سه شنبه 13 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مریل استریپ در نقش آشپز افسانه‌ای، خبرآنلاین

«جولی و جولیا» این هفته اکران می‌شود.

به بخشی از فهرست نام‌های مطرح در گیشه‌های فروش تابستان امسال توجه کنید: آپتیموس پرایم («ترانسفورمز: انتقام کشته‌شدگان»)، مانی- ماموت («عصر یخ: ظهور دایناسورها») و مریل استریپ. تعبیر دوگانه از این مسئله قابل درک است. استریپ بازیگری است که نام او بیش از هر کس جوایز اسکار را تداعی می‌کند، با این حال یکی از قابل اعتمادترین بازیگران سینما در گیشه‌های فروش است. دو فیلم قبلی استریپ که ژوئن پیش 60 ساله شد، حدود یک میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشت: «شیطان پرادا می‌پوشد» در سال 2006 و «ماما میا!» در سال 2008. «جولی و جولیا» فیلم جدید استریپ از جمعه این هفته همزمان با فیلم حادثه‌ای «سرباز جو: ظهور کبرا» روی پرده سینماهای جهان می‌رود. استریپ در «جولی و جولیا» نقش جولیا چایلد، آشپز افسانه‌ای را بازی می‌کند که بیش از چهار دهه در تلویزیون‌های آمریکا آشپزی تدریس می‌کرد و برنامه‌اش در پر‌بیننده‌ترین ساعات پخش می‌شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




انتظار می‌رود «جولی و جولیا» در هفته اول اکران در آمریکا حدود 20 میلیون دلار بفروشد و موقعیت استریپ را به عنوان تنها بازیگر زن قدیمی و جدی سینما که می‌تواند فیلمی نه چندان پرهزینه را به اثری پرفروش تبدیل کند، بیش از پیش تثبیت کند.

با توجه به استقبال نکردن تماشاگران از فیلم‌های اخیر بازیگران مرد جوان‌تر از استریپ مانند ادی مورفی، ویل فرل و جک بلک، موفقیت فیلم جدید او می‌تواند خوشایند باشد. این را هم در نظر داشته باشید که مجله فوربس اخیراً استریپ را در فهرست پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود قرار داد. برابر با تخمین این مجله او پارسال با 24 میلیون دلار درآمد پس از آنجلینا جولی و جنیفر آنیستن بیشترین درآمد را در میان بازیگران داشته است.

استودیو سونی پیکچرز اینترتینمنت تهیه‌کننده «جولی و جولیا» که تابستان نه چندان موفقی داشته، حساب زیادی روی بازیگری باز کرده که تاکنون 15 بار نامزد اسکار بوده است. او از سال 1979 («شکارچی گوزن») تا 2009 («تردید») به طور متوسط هر سال نامزد اسکار بوده است. استریپ سال ۱۹۸۰ برای «کریمر علیه کریمر» اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل و در ۱۹۸۳ برای «انتخاب سوفی» اسکار بهترین بازیگر زن را برد.

با این حال استقبال منتقدان و جوایز سینمایی عموماً به معنای شکست در گیشه است. بازیگران بااستعدادی مانند کیت وینسلت و هیلاری سوانک - که هر دوی آنها آثاری تحسین‌شده در کارنامه دارند - به جز یک مورد (تایتانیک») عموماً در گیشه خیلی موفق نبوده‌اند. هیچ یک از بازیگران زن معاصر - حتی بازیگران جوان - نمی‌توانند مانند استریپ تهیه‌کنندگان سینما را ترغیب کنند به یک فیلم غیروابسته به ژانر چراغ سبز نشان بدهند.

در این بین بعضی‌ها فراموش کرده‌اند که موفقیت در گیشه برای استریپ چیز تازه‌ای نیست. فقط کافی است به این فهرست توجه کنید: «پل‌های مدیسن کانتی» (1995، 176 میلیون دلار)، «مرگ جایگزین او می‌شود» (1992، 149 میلیون دلار)، «از آفریقا» (1985، 240 میلیون دلار) و «کریمر علیه کریمر» (1979، 106 میلیون دلار) و این در حالی است که استریپ فاقد ویژگی‌های جنجال‌برانگیز دیگر ستاره‌های سینماست.

نورا افرون نویسنده و کارگردان «جولی و جولیا» درباره استریپ می‌گوید: «خیلی سخت می‌توان یک بازیگر زن را پیدا کرد که پس از رسیدن به یک سن مشخص نه تنها کار می‌کند بلکه مجبور نیست در نقش‌های مکمل ظاهر ‌شود.» البته استریپ هم فیلم‌هایی ناموفق مانند «اجرا» و «شیرها برای بره‌ها» در کارنامه دارد، اما او همچنان یکی از موارد نادر هالیوود است. استریپ می‌تواند در هر فیلمی که دوست دارد بازی کند.

هالیوود ریپورتر / 31 جولای / ترجمه: علی افتخاری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016