چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات بي‌سابقه رئيس‌حوزه‌هنري درباره شرايط فرهنگي جامعه، فرهنگ آشتی

همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران در حالی برگزار شد که حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري تبليغات اسلامي، در سخنانی بی‌سابقه در این همایش گفت: اگر يك تحول در مديريت كلي فرهنگ جامعه اتفاق نيفتد معلوم نيست جمهوري اسلامي پابرجا بماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او در اين همايش با ارائه مقاله‌اي به سخنراني حول محور فرهنگ عمومي پرداخت. بنيانيان با ارائه تعريفي از فرهنگ گفت: بسياري از فعاليت‌هاي علمي،سیاسی، اقتصادي و حتی شيوه انتخابات و نحوه گزينش كانديداها ريشه در فرهنگ دارد. در جامعه گاهي ارزش‌هايي تبديل به غير ارزش يا غير ارزشي تبديل به ارزش مي‌شود. برخي از اين امور نيز از بيرون وارد فرهنگ ما مي‌شوند كه مقام معظم رهبري آن را تعبير به تهاجم فرهنگي كرده‌اند.

وي با اشاره به اينكه تعامل با غرب الگوهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي اين كشورها را وارد كشور ما مي‌كند، افزود: مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي سازمان‌ها و انجمن‌ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی كفايت نكرده است و لذا جوانان نسبت به افراد مسن‌تر گرايش ديني كمتري دارند و با افزايش سطح تحصيلات افراد علی‌رغم حفظ اعتقادات بنيادين ديني توجه به ارزش‌ها و رفتار‌هاي ديني كاهش پيدا مي‌كند. همچنين با رشد شهرنشيني و ظاهر شدن مظاهر مدرنيته در مراكز استان‌ها توجه به ارزش‌هاي ديني كاهش پيدا مي‌كند. بنيانيان تصريح كرد: بخش كوچكي از تغييراتي كه از خارج وارد مي‌شود براي تهاجم فرهنگي است و بخش مهم و كليدي آن اين است كه مثلا دوستان ما به طور تخصصي در دانشگاه اقتصاد غرب مي‌خوانند و بعد مي‌خواهند با گذاشتن ريش آن را بومي كنند. ما بايد علم و فناوري را وارد فرهنگ كنيم. علم وارداتي تاثيرات جدي بر فرهنگ مي‌گذارد.

وي با ارائه آمار و ارقامي كه طي تحقيقاتي از سوي وزارت ارشاد اعلام شده است، گفت: معتقدم كه مي‌شود كاركرد انقلاب اسلامي را با كاركرد نظام جمهوري اسلامي در بخش فرهنگ تا اندازه‌اي تفكيك كرد. اين ادعا ادعاي بزرگي است كه من استدلال كرده‌ام اعتقاداتي در انقلاب اسلامي نهفته است كه مي‌تواند الزاما رو به پيشرفت باشد همان‌طور كه در سطح جهان رو به پيشرفت است. ما مي‌خواستيم فرهنگ اسلامي را صادر كنيم، جريان بيداري در امت اسلامي را تسكين ببخشيم كه خوشبختانه در اين راه موفق بوديم. رئيس حوزه هنري ادامه داد: اگر بخواهيم يك ارزيابي كامل‌تري از كل روندهاي جامعه ارائه دهيم مي‌توانيم بگوئيم اقتدار سياسي نظام جمهوري اسلامي در سطح جهان رو به رشد است، فرهنگ انقلاب اسلامي در داخل و خارج رو به رشد است و اقتدار سياسي نظام جمهوري اسلامي بيشتر از كارايي اين نظام رو به رشد است. اما من به عنوان يك كارشناس فرهنگي مدعي هستم استقرار ارزش‌ها، هنجارهاي ديني و رفتارهاي ديني در جامعه رو به كاهش است. بنيانيان با تاكيد بر ضرورت تحول در مديريت كلي فرهنگ گفت: تحول در مديريت فرهنگ همان مهندسي فرهنگ است كه مقام معظم رهبري بر آن تاكيد دارند. ديدن آثار تحولات علمي، فناوري، اقتصادي و طبيعي بر روي فرهنگ مي‌شود مهندسي فرهنگي يعني ما چه كار كنيم كه همزمان با احداث اتوبان تهران شمال فرهنگ مردم تهران و شمال خراب نشود و رهبري تاكيد كرده‌اند هر طرح عمده بايد يك پيوست فرهنگي داشته باشد. وي با اشاره به اينكه ما در شرايط سختي نيستيم و مي‌توانيم تحول را آغاز كنيم گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبري با نسخه‌نويسي‌هايشان درمان تمام اين دردها را در مهندسي فرهنگي، نقشه جامع علمي كشور، تحول در نظام آموزش، تحول و ارتقای علوم انساني و ارتقای فرهنگ عمومي بيان كرده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016