جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آب تهران سالم است، آب‌معدني مصرف نكنيد، ایلنا

وقتي مي‌گوئيد آب تهران آلوده است مردم كه مطلع نيستند فكر مي‌كنند اگر آب تهران را بخورند انگار سم خورده‌اند در حالي كه آب تهران هيچ‌گونه آلودگي ميكروبي ندارد و مشكل آلودگي آن هم خيلي جدي نيست.

در جلسه ديروز كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران وضعيت آب تهران مورد بررسي قرار گرفت. برخي از مسئولان شركت آب و فاضلاب به شورا آمده بودند تا در رابطه با وضعيت آب تهران توضيح دهند. كميته محيط زيست شوراي شهر ديروز محل بحث و دا بود. مسئولان شركت آب و فاضلاب مي خواستند حاضران را متقاعد كنند كه مشكل نتيرات آب تهران آنقدرها هم جدي نيست و حتي ميزان نتيرات آن بدون اينكه صدمه‌اي به انسان بزند مي‌تواند تا 100 ميلي‌گرم بر ليتر هم باشد و بر اساس استدلال آنها در اين صورت هيچ نقطه‌اي از تهران مشكل الودگي آب ندارد‏ ، اما كارشناسان حاضر در جلسه متقاعد نمي‌شدند و معتقد بودند نتيرات بالاي 50 ميلي‌گرم بر ليتر باعث مي‌شود كه سلامت شهروندان به خطر بيافتد و شركت آب و فاضلاب موظف است كه هرچه سريع تر مشكل نتيرات آب تهران را حل كند. بحث و جدل‌ها ادامه داشت تا اينكه جلسه شوراي شهر به پايان رسيد و قرار شد سه‌شنبه هفته آينده كميته محيط زيست شوراي شهر مجددا تشكيل شود و بحث‌ها در رابطه با موضوع اب تهران ادامه پيدا كند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





به گزارش خبرنگار ايلنا، محمد پرورش مديرعامل آب و فاضلاب استان تهران در كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران نسبت به بحث‌هايي كه در رابطه با آلودگي آب تهران به نيترات در چند هفته گذشته مطرح شده است، انتقاد داشت.
او گفت: شهروندان تهراني به اندازه كافي نگراني در رابطه با آلودگي هوا، بحث ترافيك و .... دارند و ديگر تحمل ندارند كه در رابطه با وضعيت آب تهران نيز نگران باشند.

پرورش ادامه داد: در يكي دو هفته گذشته، رسانه‌ها مسئله آلودگي آب تهران را مطرح كردند و مي‌گويند آب تهران آلوده به نيترات و TOC است. اين در حالي است كه مشكل آب تهران آنقدرها كه در رسانه‌ها مطرح شده جدي نيست و وزن مشكل خيلي بيش از حد واقعي بزرگ نشان داده شده است.

مديرعامل آب و فاضلاب تهران تصريح كرد: شركت آب و فاضلاب اين آمادگي را دارد كه مسئولاني كه معتقد هستند آب تهران آلوده است، از هر منطقه‌اي از تهران كه مي‌خواهند نمونه‌گيري كنند و به هر آزمايشگاهي كه مورد تائيد خودشان است، نمونه را ارائه كنند تا آزمايشات لازم در رابطه با آب صورت گيرد. هزينه آن را هم شركت آب و فاضلاب پرداخت مي‌كند.

او ادامه داد: وضعيت آب تهران به جز در يك منطقه كه آبرساني آن در دست بخش خصوصي است، مشكلي ندارد. حدود 13 هزار نفر در اين منطقه زندگي مي‌كنند و آب‌رساني به آن منطقه تحت اختيار ما نيست.

پرورش گفت: در حال‌حاضر فضا به گونه‌اي است كه شركت آب و فاضلاب مي‌تواند براي بحث نيترات در آب اعتبار بگيرد اما ما اين كار را انجام نمي‌دهيم براي اينكه نمي‌خواهيم مردم را بيش از اين نگران كنيم. چون مشكل نيترات آب تهران آنقدر‌ها هم جدي نيست.

مديرعامل آب و فاضلاب تهران با انتقاد از اينكه بسياري از سازمان‌هاي دولتي در جلسات خود از آب معدني استفاده مي‌كنند، گفت: با وجود اينكه آب تهران مشكل ندارد در بسياري از جلسات مشاهده مي‌شود كه آب معدني روي ميز مي‌گذارند من به همكاران خود گفته بودم اگر در جلسه امروز كميته محيط‌زيست حاضر شدند و آب معدني بر روي ميز بود، براي اعتراض به اين وضعيت حق استفاده از آن را ندارند اما خوشحالم كه مي‌بينم شوراي شهر از آب لوله‌كشي استفاده كرده است كه در اين هنگام معصومه ابتكار گفت: ما پول نداشتيم كه آب معدني بخريم!

