چهارشنبه 7 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


در همين زمينه
6 مرداد» سيف‌الله داد از دنيا رفت، ايسنا
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراسم تشييع پيکر سيف‌الله داد با حضور اهالی سينما برگزار شد، ايلنا

سيف الله داد هرگز سلوک شخصی خود را به رفتار اجتماعی نفروخت

سيف‌الله داد در مديريت با مداومت طرح‌های زيادی را پيگيری کرد که آثار و ثمرات آنها امروز مشهود است و اگر از ايشان به نيکی ياد می‌شود به دليل خدماتی است که در حوزه توليد فيلم و مديريت سينما انجام داده است.


مراسم تشييع پيکر سيف‌الله داد صبح امروز با حضور اهالی سينما مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
حسين پاکدل:آثار و خدمات او تا زمان باقی است باز مانده است
مجری اين مراسم با اشاره به ويژگی‌های شخصيتی سيف‌الله داد گفت: در ميان ما مسلمانان هيچ قشری بيش از هنرمندان نيستند که آيه انا الله و انا اليه راجعون را باور داشته باشند و هنرمندان اين آيه را در آثار خود نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: امروز هرچند سيف‌الله داد به ظاهر از ميان ما نمی‌رود ولی آثار و خدمات او تا زمان باقی است باز مانده است. امروز خانواده سينما عزادار خدمت‌گذاری است که پيش از آنکه اثری خلق کند، خدمات بی‌شماری به سينما کرد.
پاکدل ادامه داد: يکی از افرادی که در اوايل انقلاب در راه تدوين قانون اساسی و تشويق مردم برای رای دادن به آن تلاش بسيار داشت، سيف‌الله داد بود.
مدير عامل خانه سينما:يکی از آثار او برای يک ملت کافی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محمدمهدی عسگرپور مديرعامل خانه سينما طی سخنانی گفت: آثاری که داد توليد کرده است شايد زياد نباشد ولی حتی يکی از آنها هم برای يک ملت کافی است.
وی ادامه داد: چند روز قبل از فوت ايشان وقتی که برای ملاقات رفته بودم زمانی که خاطرات خود را مرور می‌کردم اولين تصويری که با ياد مرحوم داد در ذهنم تجلی پيدا کرد، صحنه خواندن آيت‌الکرسی در سکانس پايانی فيلم بازمانده بود و چه چيزی از اين بالاتر برای يک هنرمند که با خلق اثری مردم به ياد آيت‌الکرسی بيفتند.
عسگرپور درباره مديريت داد گفت: اساساَ مديريت در کشور ما امر سختی است مخصوصاَوقتی که قانون مدونی نباشد.
سيف‌الله داد در مديريت با مداومت طرح‌های زيادی را پيگيری کرد که آثار و ثمرات آنها امروز مشهود است و اگر از ايشان به نيکی ياد می‌شود به دليل خدماتی است که در حوزه توليد فيلم و مديريت سينما انجام داده است.
رضا کيانيان :سيف‌الله داد يکی از باسوادترين و روشنفکرترين مديران سينمايی کشور بود
رضا کيانيان بازيگر سينما که بسيار محزون بود و توان سخن گفتن نداشت طی سخنان کوتاهی گفت: سيف‌الله داد يکی از باسوادترين و روشنفکرترين مديران سينمايی کشور بود و قرار بود که فيلمی را کارگردانی کند و من نيز در آن بازی کنم که متاسفانه اين امر صورت نگرفت.
ريس کانون کار گردانان خانه سينما:
بيماری او هرگز نتوانست روح بزرگ او را از پای در بياورد
عليرضا رئيسيان رئيس کانون کارگردانان سينما ايران با اشاره به روحيات اخلاقی مرحوم داد گفت: من از طرف کانون کارگردانان اين واقعه تاريخی را تسليت می‌گويم تلخ و شيرينی برای ما معنا دارد ولی برای فردی مانند داد که روحی مجرد داشت وترکيبی از عقل واحساس و امتزاج عجيبی بود از انسانيت و بشردوستی معنا ندارد.
مرحوم داد چه موقعی که پشت دوربين بود و چه در زمان مديريت حالش عوض نشد و دگرگون نشد و از افرادی بود که خود ميز مديريت را ترک کرد و حالش زمانی که فيلم‌سازی را آغاز کرد با زمانی که مديريت در سينما را رها کرد، تفاوتی نکرد. بيماری او هر چند جسمش را فرسوده کرد اما هرگز نتوانست روح بزرگ او را از پای در بياورد.
