جمعه 15 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سينمايي وزير ارشاد: ابتذال به معني خلق شخصيت‌هاي غير ايراني در فيلم‌هاست، ايسنا

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از فيلمسازاني كه با نشان دادن نقاط تاريك كشور در فيلم‌هايشان به دنبال جايزه هستند انتقاد كرد و اين كار را بدتر از جاسوسي دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد شمقدري در نشست با اهالي فرهنگ و هنر استان همدان گفت: گفته مي‌شود سينما هنر هفتم است. پس شش هنر ديگر شامل نقاشي، مجسمه‌سازي، نمايش، موسيقي، شعر و ادبيات و معماري پيش از آن بوده‌اند و البته عكاسي ابتدا به عنوان هنر هفتم مطرح بوده كه سينما جاي آن را گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي ادامه داد: يكي از دلايلي كه باعث آبروريزي آمريكا در جنگ ويتنام شد، عكاسي بود و عكس‌هايي كه در اين‌باره منتشر شد تاثيرات چشمگيري داشت. هنري كه امروز نقش تعيين كننده را در جهان پيدا كرده سينماست كه زبان مشتركي براي همه آحاد مردمي است و كاركردش را در همه حوزه‌ها نشان مي‌دهد. الان ديگر دوران ديپلمات‌هاي قديمي تمام شده و ديلپلمات‌هاي جديد فيلمسازان و نويسندگان هستند. بنابراين بايد بگرديم و جايگاه واقعي سينما را پيدا كنيم.

شمقدري با اشاره به ديدار چند سينماگر با رهبر انقلاب در دوران اصلاحات تصريح كرد: يكي از فيلمسازان كه اكنون به كانادا هجرت كرده در آن ديدار گفت اينكه مي‌گوييم سينما مي‌تواند حامل ارزش‌ها باشد يك خيال باطل است و يك وسيله سرگرمي است و مانند دو نيمه فوتبال مي‌ماند. بعد از آن آقا دو سوال كردند. اول اينكه هاليوود چرا فيلم‌هايي مي‌سازد و دوم اينكه به غير از اين است كه اهداف دارد كه آن فيلمساز نتوانست جواب بدهد.

وي افزود: سينما ابزاري براي آمريكاست كه تمام حوزه‌هاي كاري خود را با آن نظم مي‌دهد. يكي از مهم‌ترين ابزارهاي سينما كه آمريكا استفاده مي‌كند «تغيير» در دنيا و نفوذ فرهنگي است. مثلا همين كانال فارسي وان با اين هدف آمده و پاكي و وفاداري كه در خانواده‌هاي ايراني است را هدف گرفته‌است.

شمقدري بيان داشت: نكته ديگر در حوزه سينما تمدن سازي است. آنها با سينما تاريخ مي‌سازند و نمونه‌اش ماجراي سرخ‌پوستان است. زماني سرخ‌پوستان قتل عام مي‌شوند و تعداد كمي باقي مي‌مانند. اما در فيلم‌هاي وسترن تصوير ديگري از سرخ‌پوستان نشان مي‌دهند و آنها را وحشي نشان مي‌دهند كه بايد بميرند. همين كاري كه امروز در مورد ايران و فلسطين انجام مي‌دهند. آنها در مدت طولاني نشان دادند كه يك فلسطيني اندازه يك سوسك ارزش ندارد. همه ما سوسك را زير پايمان له مي‌كنيم و عذب وجدان نمي‌گيريم چون از آن متنفريم. وقتي اين فرآيند در ذهن مخاطب غربي شكل گرفت، كشتن فلسطيني آسان مي‌شود. آنها سعي كردند ايراني‌ها را هم همين‌طوري نشان دهند. مي‌گويند نمي‌گوييم مسلمانان تروريست‌اند، اما هر تروريستي مسلمان است. در حالي كه خود از همه بيشتر تروريست هستند. يك ميليون عراقي را به شهادت رساندند و وجدان آنها هم تحريك نشد.

معاون سينمايي وزير ارشاد با تاكيد بر نقش ابزارهاي هنري تصريح كرد: هيچ دوره‌اي نداريم كه ملتي از ابزار هنري عليه ديگري آن هم به صورت كلان استفاده نكند. در دوره كنوني از سينما براي اين كار استفاده مي‌شود. در دوره‌اي اين كار را با شوروي كردند و بعدا با ژاپني‌ها و چيني‌ها و پس از انقلاب، با مركزيت ايران شروع به ساخت فيلم‌هايي كردند كه ايراني‌ها و عرب‌ها و مسلمانان را تحقير كنند. به همين خاطر وقتي خارجي‌ها به ايران مي‌آيند شوكه مي‌شوند و تصوير ديگري از ايران مي‌بينند.

شمقدري ادامه داد: حال وظيفه من به عنوان يك فيلمساز چيست؟ دنباله روي آنها شوم يا مقابله كنم؟ الان تلاش مي‌كنيم فيلم‌هايي كه به عنوان سفير ايران مي‌رود تصوير بدي نشان ندهد. نه اينكه حتما اين آثار عظمت ايران را نشان دهد. به هر حال فيلمسازان ايراني هنوز آثاري در مورد عظمت ايران نساخته‌اند. با اين حال نشان ندادن سياهي‌ها طبيعي است. همان‌طور كه وقتي مهماني به خانه‌مان مي‌آيد، عيب و ايراد خود را پوشش مي‌دهيم.