در آينده جنگ «آب» داريم
معصومه ابتكار رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر گفت: در حال حاضر مناطق 21 و 22 و بخش‌هايي از منطقه 18 شهر تهران آب لوله‌كشي مناسب ندارند و اين دو منطقه از استفاده از آب مناسب محروم هستند. در زماني كه در سازمان حفاظت محيط‌زيست بودم با توسعه اين دو منطقه مخالف بودم براي اينكه همان موقع هم پيش‌بيني مي‌شد كه اگر اين منطقه گسترش پيدا كند براي تامين آب شرب دچار مشكل شويم. حتي اگر از سد ماملو و از طالقان هم آب بيايد باز هم مشكل حل نمي‌شود.

او ادامه داد: مشكل آب تهران فقط بحث نيترات آن نيست ما گزارش‌هاي متعددي از شهروندان دريافت مي‌كنيم كه نسبت به كدورت آب يا وجود شن در آب گله‌مند هستند. مناطقي از شهر تهران هم كه اصلا دسترسي به آب مناسب ندارند، مثل اهالي مناطق 21 و 22 خود را شهروند تهراني مي‌دانند و خود را محق مي‌دانند كه از آب مناسب استفاده كنند بگذريم كه از شهرك‌هايي كه روز‌به‌روز اطراف تهران شكل مي‌گيرند و اصلا معلوم نيست آب آنها از كجا تامين مي‌شود.

ابتكار تصريح كرد: موضوع آب در آينده به كشمكش تبديل مي‌شود ما اگر در آينده در منطقه جنگ آب نداشته باشيم در شهر و استان خود جنگ آب داريم چون روند گسترش اين شهرك‌ها كه برخي از آنها حريم شهر تهران محسوب مي‌شوند، نگران‌كننده است.

او ادامه داد: در حال حاضر اين تصور وجود دارد كه تبعيض بين شهروندان تهران وجود دارد به گروهي آب مناسب داده مي‌شود و بخشي ديگر از آب مناسب محروم هستند.

پرورش مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران در پاسخ به ابتكار گفت: منطقه 21 و 22 تحت نظارت آب و فاضلاب تهران نيست البته ما اعلام آمادگي كرده‌ايم كه در صورتي كه امكانات به ما داده شود مي‌توانيم اين دو منطقه را نيز تحت پوشش قرار دهيم.

او در رابطه با كدورت‌هايي كه در آب تهران گزارش مي‌شود نيز گفت: احتمالا وجود كدورت آب موقتي بوده و به دليل شكستگي زمان اندكي آب گل‌آلود شده است و اين‌گونه نيست كه منطقه‌اي از تهران آبش كدورت داشته باشد.

افزايش نيترات از ميزان مجاز نگران‌كننده نيست
احمد مشيري مدير كنترل كيفي آب و فاضلاب استان تهران در رابطه با وضعيت نيترات در آب تهران گفت: در سال 1998 سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده بود كه ميزان نيترات نبايد بيشتر از 45 ميلي‌گرم در ليتر باشد. اما يك شبه اعلام كرد ميزان نيترات مي‌تواند تا 50ميلي‌گرم افزايش پيدا كند وقتي از آنها سئوال كرديم كه با توجه به اينكه بهداشت جهاني رو به بهبود است چرا استاندارد نيترات را افزايش داده‌اند؟، گفتند ميزان نيترات بالاتر از اين ميزان نيز مي‌تواند باشد به دليل اينكه 86 درصد نيترات و مواد ازته از طريق مواد غذايي وارد بدن انسان مي‌شود و فقط 14 درصد آن مربوط به آب است. بنابراين نبايد در رابطه با ميزان نيترات در آب خيلي سخت‌گيرانه عمل كرد و با اين استدلال سازمان بهداشت جهاني در سال 2008 حداكثر ميزان نيترات مجاز در آب را بين 50 تا 100 ميلي‌گرم بر ليتر اعلام كرد و گفت: آبي كه ميزان نيترات آن بين 50 تا 100 ميلي‌گرم بر ليتر باشد براي آماده‌سازي شيرخشك نوزادان نيز قابل استفاده است.

مشيري ادامه داد: هدف شركت آب و فاضلاب اين نيست كه ميزان استاندارد نيترات آب در ايران را تغيير بدهد و بخواهد كه استاندارد به 100 ميلي‌گرم بر ليتر افزايش پيدا كند. بلكه ما مي‌خواهيم بگوئيم كه اگر در مناطقي ميزان نيترات از 50 ميلي‌گرم بر ليتر بالاتر است، آنقدرها هم نگران‌كننده نيست و نبايد مردم را به خاطر اين موضوع نگران كرد.

لطفا براساس استاندارها حرف بزنيد!
ابتكار در پاسخ به مدير كنترل كيفي آب و فاضلاب استان تهران گفت: بايد بر اساس استانداردها حرف زد اينكه استاندارد در اتحاديه اروپا و ..... و استاندارد ملي خود ما چه مي‌گويد.

مشيري گفت: حرف ما اين است اگر وزارت بهداشت بر روي ميزان آسيب‌رسانندگي نيترات تحقيقي انجام داده و يا وزارت بهداشت مواردي از بيماري را مشاهده كرده كه بر اثر وجود نيترات در آب ايجاد شده است، به ما گزارش دهد. ما مي‌گوئيم اين ميزان نيترات در آب تهران خطرناك نيست.

