چهارشنبه 19 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۹۹ درصد ابتلا به ایدز در ایران از راه ارتباط جنسی، بی بی سی

یکی از مسئولان وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که ۹۹ درصد از بیماران شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز در این کشور از طریق ارتباط جنسی به این بیماری مبتلا شده اند.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۱۷ خرداد (۷ ژوئن) به خبرگزاری فارس در ایران گفت: "اگر نگویم ۱۰۰ درصد، باید بگویم ۹۹ درصد موارد جدید شناسایی شده ابتلا به بیماری ایدز مواردی است که از طریق ارتباط جنسی غیر ایمن مبتلا شده اند."

خانم محرز وضعیت انتقال بیماری ایدز در ایران را نگران کننده توصیف کرد و گفت که در برخورد با مبتلایان با افراد جوانی رو به رو شده است که افرادی "روشن، امروزی و آشنا به اینترنت و تکنولوژی های روز" بوده اند، اما آگاهی های آنها به خصوص درباره کنترل بیماری ایدز کم بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پیش تر نیز، کارشناسان و مقامات بهداشتی ایران از افزایش آمار ابتلا به ویروس اچ آی وی از طریق رابطه جنسی ناایمن، هشدار داده بودند و با توجه به جمعیت جوان این کشور خواستار توجه بیشتر به آموزش همگانی در زمینه روابط جنسی شده بودند.

خانم محرز در ادامه از کنترل "تقریبی" انتقال ویروس از طریق اعتیاد خبر داد و گفت: " اگر موارد محدودی به علت تزریق مشترک و اعتیاد به این بیماری مبتلا شده و امروز شناسایی شوند، موارد مربوط به گذشته است که اکنون شناسایی می شوند."

این درحالی است که نزدیک به دو ماه پیش تر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران، با انتشار آماری از حاملان ویروس اچ آی وی (عامل بیماری ایدز)، آلودگی از طریق سرنگ آلوده و اعتیاد تزریقی را نخستین عامل ابتلا به بیماری ایدز و ارتباط جنسی را دومین راه انتقال ویروس این بیماری در ایران عنوان کرده بود.

بر اساس این آمار تا ابتدای فروردین ماه گذشته نزدیک به ۲۱ هزار نفر حامل ویروس اچ آی وی در ایران شناسایی شده اند که از این تعداد بیش از ۹۲ درصد را مردان و کمتر از ۸ درصد را زنان تشکیل می دهند.

در آمار اعلام شده وزارت بهداشت، ارتباط جنسی با نزدیک ۱۸ درصد دومین عامل اصلی انتقال ویروس اچ آی وی در ایران عنوان شده بود که در مقایسه با آمار مشابه سال ۱۳۶۵ دو برابر افزایش یافته است.

بیش از دو دهه از ورود ویروس اچ آی وی به ایران می گذرد و نخستین مورد ابتلا کودکی شش ساله بود که به دلیل تزریق فرآورده خونی آلوده به ویروس اچ آی وی مبتلا شد.

بیماری ایدز، چهارمین بیماری کشنده در جهان است و هم اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس اچ آی وی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016