سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمادگی ارائه کتابهای چاپ سنگی و خطی ایران به پژوهشگران دنیا، مهر

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در راستای امور پژوهشی از نیمه دوم امسال آمادگی در اختیار گذاشتن اطلاعات از جمله کتابهای چاپ سنگی و خطی را داریم.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، علی اکبر اشعری ظهر دوشنبه در همایش ناشرین و مولفین سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در تالار مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد، گفت: در همه سمینارهای بین المللی ایران به عنوان یکی از اعضا حضور دارد و در بسیاری از نهادهای بین المللی منطقه نیز عضویت داریم که نشان از سطح بالای کار کتابخانه ملی ایران دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: از نیمه دوم سال به همه مراکز پژوهشی سراسر دنیا که با موضوع ایران و اسلام کار می کنند و همه نهادهای داخلی اعلام می کنیم که آمادگی در اختیار گذاشتن هر گونه اطلاعات اعم از الکترونیکی و حتی کتابهای چاپ سنگی و خطی را داریم و منابعی که کمتر در دسترس افراد هستند در کتابخانه ملی جهت استفاده محققین هر جای دنیا وجود دارند.

وی گفت: ایران هم اکنون دارای کتابخانه ملی و آرشیو ملی در تراز بین المللی است و کشورهای زیادی به دنبال انعقاد تفاهم نامه با ما هستند.

اشعری تصریح کرد: همانگونه که شیراز و زاهدان دارای مراکز بین المللی و هم سطح تهران هستند استان کرمان هم با تکمیل و تجهیز سازمان اسناد و کتابخانه خود می تواند جز سازمانهای هم تراز تهران باشد و ما حتی اعلام جهانی کنیم که هر گونه اطلاعاتی درباره کرمان پژوهشگری درهرجای دنیا بخواهد از کرمان بگیرد.

وی افزود: اسنادی که توسط اشخاص نگهداری می شوند به چند طریق امکان مراقبت از آن هست یا ما این اسناد را با نام افراد در کتابخانه ملی به ثبت می رسانیم یا با قیمت گذاری خریداری می شود و یا به صورت امانت به کتابخانه ملی منتقل می شود تا از اسناد که چون گنجینه های ملی هستند مراقبت مطابق با استانداردها انجام شود.

70 بیماری مسری بین انسان و کاغذ وجود دارد

اشعری با اشاره به اینکه کاغذ هم بیماری دارد گفت: 70 نوع بیماری مربوط به کاغذ داریم که بسیاری از آنان مسری بین انسان و کاغذ هستند.

وی گفت: درمانگاههای اسناد این سندها را تحت مراقبت و سالم سازی قرار می دهند و حتی حاضریم اسناد در دست مردم را نیز سالم سازی کنیم.

مشاور رئیس جمهور همچنین گفت: مردم در طرح اهدا و ثبت اسناد به نام خود کمک زیادی به ما کردند به گونه ای که تا چند سال پیش 15هزار نسخه خطی و 15هزار نسخه چاپ سنگی داشتیم و امروز با توجه به اهدا اعجاب انگیز اسناد توسط مردم به 30هزار نسخه خطی و 32هزار نسخه سنگی رسیدیم.

وی از اجرای طرح حرم حافظ حقوق ملی توسط کتابخانه ملی در دنیای مجازی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح از صاحبان آثار برای در اختیار قرار دادن آثارشان در صفحات وب کمک گرفته می شود و تاکنون محتوای60 هزار کتاب به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار گرفته که امکان تشکیل کتابخانه دیجیتالی را به نسل جدید می دهد.

وی یادآورشد: تا چندی پیش ناشران برای دریافت "فیپا" کتاب که فهرست نویسی پیش ازانتشارنام دارد و توسط کتابخانه ملی انجام می شود حضور ناشران در کتابخانه ملی الزامی بود اما الان مدتی است با دادن یک کد به ناشر نیاز به حضور وی نیست و می تواند از طریق اینترنت کار خود را انجام دهد.

اشعری همچنین گفت: استان کرمان در بحث فضای کتابخانه ملی و اسناد باید فضاسازی طبق استاندارد داشته باشد و نیروی انسانی مورد نیاز را تامین کند تا بتواند درجرگه استانهای سطح بالا قرار گیرد.

وی گفت: در استان کرمان مسئولین فرهنگی باید ابتدا نقشه راه فرهنگی تهیه کنند تا کلیه طرحها و پیشنهادات فرهنگی مطابق با این نقشه طرح شوند و نهایتا به هدفی درخور توجه تبدیل شوند در غیر این صورت هر دستگاه فرهنگی کاری انجام دهد بدون نقشه قبلی تعریف شده به جایی نمی رسد.

وی تاکید کرد: حاضریم با ارشاد اسلامی استان کرمان در بحث مشکلات حوزه نشر و چاپ کتاب جلساتی داشته باشیم تا مشکلاتی نظیر توزیع را حل و فصل کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016