ناديا روستايي كارشناس مسئول آب سطحي سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: هفته پيش وزارت نيرو جلسه‌اي را تشكيل داده بود كه در آن جلسه مصوب شد كه ميزان نيترات موجود در آب نبايد بيش از 50 ميلي‌گرم بر ليتر باشد.

سه‌ميلياردتومان هزينه براي بهبود نيترات آب تهران
متصدي، استاد بهداشت محيط دانشگاه شهيد بهشتي و مشاور كميته محيط‌زيست در آلودگي هوا و صدا نيز با انتقاد از گفته‌هاي مسئولان شركت آب و فاضلاب گفت: شركت آب و فاضلاب موظف است استاندارد 50 ميلي‌گرم بر ليتر را رعايت كند و بهتر است به جاي اينكه به دنبال گزارش سازمان بهداشت جهاني باشد و سعي كند به گونه‌اي مسئولان را راضي كند كه ميزان نيترات 50 تا 100 ميلي‌گرم بر ليتر هم آسيب چنداني به انسان وارد نمي‌كند به دنبال راه‌حل براي حل مشكل باشد.

پرورش گفت: وقتي مي‌گوئيد آب تهران آلوده است مردم كه مطلع نيستند فكر مي‌كنند اگر آب تهران را بخورند انگار سم خورده‌اند در حالي كه آب تهران هيچ‌گونه آلودگي ميكروبي ندارد و مشكل آلودگي آن هم خيلي جدي نيست.
پرورش گفت: پروژه ماملو در حال انجام است و وضعيت خوبي دارد و تا اواخر سال هم خط انتقال آن هم پايان مي‌يابد.

او ادامه داد: اما درعين حال شركت آب و فاضلاب براي بهبود وضعيت نيترات آب تهران تلاش مي‌كند، مثلا سه ميليارد تومان هزينه كرده است و شش دستگاه RO در شش منطقه تهران نصب كرده تا وضعيت آب بهبود پيدا كند و از طرف ديگر شركت آب و فاضلاب در حال انجام اقداماتي است كه در چهار ماه آينده وضعيت آب تهران باز هم بهتر مي‌شود.

او ادامه داد: شركت آب و فاضلاب 36 مترمكعب در ثانيه آب توليد مي‌كند كه 25مترمكعب آن مربوط به آب‌هاي سطحي است كه حداكثر نيترات موجود در آن هفت ميلي‌گرم بر ليتر است. چهار مترمكعب را از چاه‌هاي شمال‌ شهر تهران تامين مي‌كرد كه حداكثر نيترات موجود در آن 30 ميلي‌گرم بر ليتر است، در هفت مترمكعب هم ميزان نيترات در آب بالاي 50 ميلي‌گرم بر ليتر است، وقتي اين آب‌ها در شبكه با هم مخلوط مي‌شود، فقط پنج درصد آب بين 50 تا 70 ميلي‌گرم بر ليتر نيترات دارد كه اين ميزان زيادي نيست و براي حل اين مشكل نيز زمان نياز داريم وقتي 12 ماه ديگر رينگ اصلي شهر تهران راه‌اندازي شود، بسياري از مشكلات حل مي‌شود.

ابتكار نيز گفت: ميزان نيترات در آب تغيير مي‌كند در برخي از فصول سال و برخي از سال‌هايي كه كاهش روان‌‌آب‌ها را داريم ميزان استفاده از آب‌هاي زيرزميني بيشتر مي‌شود و به اين ترتيب ميزان نيترات آب بالا مي‌رود.

دولت نهم و دهم براي حل معضل فاضلاب هيچ اعتباري در نظر نگرفته بود
مشيري گفت: مهم‌ترين مسئله تهران در حال حاضر جمع‌آوري فاضلاب است، و فقط دولت نهم و دهم در زمينه حل اين معضل اقدامات موثر انجام داده‌اند.

ابتكار در پاسخ به او گفت: اين گفته شما صحيح نيست سال گذشته چمران رئيس شوراي شهر براي تامين بودجه فاضلاب به مجلس رفت و اعتبار گرفت و هيچ عنايتي از طرف دولت در اين زمينه وجود نداشت و بر اثر فشار رئيس‌ شوراي شهر بود كه از طريق مجلس توانست در لايحه بودجه 30 ميليارد براي طرح جمع‌آوري فاضلاب به دست آورد.

پرورش مديرعامل آب و فاضلاب تهران نيز در اين رابطه گفت: بايد بپذيريم كه در رابطه با حل مشكل فاضلاب تهران هماهنگي وجود ندارد براي حل مشكل فاضلاب تهران پنج هزار ميليارد تومان هزينه لازم است. البته من معتقدم مشكل مالي را هميشه مي‌شود حل كرد. مشكل اصلي فاضلاب تهران اين است كه يك مديريت يكپارچه وجود ندارد و براي حل اين مشكل اقدام اساسي صورت نمي‌گيرد و دستگاه‌ها با هم هماهنگ نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016