وي افزود: برخي فيلمسازان مي‌گردند و نقاط تاريكي را پيدا و در فيلم‌هايشان بزرگ مي‌كنند تا ديگران به آنها جايزه بدهند! اين خيانت فرهنگي است و جالب اينكه هنوز باور نكرده‌اند كار اشتباهي انجام مي‌دهند. اين كار از جاسوسي بدتر است! چرا كه تاثير كار جاسوس مقطعي است و اطلاعاتي را مي‌دهد و تمام مي‌شود. اما باوري كه با اين‌گونه فيلم‌ها در ذهن مخاطب خارجي شكل مي‌گيرد، حل نشدني است.

شمقدري با اشاره به ايرانيان مقيم خارج از كشور گفت: كساني كه با انگيزه ضد انقلاب به خارج رفته‌اند تعداد اندكي دارند و اكثر آنها براي كار خاص يا زندگي‌شان رفته‌اند. نمي‌گوييم آنها مانند بسيجيان هستند و براي دفاع از ملت هر كاري مي‌كنند. اما دليل ندارد از اين افراد براي خود دشمن بسازيم. خوشبختانه احمدي‌نژاد زماني كه آمد اين ديوارها را برداشت و يكدفعه‌ بسياري از ايرانيان حداقل از اردوي دشمن خارج شدند و برخي هم در اختيار ايران قرار گرفتند. اما حالا باز هم مي‌بينيم برخي دوستان نادان يك انحراف را مي‌بينند و به قدري درشتش مي‌كنند كه باعث مي‌شوند بقيه، گام‌هاي بعدي را برندارند.

وي يكي ديگر از اهداف آمريكا را در حوزه سينما يكسان سازي برشمرد و گفت: هدف ديگر غرب از سينمايش كه از ريگان به بعد شكل گرفت، جهاني‌سازي و يكسان سازي است. آنها دنبال حكومت واحد جهاني هستند. وقتي بحث دهكده جهاني مطرح مي‌شود مقدمه‌اي بر اين موضوع است. آنها اعتقاد دارند همه بايد زير پرچم آمريكا بروند كه اكثر كشورها هم رفته‌اند و چند كشور بازمانده‌ هم به حمايت از ايران هستند. البته حالا وضع بهتر شده و مثلا برزيل كه بدون اجازه آمريكا كاري انجام نمي‌داد، مقابل آمريكا قد علم مي‌كند.

شمقدري ادامه داد: كار ديگر آنها در سينما الگوسازي و اسطوره‌سازي است. ما اسطوره‌هاي زيادي داريم كه بچه‌هايمان ديگر آنها را نمي‌شناسند. البته باز خوب است كه الگوهاي مذهبي و اسلامي ما به لطف مساجد و برنامه‌هاي مذهبي محفوظ است. اما بقيه الگوها كه ملي است را از دست داده‌ايم و الگوي كودك ما شخصيتي است كه در فيلم غربي شكل مي‌گيرد. متاسفانه در فوتبال ما هم همين‌گونه است و وقتي گزارشگر از بازي‌هاي جهان صحبت مي‌كند الگوسازي مي‌كند و تيم‌هاي خارج از آمريكا و اروپا را تحقير مي‌كند كه البته غير عمدي است. مثلا در همين جام جهاني، در ديدار الجزاير با يكي از تيم‌هاي غربي، گزارشگر الجزاير را پيشاپيش بازنده معرفي كرد. در حالي كه همه شاهد بودند مثلا فرانسه با گل هند به جام جهاني صعود كرد.

معاون سينمايي وزير ارشاد با تاكيد بر توجه دولت به سينما گفت: دولت اكنون پاي كار آمده و وظيفه ما هنرمندان است كه تعهد خود را افزايش دهيم.

وي ادامه داد: براي اينكه فيلمسازي معنا پيدا كند بايد چند ويژگي داشته باشد. اولين ويژگي باورپذيري است. در بسياري از آثار ما، باورپذيري ضعيف است. خيلي چيزها را بايد خودجوش ياد بگيريم و در كلاس‌ها به ما ياد نمي‌دهند. البته در برخي كلاس‌ها از جهت تخريب، در ذهن دانشجو كار مي‌كنند. ما يك هويت ايراني اسلامي داريم كه بايد فيلمسازان خودشان ارتباطاتش را پيدا كنند و چنين مواردي به باورهاي فيلمساز مربوط است.

شمقدري افزود: ابتذال اين است كه شخصيت‌هايي خلق كنيم كه مربوط به ايران نيست و متعلق به خارج است.

وي تصريح كرد: نكته ديگر در فيلمسازي خلاقيت هنري است. آثار خوب زماني ساخته شده كه هنرمند سعي كرده خودش فيلم را بسازد نه اينكه مثلا از فيلمسازان خارجي تقليد كند.

شمقدري بيان داشت: موضوع مهم ديگر تعهد فيلمساز است. ما به خيلي چيزها مثل پدر و مادر و كشور و مانند اين تعهد داريم و در بالاترين وجه، در مورد آنها متعهد هستيم. حال بايد به اين موضوعات در فيلم‌ها بپردازيم. كسي كه در سينما فقط سرگرم كند، شعبده‌باز است نه هنرمند. هنرمند بايد آرمان داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016