضاي سبز کشور، سازمان پارک ها و فضاي سبز تهران، طي دو دستورالعمل جداگانه، مناطق 22گانه را از کاشت چمن بر حذر داشته و شهرداران مناطق را مسوول نظارت بر حسن اجراي اين بخشنامه کرده است. به گزارش سبز پرس، شواهد نشان مي دهد اين بخشنامه از سوي مديران شهري مناطق 22گانه، با بي توجهي روبه رو شده، به گونه يي که عمده مناطق شهرداري به خصوص مناطق 5 ،15 ،21 ،22 ،2 و 4 به کاشت چمن ادامه مي دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين درحالي است که هنوز قسمت عمده آب مورد نياز فضاي سبز تهران از منابع آب شرب شهري تامين مي شود و به دليل جدي بودن مبحث بحران آب در پايتخت، اين اقدام با انتقاد روبه رو شده است. برخي کارشناسان با توجه به هزينه هاي مربوط به کاشت چمن و نگهداري آن، علت را انگيزه هاي غيرفني دانسته اند.

مديرعامل سازمان پارک ها و فضاي سبز ضمن رد ادعاي ادامه کاشت چمن گفت؛ اين بخشنامه رعايت مي شود و البته چمن به صورت نواري و تلفيقي در مناطق کاشت مي شود تا به لحاظ حفظ منظر، مشکلي ايجاد نکند. مختاري در پاسخ به تخلفات صورت گرفته نيز گفت؛ اين مساله را بررسي مي کنيم تا در صورت مشاهده تخلف برخورد لازم صورت گيرد.

رئيس فضاي سبز منطقه دو شهرداري تهران درباره علت گسترش کاشت چمن در منطقه دو به رغم بخشنامه هاي سازمان پارک ها گفت؛ ما کار بازپيرايي فضاي سبز را برعهده داريم و چون عمر چمن کوتاه است، به دليل حفظ منظر شهري و مشکلات سازمان، مجدداً بايد آن را بکاريم. هاله خدادادي در پاسخ به اين سوال که چرا به جاي کاشت چمن يا باز پيرايي به کاشت گونه هاي سازگار با آب و هواي تهران اقدام نمي کنيد، گفت؛ تا زماني که مديران سازمان پارک ها، اين گونه ها را به ما معرفي نکنند ما حق کاشت هيچ گونه جديدي را نداريم و اين، در حيطه وظايف سازمان پارک ها و شهرداري است چرا که ما تنها مجري آنها هستيم. او درباره کاشت چمن در فضاي بين درختان سرو نقره يي حاشيه اتوبان رسالت نيز گفت؛ اين کار بر اساس سليقه شهرداران انجام مي شود و البته در منطقه ما به نسبت منطقه مجاور، يعني منطقه 5 کمتر صورت گرفته است. همچنين رئيس اداره فضاي سبز منطقه شهرداري پنج تهران در اين باره گفت؛ چمن کاري در مناطقي که داراي بستر زيرزميني آب خام است و مي تواند به منظر شهري جلوه خاص و زيبا ببخشد، ممنوع نيست. رضا مددي با اشاره به قنات هاي تهران گفت؛ در جايي که با مخازن چند هزار متر مکعبي از قنات ها آب لازم را تامين مي کنيم، چمن کاري محدوديتي ندارد. او با اشاره به اينکه مردم موافق چمن کاري هستند، گفت؛ براي ما نظر مردم بر زيبايي و مسائل زيست محيطي ارجحيت دارد.

رئيس اداره فضاي سبز منطقه شهرداري پنج تهران با اشاره به اينکه با طرح سازمان پارک ها درباره محدود شدن و ممنوع شدن چمن کاري موافقم گفت؛ در مکان هايي که شهروندان درخواست چمن کاري براي محل بازي کودکانشان، يا زيبايي محل دارند و از آب شرب استفاده نمي شود چمن کاري مخالف دستورالعمل نيست.

او با رد چمن کاري وسيع حد فاصل بزرگراه اشرفي اصفهاني و سردار جنگل نيز گفت؛ در اين محدوده هيچ سرو نقره يي کاشته نشده است و با توجه به آبياري بيشتر و چندين بار در هفته درخت نيز رشد بيشتر و سريع تري دارد و اين به سود محيط زيست و فضاي سبز است.

مددي درباره کاشت نخل هاي تزييني يا اکاليپتوس در تهران که بومي اين شهر نيستند نيز اشاره کرد؛ در سال گذشته در سطح وسيعي اين کار صورت گرفت که به دليل سرماي بيش از اندازه، تمام اين درختان خشک شدند و روساي مناطق تصميم به قطع آن گرفتند، اما ما در منطقه اين کار را انجام نداديم و باعث شد امسال اين درختان دوباره ريشه بزنند و تبديل به درختچه هاي زيبا بشوند.





















Copyright: gooya.com 2016