فرزند زنده ياد سيف الله داد:
من در محضر او معنی ايمان راستين و جوانمردی را تجربه کردم
عليرضا داد فرزند بزرگ سيف‌الله داد طی متنی که نسخه کامل آن را در اختيار ايلنا قرار داد، گفت: ابتدا لازم می‌دانم از طرف مادر عزيزم،‌برادرانم و خودم از تشريف فرمايی تک‌تک شما بزرگواران تشکر کنم. حضور صميمی شما فضای مناسبی را ايجاد کرد تا بتوانم به راحتی چند کلمه‌ای را درباره پدرم صحبت کنم من امروز در کنار شما نه يک پدر که يک مربی دلسوز، يک رفيق همدل، يک راهنمای وسيع را بدرقه کنم. اگرچه از دست دادن او برايم بسيار سنگين است اما وقتی به اين فکر می‌کنم که در سال‌های عمرم چه درس‌های گرانبهايی از او گرفتم بسيار خدا را به خاطر موهبت داشتن چون او پدری شاکرم. من بسيار نيکبخت بوده‌ام که در محضر او معنی ايمان راستين و جوانمردی را تجربه کردم بسيار نيکبخت بودم که از او فضيلت راست‌گويی و درستکاری را شناختم. به يمن وجود او بتوانم از محضر انسان‌های نيک وآزاده بسياری فيض ببرم. انسان‌هايی که هر کدامشان نشانی از او دارند و امروز در حضورتان تحمل فقدان پدر برايم آسان شده است.
اکنون به روزهايی می‌انديشم که پدرم فعال و پرنشاط در جمع دوستان هنری‌اش می‌زيست و با احترام انسی شايسته آنها را به ما می‌شناسانيد و ما نيز به نوعی خود را فرزندان اين جامعه عزيز می‌دانستيم و امروز ما بازمانده پدری هستيم که تجلی مهر دوستانش در اين حضور بی‌شائبه و پرمحبت تسکين‌دهنده آلام است باشد که قدرشناس اين همه همدلی وهمدردی باشيم و باشد که سايه يکايک اعضای خاندان عزيز هنری و فرهنگی اين مرز پرگهر مستدام بماند.
ريس سابق صدا و سيمای مرکزفارس:
مرحوم داد يکی موهبتهای خدا به ما بود
رضا کاشانی رئيس سابق صدا و سيمای مرکز شيراز طی صحبت‌هايی با اشاره به آشنايی خود با مرحوم داد گفت: سيف‌الله داد به عنوان يک دانشجو وارد صدا و سيمای دانشگاه شيراز شد و با دوستان خود در آنجا حلقه‌ای از هنرمندان اسلامی را پديد آورد در اين جا بايد اشاره کنم به اولين کسی که در سال‌های ۵۸ و ۵۹ گوهر وجودی سيف‌الله داد را شناخت کسی نيست جز همسرش خانم گوهرزاد. ما گوهر وجودی سيف‌الله داد را به پيروی از فرزندان و همسر گرامی‌اش تا آخر حفظ خواهيم کرد و افتخار می‌کنيم و اميدواريم که توجه کنيم به اينکه خداوند چه مرحمتی به ما کرد و چند بار داد را به ما برگرداند.
وی ادامه داد: بايد امروز بازگرديم به اوايل انقلاب و ببينيم که مرحوم داد در آن زمان چه برنامه‌هايی توليد می‌کرد.
خواهر مرحوم داد :
او به راحتی با آدمها ارتباط برقرار می کرد
خواهر مرحوم داد نيز ضمن تشکر از حضورجمع هنرمندان در اين مراسم گفت: صحبت کردن درباره يک هنرمند در جمع هنرمندان بسيار سخت است از مجموع خصائل مرحوم داد يک ويژگی بسيار در او بارز بود و آن قدرت سخن گفتن و برقراری ديالوگ بود. در گفت‌وگو با او يا بايد تصميم عقل و منطق او می‌شديم و منفعل بوديم و يا اينکه تو را وادار می‌کرد تا به تحقيق روی بياوريم تا بتوانيم پاسخ را بدهی. او اعتقاد عميقی به ديالوگ و گفتمان داشت و برای همين همه آدم‌ها با او ارتباط برقرار می‌کردند.
وی ادامه داد: اين خصيصه محصول اين بود که داد فردی تک‌صدا و خودمحور نبود و اجازه اظهارنظر به ديگران را نيز می‌داد.
سيد محمد بهشتی :
زنده ياد داد نماد يک هنرمند خوب و مديری مدبر بود
سيد محمد بهشتی يکی ديگر از همکاران مرحوم داد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت هشتم درباره وی گفت: از زمانی که داد از شيراز آمد و فعاليت حرفه‌ای خود را شروع کرد ما به شکل مستمر با او ارتباط داشتيم در طول اين سال‌ها شخصيت داد به خاطرم مانده فردی هنرمند و مسول است.
