پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جليل شهناز، خانه موسيقی را با حضور محمدرضا شجريان و ديگر اعضا؛ بازگشايی کرد، ايلنا

خانه موسيقی با قطع ربان قرمزی که جليل شهناز آن را بريد؛ افتتاح شد. شهناز پس از دريافت لوح قدردانی از شجريان به عنوان نماينده خانه موسيقی، گفت: آقای شجريان در انسانيت، در اخلاق و در هنر موسيقی در دنيا يکتاست.


ايلنا: ديروز بعداز ظهر خانه موسيقی ايران با حضور جليل شهناز، حسين دهلوی، محمدرضا شجريان، فرهاد فخرالدينی، مصطفی کمال پورتراب، احمد جلالی(نماينده سابق ايران در يونسکو)، هوشنگ کامکار، محمدعلی نجفی( عضو شورای شهر)، هرمز فرهت، عليرضا افتخاری، لوريس چکناواريان، محمدهادی ايازی(معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران) و ديگر هنرمندان موسيقيدان کشور پس از کمتر از يک سال بازگشايی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پس از آنکه جليل شهناز که روی ويلچر در مراسم حاضر شده بود، به همراه محمدرضا شجريان روبان قرمز نمادين بازگشايی خانه را بريدند، حاضران در سالن در محل سخنرانی حاضر شدند. در ابتدای اين مراسم محمدرضا شجريان(رييس شورای عالی خانه موسيقی) توسط مجری برنامه، سيدعباس سجادی به پشت تريبون دعوت شد و گفت: راستش قرار نبود امروز حرفی در اينجا بزنم، وگرنه مطلبی را آماده می‌کردم. اما اين برای من افتخار بزرگی است که امروز در حضور اين بزرگمرد موسيقی ايرانی هستم. بخصوص که ايشان به دليل احوالشان کمتر در مجامع ظاهر می‌شوند. اين بود که مدتی قبل من و آقای سرير خدمت ايشان رفتيم و ايشان را دعوت کرديم تا در مراسم نوگشايی خانه خودشان تشريف بياورند.
پس از سخنان کوتاه شجريان، اين استاد آواز ايران به همراه محمد سرير(مديرعامل خانه موسيقی) به ترتيب لوح سپاس هديه‌ای از طرف خانه موسيقی و لوح سپاس و هديه مرکز موسيقی صدا و سيما را به استاد جليل شهناز اعطا کردند.
استاد شهناز نيز پس از آن خطاب به محمدرضا شجريان اظهار داشت: آقای شجريان در انسانيت، در اخلاق و در هنر موسيقی در دنيا يکتاست. اميدوارم خدا هميشه ايشان را برای ما نگه دارد. هميشه زنده باشی و درکنار شما نفسی بزنيم.
پس از اين مراسم محمد سرير؛ پشت تريبون قرار گرفت و گفت: اگرچه اينجا وسعت زيادی ندارد، اما مهر و محبت دوستان بسيار زياد است. من بسيار خوشحالم که همه دوستان را در اينجا می‌بينم، اما خبری چند دقيقه پيش به دست ما رسيد که بسيار ناراحتمان کرد. متاسفانه دوست عزيزمان، هنرمند بزرگ عطا جنگوگ را از دست داديم.
وی ادامه داد: خانه موسيقی از سال ۷۸ افتتاح شد و باوجود محدوديت‌هايی که وجود داشت به کمک مسئولان فرهنگی آن زمان، به صورت پيش پرداخت توانستيم اينجا را خريداری کنيم. حدود چهار، پنج سالی دائم تاريخ چک‌ها را تمديد می‌کرديم تا اينکه به کمک وزير پيشين ارشاد و محبت شهرداری تهرا ن و البته کنسرتی که دوستان عزيز خانه موسيقی برگزار کردند، توانستيم خانه را به عقد خودمان درآوريم.
سرير اضافه کرد: پس از خريد خانه به پيشنهاد و لطف آقای مصطفی سليمی(شهردار منطقه ۶ تهران) اينجا تعمير و کمی تغيير کرد. آقای حميد شاه‌آبادی که اتفاقا به تازگی هم تشريف آورده‌اند، لطف کردند و خانه را تجهيز کردند.
مديرعامل خانه موسيقی افزود: جا دارد که امروز از درگذشتگانی ياد کنيم که قدم‌ها را برای راه‌اندازی خانه موسيقی برداشتند. استاد فريدون ناصری، علی تجويدی و رضوی سروستانی که با کمک‌های اين بزرگان در روزهای سخت گذشته؛ تصميمات اوليه و رايزنی برای خانه موسيقی گرفته شد.
وی، حفظ ميراث هنری کشور در زمينه موسيقی و کمک به رشد کيفی موسيقی را از مهمترين اهداف خانه موسيقی عنوان کرد و گفت: ما به نگاه‌های نويی در زمينه موسيقی احتياج داريم و بايد راه‌های تازه‌ای پيدا کنيم که مشکلاتی را که با آن مواجهيم را برطرف کنيم. درواقع در موسيقی بايد به دنبال راه‌حل‌های جديد بود و اينکه دائم اقداماتی را که در دو، سه دهه گذشته انجام داده‌ايم را تکرار نکنيم.
سرير سپس از داوود گنجه‌ای که در بازسازی خانه موسيقی نقش عمده‌ای داشت، دعوت کرد که دقايقی سخنرانی کند. گنجه‌ای اظهار داشت: مردان بزرگی در اين هنر وجود دارند که اتفاقا از جانشان مايه گذاشتند که عطا جنگوگ يکی از آنها بود. ما هنرمندی را ازدست داديم که بسيار ماخوذ به حيا بود و با اين همه هنر تنها از راه تدريس روزگارشان را می‌گذراندند. در شبی که ايشان دچار حمله مغزی شدند، ما بسيار تلاش کرديم تا بيمارستانی ايشان را پذيرش کند تا ما از طريق ارتباطاتی که داشتيم و دوستان عضو خانه در بيمارستان شهدای تجريش برايشان پذيرش بگيريم. نمی‌گويم که از هنرمندان پولی نگيرند. بلکه وقتی چنين مشکلاتی خدای ناکرده پيش آمد، به موقع آنها را در بيمارستان پذيرش دهند.
پس از اتمام سخنرانی‌ها از سليمی(شهردار منطقه ۶ ) نيز قدردانی شد و در پايان نيز محمدرضا نوربخش و بهداد بابايی، برنامه کوتاه آواز و سه تارنوازی اجرا کردند.
نصرالله ناصح پور، صديق تعريف، محمد ظريف، حسن رياحی. شاهين فرهت‏، عليرضا قربانی، پری زنگه و هنگامه اخوان از ديگر هنرمندانی بودند که در اين مراسم حاضر شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016