سه شنبه 15 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حال و هوای بازار ميوه در گرمای ۴۰ درجه، زردآلوی آذربايجانی ۵۵۰۰ تومان! مهر

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: گيلاس ، آلو، زردآلو ، شليل، آلبالو، هلو، طالبی، خربزه و هندوانه ميوه‌های فصل تابستان نام گرفته‌اند که مصرف سه تای آخری در شرايطی که گرمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنيم به قول تهرانی‌ها، حسابی می‌چسبد.
به گزارش خبرنگار مهر، در فصل تابستان به دليل شرايط آب و هوايی ميوه‌های متنوعی در بازار عرضه می شود که اين تنوع در فرم و شکل ظاهری بازار ميوه را در اين فصل بسيار پررونق می کند، ضمن آنکه مردم ايران به ذائقه کال خوری ميوه ها تنوع بيشتری را در ميوه‌ها به‌وجود می‌آورند.

بازار ميوه های فصل تابستان امسال در تهران که برای نخستين بار گرمای ۴۰ درجه را تجربه می کند، حال و هوای خاص خود را دارد و مصرف آنها را به شدت افزايش داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين ميان، هر ساله شاهد هستيم که با افزايش تقاضا برای مصرف انواع ميوه در فصل تابستان، قيمتها نيز بالا می رود اما امسال بنا به گفته رئيس اتحديه فروشندگان ميوه و سبزی ، قيمت انواع ميوه نه تنها افزايش نيافته بلکه با کاهش بين ۱۰ تا ۳۵ درصدی نيز نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

اگرچه اين مقام صنفی کاهش قيمت انواع ميوه را اعلام کرده است اما همچنان به نظر می رسد قيمتها در سطح بالايی قرار دارند.

گزارش مهر از خرده فروشی های سطح شهر تهران حاکی از آن است که در حال حاضر هر کيلوگرم گيلاس بين ۲۹۸۰ تا ۳۰۰۰ تومان، آلو ۲۰۰۰ تومان، زردآلود ۲۲۰۰ تومان، شليل ۲۲۰۰ تومان، سيب گلاب ۱۹۸۰ تومان، آلو شابلون ۱۹۸۰ تومان، آلو قطره طلا ۱۷۵۰ تومان، انگور ۱۹۸۰ تومان، آلبالو ۱۹۸۰ تومان، هلو ۹۸۰ تومان، طالبی ۴۵۰ تومان، خربزه ۶۸۰ تومان، هندوانه ۳۸۰ تومان به فروش می رسد که البته هر روز نيز قيمتها با نوسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی روبرو هستند.

تفاوت قيمت ميوه در محله‌های مختلف

البته نبايد فراموش کرد که قيمت انواع ميوه در هر ميوه فروشی و يا مناطق و محله های مختلف متفاوت است به طوريکه افزايش قيمت هر کيلوگرم ميوه بسته به محله يا ميوه فروشی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان متغير است.

حسين مهاجران رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزی تهران در گفتگو با مهر در خصوص وضعيت قيمتها در تابستان امسال گفت: سال گذشته کمبود ميوه در بازار منجر به افزايش قيمت شده بود اما امسال ميوه فراوان تر است و به همين جهت قيمتها نيز در سطح متعادل قرار دارد.

وی با اشاره به اينکه فقط زردآلود نسبت به سال قبل کمتر در بازار عرضه شده است، افزود: قيمت زردآلوی آذربايجانی در ميادين ميوه و تره بار بين ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و در خرده فروشيها ۵۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان فروخته می شود.

مهاجران ادامه افزود: قيمت طالبی و هندوانه ۳۰ تا ۳۵ درصد و گيلاس ۱۰ درصد نسبت به سال قبل ارزان تر است.

وی در خصوص تغيير قيمت در هر ميوه فروشی اظهار داشت: صف بار فروشی به تعهدات خود مبتنی بر خالص فروشی ميوه های وارداتی و يا کم کردن قيمت کارتن در فروش ميوه علاقه ای نشان نداده و به همين جهت در هر ميوه فروشی بنا بر قيمتی که برای آن پرداخت شده، قيمتها متفاوت است.

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزی تهران به ضرورت هماهنگی ميان اصناف در بازار ميوه اشاره کرد و افزود: بايد مسئولان از جمله سازمان بازرسی بر نحوه توزيع و قيمت گذاری ميوه نظارت داشته باشند.

شگردهای برخی ميوه فروشی ها

در اين ميان، برخی ميوه فروشی های سطح شهر تهران نيز برای اينکه قيمت برخی ميوه ها را بالا ببرند، مطرح می کنند که فلان ميوه برای فلان شهر است، به همين خاطر قيمتش نسبت به کالای مشابه گران تر است. برهمين اساس، دستگاههای ذی ربط بايد با نظارت موثر بر ميوه فروشی ها جلوی اين گونه اقدامات را که برخلاف حقوق مصرف کنندگان است، بگيرند.

مهاجران در اين خصوص گفت: توزيع کنندگان ميوه شناخت کافی از نوع ميوه ها ندارند و فقط برای فروش يک مرکز خاص را تبليغ می کنند، اصناف هم به دنبال سود بيشتر هستند و متاسفانه اين گونه "کذب گويی ها" وجود دارد.

وی با اشاره به توليد خرما اظهار داشت: هميشه خرماها به نام بم فروش می رود در حالی که خرمای بم وجود ندارد و فقط در ميزان بسيار کم توليد می شود، اين موضوع در مورد ليمو بم هم اتفاق می افتند. در صورتی که خرماهای موجود در بازار از شهرهای زابل و يا خشت مهرم می آيند همچنين ليموها نيز اغلب برای جهرم است.

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزی تصريح کرد: خربزه هايی که در بازار به نام خربزه مشهدی فروخته می شود هم در واقع اغلب از شهرستان کاشمر يا استان خوزستان به بازار تهران می آيند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016