شنبه 7 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهی به زندگی و فعالیت‌های احمد گلچین، سینمادار و پخش‌کننده ایرانی موفق در سطح جهانی، سینمای ما

آن‌چه در این‌جا می‌خوانید نه یک داستان خلق شده توسط ذهن یک نویسنده است و نه یک شرح غیرواقعی از زندگی یک فرد! رویدادهای زندگی احمد گلچین ایرانی موفق و مطرح در سطح جهان، اگر چه در برخورد نخست باورنکردنی و غیرقابل هضم به نظر می‌رسد، اما شرح وقایع آن -هر چند به شکل برش‌های کوتاه -نشان از وجود اراده ای محکم و عزمی خستگی‌ناپذیر در برابر مشکلات دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




- احمد گلچین در دی ماه 1321 در یک خانواده ی سنتی و بازاری به دنیا آمد.

- در نوجوانی عاشق مطالعه بود و همین علاقه باعث اشتیاق او به فعالیت در عرصه نشر و چاپ کتاب شد . در دوران دبیرستان با کار در چاپخانه‌های تهران زمینه کسب تجربه و مهارت‌های حوزه نشر و چاپ را فراهم کرد.

- سال 1336، نخستین جرقه چاپ کتاب در ذهن او زده شد. در این سال او در حالی که شانزده‌سال داشت، کتابی را که پیش از این توسط یک انتشاراتی قدیمی به چاپ رسیده اما با استقبال روبرو نشده بود را با ابداع روشی ساده اما تاثیر گذار و ابتکاری خیره‌کننده روانه بازار كرد ‌، او کتاب مزبور را با مونتاژ عکس‌هایی از فیلم‌های حادثه‌ای،بار دیگر چاپ کرد. نتیجه غیرقابل پیش‌بینی و خارج از حد تصور بود!

- استقبال مخاطبان از کتاب به اندازه‌ای بود که احمد جوان را در انتخاب مسیر آینده زندگی‌اش مصمم ساخت و موفقیت‌های اقتصادی فراوانی را برای او به ارمغان آورد. روال چاپ کتاب‌هایی با قطع جیبی و با حک نام ناشر - انتشارات گلچین - موقعیت‌های ویژه‌ای را برای او مهیا ساخت.
او به سراغ چاپ کتاب‌های دیگر و سفارش برای انجام ترجمه‌هایی از روی نسخه‌های سایر زبان‌ها رفت وفعالیتش رونق اقتصادی خاصی یافت و اوضاع کسب و کارش چنان موفقیت‌آمیز شد که عده ای تنگ نظر را واداشت که به فعالیت او با حسادت بنگرند و برمبنای این تنگ نظری و حسادت ، علیه او و فعالیت انتشاراتی اش ،اقدام به توطئه چینی کنند. این توطئه‌ها در مسیر کار او چنان توفانی برپا کرد که احمد جوان را پس از هفت سال فعالیت‌ درخشان در حوزه چاپ کتابهای جیبی، وادار به خروج از کشور و جلای وطن کرد.

- سال 1342 با کشتی به مقصد شیخ‌نشین دبی حر کت کرد، در حالی‌که آن‌جا آن روزها حتی از ابتدایی‌ترین مظاهر فرهنگ و شهرنشینی بی‌بهره بود . گلچین با ورود به دبی فهمید همه پول‌هایش در کشتی به سرقت رفته، اما این اتفاق هم او را دلسرد نکرد و بعد از سه سال کار خلاقانه در تولید صنایع دستی چوبی، به مرد شماره یک این حرفه در دبی تبدیل شد .

- گلچین که به دلیل انتشار کتاب در زمینه جنابات آمریکا در ویتنام مغضوب رژیم شاه و تحت تعقیب ماموران ساواک بود، چند سال بعد مخفیانه به ایران بازگشت تا کارش را از سر بگیرد، اما شرایط برای فعالیتش مهیا نبود و ناچار شد دوباره به دبی بازگردد .

- در بازگشت به دبی بار دیگر به فکر ابتکار خلاقانه دیگری افتاد و با خرید یک دستگاه آپارات و چند فیلم شانزده میلیمتری زمینه نمایش فیلم را برای اعراب شیخ نشین آغاز کرد .

- احمد گلچین اکنون در آستانه 68 سالگی مالک بزرگترین مجوعه‌های سینمایی چند سالنه در خاورمیانه است. سالن‌های سینما و مالتی‌پلکس‌های عظیم او از امارات و قطر تا اردن و کشورهای دیگر منطقه باعث شده تا هیچ کمپانی فیلمسازی جهانی بدون موافقت و مشورت احمد گلچین فیلمی را در منطقه خاورمیانه پخش نکنند.

- احمد گلچین با نبوغ و هوش و دانش و تجربه سالیانش یکی از ایرانی‌های موفق در عرصه جهانی است که پس از 45 سال اقامت در خارج از کشور همچنان به ایرانی‌بودنش می‌بالد و همه جا با سرافرازی از آن سخن می‌گوید .

- اکنون هجده ماه از روزی که احمد گلچین اعلام کرد می‌خواهد با ساخت بزرگترین و مجهزترین مجموعه‌های سینمایی دنیا در ایران نام کشورش را در صدر فهرست کشورهای صاحب چنین سالن‌هایی قرار دهد می‌گذرد.

- امیدواریم تا مسوولان و متولیان سینمایی در بخش‌های مختلف دولت زمینه را برای فعالیت و کار این ایرانی موفق و عاشق کشور فراهم کنند تا کمبود بزرگ سالن‌های مجهز سینما در ایران به کمک او حل شود و زمینه مناسب برای رونق اقتصادی سینمای ایران فراهم گردد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016