سه شنبه 15 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاهش تعداد دانش آموزان پسر در دوره متوسطه و پيش دانشگاهی، مهر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه ۴۰۶ هزار دانش آموز در دوره پيش دانشگاهی تحصيل می کنند، گفت: سهم دختران در اين دوره بيش از ۶۲ درصد و پسران تنها ۳۸ درصد است.
به گزارش خبرنگار مهر، ابرهيم سحرخيز در نشست خبری که پيش از ظهر امروز برگزار شد، با اعلام آمار جديد دانش آموزان راهنمايی و متوسطه گفت: هم اکنون در دوره راهنمايی سه ميليون و ۲۹۶ هزار دانش آموز تحصيل می کنند که ۴۷ درصد آنها دختر و ۵۳ درصد پسر هستند.

سحرخيز با بيان اينکه سه ميليون و ۱۴۸ هزار دانش آموز در مقطع متوسطه درس می خوانند، افزود: دوره متوسطه برعکس مقطع راهنمايی است چرا که از اين تعداد ۴۷ درصد را پسران و ۵۳ درصد را دختران تشکيل می دهند.

وی افزود: همچنين ۴۰۶ هزار دانش آموز در دوره پيش دانشگاهی تحصيل می کنند که سهم دختران در اين دوره بيش از ۶۲ درصد و پسران ۳۸ درصد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سحرخيز با بيان اينکه ۵۰۷ هزار دانش آموز در هنرستانهای فنی و حرفه ای مشغول به تحصيل اند، گفت: ۳۲ درصد از جمعيت هنرآموزان اين دوره را دختران و ۶۸ درصد را پسران تشکيل می دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر که آيا علت کاهش تعداد پسران دانش آموز در مقطع متوسطه و پيش دانشگاهی به ترک تحصيل آنها بر می گردد گفت: پاسخ سئوال شما می تواند هم مثبت باشد و هم منفی ولی اينکه ما بررسی در اين زمينه کرده ايم بايد بگويم خير ولی قابل بررسی است.

ميانگين تراکم در کلاسهای درس ۲۳ نفر

معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه به ميانگين تعداد دانش آموزان در کلاسهای درس اشاره کرد و گفت: ميانگين دانش آموزان در کلاسهای درس در دوره متوسطه و راهنمايی ۲۳ نفر، فنی و حرفه ای ۲۲ ، کار و دانش ۱۹ و پيش دانشگاهی ۲۱.۴ نفر است و اينکه عده ای می گويند تراکم کلاسهای درس بالاست اصلا درست نيست.

وی در پاسخ به اين سئوال مهر که " آيا ميانگين تراکم در کلاسهای درس را با جمع بستن کليه مدارس کشور اعم از شهری و روستايی بدست آورديد؟" اظهار کرد: بله، اما تعداد دانش آموز در مناطق روستايی کمتر است.

سحرخيز ادامه داد: در برخی از مناطق که کلاس ۴۰ نفره وجود دارد وقتی بررسی می کنيم می بينيم که والدين دانش آموزان اصرار بر ثبت نام در يک مدرسه خاص دارند و حتی به منطقه نامه می نويسند که دوست داريم فرزندانمان در اين مدرسه درس بخوانند و به همين دليل تراکم کلاسهای درس افزايش می يابد.

تاثير ۳۰ درصدی نمرات کنکور

معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه از سال آينده نمرات دوره پيش دانشگاهی ۳۰ درصد در کنکور تاثير دارد، افزود: در سالهای گذشته نمره پيش دانشگاهی در کنکور موثر نبود و دانش آموزان خود را ملزم به حضور در مدرسه نمی دانستند و سعی می کردند وقت خود را در آموزشگاهها و کلاسهای کنکور سپری کنند اما از سال تحصيلی پيش رو حضور دانش آموزان اين دوره در مدارس الزامی است.