وی ادامه داد: عرصه فرهنگ و هنر مانند رودخانه است که در کنار آن درخت‌هايی وجود دارد و اين درخت‌ها آنچنان قد می‌کشند که رودخانه را نيز زير سايه خود می‌گيرند و مرحوم داد مانند اين درخت‌ها بود و هر وقت او را می‌ديدی انگار با يک باغ ملاقات کرده‌ای.
وی ادامه داد: آثار هنری داد آثار ماندگاری است و در عرصه مديريت نيز خدمات بسياری داشت. من هميشه تصور می‌کردم که هنرمندان مديران خوبی نمی‌شوند و مديران نيز هنرمندان خوبی نخواهند شد. اما زمانی که مهاجرانی او را برای معاونت سينمايی انتخاب کرده بود و آثار او در عرصه سينما ديدم به اشتباه خود پی بردم و امروز می‌گويم که من اشتباه می‌کردم. او برای عرصه سينما فرهيخته بود و رفتن او ضايعه‌ بزرگی برای سينمای ايران بود و امروز روز تلخی است.
علی معلم تهيه کننده سينما:
او هرگزسلوک شخصی خود را به رفتار اجتماعی نفروخت
علی معلم تهيه‌کننده و کارگردان سينما درباره مرحوم داد گفت: رفتن مرحوم داد در زمانی که بحران رجل هنری و مديران هنری وجود دارد، ضايعه تلخی است.
او از معدود مديرانی بود که توانايی برقراری ديالوگ را داشت. مرحوم داد امروز در پيشگاه خداوند آرام و راحت است زيرا سلوک شخصی خود را به رفتار اجتماعی نفروخت.
منوچهر محمدی تهيه کننده سينما:
داد هميشه نگران انقلاب و مردم بود
منوچهر محمدی تهيه‌کننده سينما درباره مرحوم داد گفت: اگر بخواهم از ۳۰ سال رفاقت با مرحوم داد بگويم بايد بگويم که از زمانی که وی از چهارده سالگی در خرمشهر وارد کار و سياست شد، تا پايان زندگی‌اش از نزديک با مردم بود و همين‌طور در همين ايام آخر با وجود اينکه بيمار بود امورانتخابات را به شدت پيگيری می‌کرد و نگران انقلاب،‌مردم و هنرمندان بود.
در اين مراسم قرار بود مجيد مجيدی و احمدرضا درويش نيز سخنرانی کنند که به دليل حزن اندوه بسيارشان و ناتوانی در سخنرانی اين امر صورت نگرفت.
حسام‌الدين سراج نيز ضمن حضور در مراسم چنددقيقه‌ای را به ياد مرحوم داد مرثيه‌سرايی کرد.
در اين مراسم فرهاد توحيدی، جعفری‌جلوه معاون سينمايی، مهدی کرم‌پور، محمدعلی نجفی، محمدحسين شاهسواری، نظام‌الدين کيايی، منوچهر محمدی، امين تارخ، رضا کيانيان، جمال شيرجه، بهمن فرمان‌آرا، احمدرضا درويش، محمد عسگر‌پور، نازنين منتخب، محمد آلادپوش، مازيار ميری، پدر شهيد محمد جهان‌آرا، مسچی، علم‌الهدی، سهيل محمودی، رضا داد، محمد بهشتی، جعفر پناهی، حسن بلخاری، غلامرضا موسوی، منوچهر محمدی، محمدمهدی حيدريان، مريم بوبانی، عليرضا رئيسيان، حسين پاکدل، حسام‌الدين سراج، امير اثباتی، محمود ابراهيمی‌فر، بهمن نامور مطلق، بهرام دهقانی، محمدرضا هنرمند، محمدعلی حسين‌نژاد، محمود سرير،مجتبی راعی، محمدعلی ظم، رويا نونهالی، منيژه حکمت، حسين محجوب، اکبر سنگی، محمد عرب، اردشير شليله، بنيانيان،‌داريوش بابائيان، محمدعلی سجادی، محمد بزرگ‌نيا، علی معلم،‌جمال اميد، ابوالحسن داوودی، بابک حميديان، ابراهيم داروغه‌زاده،‌مجيد جوزانی، ابراهيم داروغه زاده ،محمد مهدی حيدريان ،محمدحسين فرهبخش و نمايندگان مجلس: بيژن نوباوه، محمد کوچک‌زاده حضور داشتند.
پس از پايان مراسم در خانه سينما پيکر مرحوم سيف‌الله داد تا ميدان فلسطين تشييع و از آنجا به خانه ابدی وی در بهشت‌زهرا منتقل شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016