جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئیس حوزه هنری: آمار مطالعه در کشور 20 برابر شده است!، مهر

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور ما قابل ارتقا است از بیشتر شدن میانگین مطالعه هر ایرانی از 1 دقیقه به 20 دقیقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن مومنی رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی صبح امروزدر مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه کتاب که بیشترین تعامل و ارتباط را با انتظارات سوره مهر داشته‌اند با اشاره به آمار کتابخوانی در ایران گفت: ما از سالهای دور از آمار پایین کتابخوانی در ایران رنج می‌کشیدیم و حتی در مواردی باعث سرافکندگی ما نیز بوده است ولی زحمات رسانه‌ها و همکاران حوزه نشر باعث شد این رقم که در سالهای قبل برای هرایرانی یک دقیقه بود، 20 برابر شده و امروز به رقمی بالای 20 دقیقه رسیده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی ادامه داد: سال گذشته وزارت ارشاد در آمارهایش 17 دقیقه مطالعه را برای هر فرد ایرانی اعلام کرد که این رقم به غیر از مطالعات در فضای اینترنت است که نشانه خوبی است و امیدواریم این آمار ارتقا یابد.

مومنی درباره جایگاه ایران در مدیریت جهانی توضیح داد: کشور ما اگر ادعای مدیریت جهانی دارد باید بدانیم این مسیر بدون ارتقای اطلاعات مردم بالا نمی‌رود. این ارتقای اطلاعات هم باید در حوزه اطلاعات عمومی و هم در حوزه‌های تخصصی باشد. ما اگر به دنبال تمدن و آنچه در گذشته داشته‌ایم هستیم باید به حوزه فرهنگ بیشتر توجه کنیم. جهان در آستانه تغییر از جنس فرهنگ است و ما باید نقش خود را درست ایفا کنیم.

رئیس حوزه هنری افزود: ما در بخش کتاب بیش از 50 هزار تالیف در سال داریم که این فراوانی تولید، ساز و کار مناسب توزیع ندارد همچنین رسانه‌ها لازم است در شناساندن سره از ناسره به مردم کمک کنند و در این حجم تولید بالا کتابهای خوب را شناسایی کرده و به مردم بشناسانند. کتاب "دا" یکی از نمونه‌های کتابهای خوبی بود که رسانه‌ها در معرفی آن درست عمل کردند و به همین دلیل مردم هم این کتاب را شناخته و خواندند و آمار بالای فروش این کتاب نشان دارد که انتخاب رسانه‌ها درست بوده است.

سرهنگی: جای صفحات تخصصی کتاب در روزنامه ها خالی است

در این مراسم مرتضی سرهنگی طی سخنانی اشاره کرد: خبر فی‌نفسه کالایی قیمتی است که باید مشتری خود را پیدا کند و در این صورت است که بر ارزشش افزوده می‌شود. خبر باید سالم، استاندارد و خوش طعم باشد که خواننده از خواندن آن لذت ببرد.

وی ادامه داد: در دهه 60 و اوایل 70 این دقت و ظرافت در حوزه خبر کتاب که امروز شاهد آن هستیم وجود نداشت. این جایگاه مدیون زحمت اهالی رسانه‌هاست ولی هنوز کار باقی است. هنوز صفحات تخصصی کتاب در روزنامه‌ها ایجاد نشده است در حالیکه نیاز به این صفحات تخصصی احساس می‌شود.

مدیر دفتر هنر و ادبیات مقاومت حوزه هنری با اشاره به اینکه صفحات روزنامه ها دو بخش اعتباری و تیراژی تقسیم بندی می‌شوند توضیح داد: صفحاتی چون حوادث، ورزش و سینما صفحات تیراژی هستند ولی صفحات فلسفه، ادبیات و کتاب صفحات اعتباری هستند که با توجه به حجم بالای کتابهای تولیدی در کشورمان و مخاطب آنها و اینکه کتاب به عنوان کالایی نسبتاً ضروری شناخته شده است در نتیجه این صفحات باید جایگاه خود را در مطبوعات پیدا کند.

سرهنگی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: ارسال به موقع و سریع کتاب یکی از ویژگیهای مهم کار خبر است که در این تنگی وقت ممکن است منافع ملی فراموش شود و یا منافع احزاب و گروه ها جایگزین آن شود که در این زمینه در نظر گرفتن واحدهای درسی اخلاق روزنامه نگاری در رشته مرتبط در دانشگاه ها ضروری است و همه اهالی خبر باید منافع ملی را مقدم بر هر چیزی بدانند.

حمزه زاده: رسانه ها از پرداختن به موضوعات تکراری در حوزه کتاب دوری کنند

در ادامه مراسم محمد حمزه زاده مدیر انتشارات سوره مهر نیز در سخنانی گفت: با توجه به اینکه قشر جوان در کشور ما جمعیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است به همین دلیل در اکثر خانواده ها دانش آموز و دانشجو هست که این افراد حتما مطالعه می کنند در نتیجه مساله مطالعه و کتابخوانی در کشور ما مساله بیگانه ای نیست ولی بر سر اینکه مطالعه کتابهای درسی و همچنین کتاب های مذهبی را هم در شمار آمار مطالعه بیاوریم یا خیر امری است که درباره آن زیاد صحبت شده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من امروز در جایگاهی قرار داریم که باید در زمینه اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه دنبال یک تحول و اتفاق نو باشیم. رسانه‌ها لازم است برخی سوالهای مرسوم و تکراری را کنار بگذارند. فکر می کنم دیگر سوالهایی مانند اینکه میزان مطالعه چه تاثیری بر فرهنگ جامعه دارد، دیگر بارها و بارها از مقامات مختلف پرسیده شده و امروز باید به دنبال مسائل جدیدتر و سوالهایی باشیم که دغدغه امروز نشر است .

مدیر انتشارات سوره مهر تاکید کرد: ما مسائل دیگری هم داریم که می تواند جایگزین سوالات تکراری شود و نباید از آنها غفلت شود. همه ما می دانیم شبکه مناسب توزیع کتاب در کشور نداریم، فروش کتاب ها درست نیست، حجم بالای تولیدات کتاب ویترینی برای عرضه ندارد و ... که خوب است امروز رسانه ها در این باره مطلب بنویسند.

حمزه زاده در پایان عنوان کرد: اینکه همه مشکلات را به سمت مردم سوق دهیم و آنها را مقصر بدانیم که کم مطالعه می کنند، درست نیست. نباید از سهم نهادهای مرتبط با حوزه نشر غفلت کرد و لازم است تاثیر آنها بر میزان مطالعه بررسی شود.

این مراسم در پایان با قدردانی از خبرنگاران رسانه های مختلفی که در زمینه کتاب و نشر فعالیت داشته‌اند، در حوزه هنری به پایان رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016