جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران عدل: شرایط نگهداری عکسها مناسب نیست - آثارم را به دانشگاه هاروارد می‌ فرستم، مهر

کامران عدل گفت: بسیاری از عکسهایم که در اختیار سازمانها و نهادهای مختلف بود آسیب دیده یا از بین رفته‌اند و به همین دلیل برای حفاظت از باقیمانده آثارم آنها را به دانشگاه هارواد می فرستم.

کامران عدل، عکاس با بیان اینکه نسبت به شرایط نگهداری مطلوب از مجموعه عکسهایش در ایران مطمئن نیست در مورد ارسال آنها به دانشگاه هاروارد به خبرنگار مهر گفت: تعداد دقیق عکسهایم را ندارم اما می‌توانم بگویم بیش از 10 هزار از عکسهایم باقی مانده‌اند که قصد دارم آنها را در اختیار دانشگاه هاروارد قرار دهم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در مورد دلیل انجام این کار توضیح داد: خیلی از عکسهایی را که گرفته بودم در اختیار سازمانها و نهادهای مختلف بودند اما به دلیل شرایط نامطلوب نگهداری و سهل‌انگاری آسیب دیدند. حتی بسیاری از آنها دیگر وجود ندارند و نگاتیوهایشان نیز در اختیارم نیست که بتوانم چاپشان کنم.

عدل افزود: این مسئله باعث شد به فکر بیفتم عکسهای باقیمانده را حفظ کنم. عکس مثل تابلو است و باید در شرایط خوبی نگهداری شود. وضعیت نامطلوب نگهداری از عکس موجب شد نسبت به آینده آثارم تردید کنم چون می‌ترسیدم آنها هم از بین بروند.

این عکاس در توضیح بیشتر این مطلب افزود: باید به آرشیو عکسها سر زد و هرچند وقت یکبار آنها را مورد بازدید و بررسی قرار داد اما متاسفانه این مراقبتها در کشور ما به درستی انجام نمی‌شود. بارها تاکید کردم آثار آلبومخانه موزه نیاروان را که عکسهای بی‌نظیری در آن نگهداری می‌شود عکاسی دیجیتالی شود تا هرکسی این عکسها را ورق نزند که به مرور فرسوده شود.

عدل با اشاره به اینکه ازسال 1333 تا کنون عکاسی کرده است عنوان کرد: از چهار سال قبل اسکن عکسهایم را شروع کرده‌ام و هنوز هم به این کار ادامه دارد. یک نسخه از آنها را هم برای خودم اسکن می‌کنم. زمانی که اسکن همه آنها به اتمام برسد به دانشگاه هاروارد می دهم که در شرایط خوبی نگهداری شوند.

کامران عدل در 1320 متولد شد و تحصیلات ابتدایی را تهران و بخشی از تحصیلات متوسطه را در تهران و بخشی را در فرانسه ادامه داد. وی دارای دیپلم هنرستان صنعتی عکاسی از فرانسه است.عدل پس از اخذ دیپلم هنرستان در یکی از بزرگترین مجموعه‌‌های لابراتورهای ظهور و چاپ عکس اروپا به‌نام هامل (Hamele) مشغول به‌کار شد و در بخش چاپ عکسهای بزرگ متری به‌ فعالیت پرداخت.

پس از آن به‌ دعوت سازمان رادیوتلویزیون ملی ایران که به‌ تازگی تأسیس شده بود در 1347 به‌ تهران آمد و مدیر گروه عکاسی سازمان شد. در همین موقع، به ‌تدریس عکاسی در مدرسه‌ عالی سینما و تلویزیون مشغول شد.

عکسهای اشیاء موزه‌های فرش، رضا عباسی، موزه‌ هنرهای معاصر، موزه‌ صنعتی کرمان، موزه‌ رشت و مجموعه‌ مراسم مذهبی ایران، بازارهای ایرانی، فرشهای ایران، اجرای نقش در کاشیکاری یزد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، معماری معاصر ایران، قم، تهران، اصفهان، شیراز، ترکمن صحرا، پاسارگاد، نقش رستم و تخت جمشید، شیشه‌های ایرانی، هندوستان، معماری کویت از جمله آثار وی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016