دوشنبه 21 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ديدارهای عکاسی شهر "آرل"، نمايش عکس‌هائی که از خانواده‌های ايرانی در حاشيه رويدادهای اخير ايران، شهلا رستمی، راديو بين المللی فرانسه

۶۰ نمايشگاه عکس درچارچوب ديدارهای عکاسی شهر "آرل"، درجنوب فرانسه، يکی از ميعاد گاههای مهم عکاسان و علاقمندان به عکس، در جنوب فرانسه، برگزار شده است. ديدارهائی که ما را به ياد زنده ياد بهمن جلالی و تلاش دائمی وی برای حفظ ميراث عکس وعکاسی در ايران می اندازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برای چهل و يکمين سال برگزاری خود، ديدارهای عکاسی شهر "آرل" از ورای ۶۰ نمايشگاه، از روز سوم ژوئيه تا ۱۹ سپتامبر، شش تم بزرگ را انتخاب کرده است که عبارنتد از "آرژانتين"، "موسيقی راک، "" عکس های قديمی"، " عکس های دوستان بنياد لوما"، عکسهای "شاهدان" و عکس "زندانهای فرانسه" . در بخش "موسيقی راک" به عکس هائی از "ميک جاگر" خواننده گروه "رولينگ استونز" توجه شده که تنها عکس نيستند بلکه گويای دورانی از يک موسيقی و شرايط اجتماعی زمانش هستند.
در بخش عکس "شاهدان"، مجموعه عکس های متعلق به "مارن کارميتس"، تهيه کننده و مستند ساز" ، برای اولين بار، به نمايش گذاشته شده که آنهم گذشت زمان را از ورای آثارحدود دوازه عکاس نشان می دهد.
پائولو وود، با نمايش عکس هائی که از خانواده های ايرانی در حاشيه رويدادهای اخير اين کشور توسط خود ايرانيان وبا تلفن های همراهشان گرفته شده، در سالن "هانری کنت"، موضوغ غکاسی مستند را مطرح می کند. "پائولو وود" که از سال ۱۹۹۹ با سرژ ميشل، نويسنده و روزنامه نگار فرانسوی آشنا شده بارها به ايران سفر کرده به شماری از عکس های خود عنوان کتاب "سرژ ميشل" "قدم بر روی چشم" را داده است،می گويد ميخواهد با عکس هائی که به نمايش گذاشته، جنبه های مختلف زندگی ايرانی ها و کشمکشی که بين سنت و مدرنيته در اين کشور وجود دارد را نشان دهد.

از همه تکان دهنده تر عکس های زندانهای فرانسه است که همگی حکايت از اين دارند که زندان به هيچ وجه به پذيرفتن اصول پايه ای اجتماعات توسط از ره به در شدگان کمک نمی کند و در پذيرفته شدن آنها در اجتماع را نمی گشايد.
اين رويداد مهم عکاسی در فرانسه مرا واداشت تا يادی از بهمن جلالی، عکاس معروف ايرانی بکنم که در روز ۲۵ ديماه ۱۳۸۸ در تهران درگذشت.
در مصاحبه ای که در تاريخ ۸ ماه اوت ۲۰۰۷ ، به مناسبت انتشار مطلبی در روزنامه مسيحی "لاکروآ" پيرامون عکس های قديمی ايرانی و خطر از بين رفتن آنها ، با وی انجام دادم، بهمن جلالی به تاريخ عکس و عکس برداری در ايران وسپس به وضعيت نامناسب نگهداری از اين گنجينه اشاره می کند. اين در حالی است که در مصاحبه های بعداز اين تاريخ هم اين عکاس، گر چه بر اتفاقی خوب برای عکاسی ايران با ورود عکس های هنرمندان ايرانی به حراج های مهم لندن، پاريس و دوبی تکيه می کند، اما در عين حال به انتقاد از "بی خيالی و بی فکری موسسات فرهنگی و موزه های ايران" هم ادامه می دهد.

http://www.rencontres-arles.com/A09/C.aspx?VP3=CMS&ID=A09P1198

[گفت‌وگو با بهمن جلالی را با کليک اين‌جا گوش کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016