وی با تاکيد براينکه عدم حضور دانش آموزان دوره پيش دانشگاهی در معدل آنها و در نتيجه کنکور موثر است، افزود: ثبت نام دانش آموزان پيش دانشگاهی به شکل غير حضوری ممنوع است و دانش آموزان بايد طبق برنامه درسی در مدرسه حضور داشته باشند.

سحرخيز افزود: بزرگسالان نيز بايد دوره پيش دانشگاهی را در مراکز آموزش از راه دور سپری کنند.

۱۲ درصد اعتبارات استانی برای تجهيز هنرستانها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اختصاص ۱۲ درصد از اعتبارات استانی برای تجهيز هنرستانهای فنی و حرفه ای و آزمايشگاه مدارس عادی خبر داد و گفت: همچنين وزارت آموزش و پرورش ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار به شکل مستقيم در اين زمينه اختصاص می دهد.

سحر خيز ادامه داد: همچنين امسال مجتمعهای آموزشی روستايی با هدف اقتدار مديريت مدارس و محدود کردن حيطه نظارت آنها و حرکت به سمت عدالت آموزشی تشکيل می شود.

وی با بيان اينکه حقوق مديران مجتمعهای آموزشی افزايش خواهد يافت، افزود: همچنين به مديران اين مدارس وام خودروی بدون بهره داده می شود تا برای سرکشی از تمام مدارس تحت پوشش در روستاها دچار مشکلی در زمينه رفت و آمد نباشند.

واريز يک تا پنج ميليون سرانه دانش آموزی

معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش همچنين از واريز يک تا پنج ميليون سرانه ويژه به مدارس روستايی علاوه بر پرداخت سرانه عادی خبر داد و گفت: همچنين اين مدارس به سيستم ساماندهی اطلاعاتی آموزش و پرورش متصل می شوند چرا که امسال بايد کليه اطلاعات مربوط به دانش آموزان از جمله کد ملی، سوابق خانوادگی و تحصيلی را به شکل آن لاين در وزارت آموزش و پرورش داشته باشيم.

سحرخيز در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اينکه چه زمانی اين سرانه به حساب مدارس واريز می شود، گفت: سرانه مدارس شهری در مرداد ماه واريز می شود اما در مدارس روستايی سرانه ها پس از صدور حکم ابلاغ مديران، سرانه عادی و ويژه به شکل مستقيم از طريق وزارتخانه به حسابشان واريز می شود.

افزايش ۲.۵ برابری حقوق شرکت در کلاسهای ضمن خدمت

وی با اعلام اينکه حقوق شرکت در کلاسهای ضمن خدت فرهنگيان تا ۲.۵ برابر افزايش يافته است، افزود: معلمان بايد آموزشهای لازم را در خصوص دروس تخصصی و کتابهای جديد التاليف در تابستان امسال ببينند و ۴۰ هزار نفر نيروی استخدامی نيز حق تدريس در کلاس بدون آموزش ضمن خدمت را ندارند.

معاون وزير آموزش و پرورش گفت: به مديران مجتمعهای آموزشی نيز اين اجازه داده شده که برای معلمان خود در روزهای پنجشنبه کلاس ضمن خدمت برگزار کنند.

تعريف استاندارد آزمايشگاه مدارس

سحرخيز در ادامه با اشاره به اينکه به دنبال تعريف استاندارد آزمايشگاههای مدارس هستيم، افزود: اين آزمايشگاهها بايد ساماندهی شوند چون در برخی از مدارس بی رويه هزينه شده و در تعداد از آزمايشگاهها اصلا مجهز نيست.

معاون وزير آموزش و پرورش همچنين از افزايش تعداد مدارس هوشمند تا حد قابل قبولی خبر داد و گفت: امسال در هر استان سه منطقه و در هر منطقه سه مدرسه بايد هوشمند شوند.

وی با بيان اينکه کتاب محوری يکی از عيوب بزرگ نظام آموزشی است، افزود: بايد از فناوری آی تی و آی تی سی در آموزش مدارس استفاده شود چرا که يک الزام آموزشی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016