شنبه 30 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


نمی‌خواهند بپذيرند شکست خورده‌اند، تحليلی بر فيلم " هفت دقيقه تا پاييز"، فواد شمس

فواد شمس
بسياری اين فيلم را وام‌گرفته از "درباره‌ی الی" و يا "چهارشنبه‌سوری" ناميده‌اند. در واقع دليل اين شباهت هم اين است که اين فيلم‌ها همه‌گی روايت‌گر بريده‌هايی از زندگی طبقه‌ی متوسط است. اما به نظر می‌رسد "هفت دقيقه تا پائيز" بهتر اين روايت را انجام داده‌است. چون به زندگی واقعی اين طبقه نزديک‌تر است ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك روانشناس: چرا بايد صحنه‌هاي جرايم خشن در سريال‌ها نمايش داده شود؟، ايسنا

يك روانشناس با تاكيد بر اينكه ورود صداوسيما به حوزه‌هايي مانند جرايم خشن كه در جامعه عموميت ندارند، كار درستي نيست، تصريح كرد: عريان نشان دادن برخي از جرايم در تلويزيون به معناي بيان واقعيت نيست.

دكتر ناصر قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با انتقاد از اينكه موضوعات روانشناسي در سريال‌هاي تلويزيوني رعايت نمي‌شود، افزود: علي‌رغم آن كه عوامل ساخت سريال‌ها عنوان مي‌كنند كه از كارشناسان براي ساخت فيلم‌هاي خود بهره مي‌گيرند اما اين سوال مطرح است كه كدام كارشناس اجازه مي‌دهد در پربيننده‌ترين ساعت شبانه‌روز صحنه‌هاي وقوع جرايمي همچون قتل‌هاي فجيع در يك سريال نشان داده شود؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي گفت: در جامعه‌اي كه بسياري از والدين حتي افراد تحصيل كرده، نمي‌توانند كودكان خود را از مشاهده‌ فيلم‌هاي تلويزيون منصرف كنند؛ چرا بايد صحنه‌هايي از جرايم خشن در سريال‌ها نمايش داده شود؟

عريان نشان دادن يكسري از جرايم به معناي بيان واقعيت نيست

نقش رسانه‌ي ملي آموزش و پيشگيري از جرايم است

اين روانشناس افزود: در اين ميان نوجواناني كه رگه‌هاي بيمارگونه در شخصيت خود دارند با تماشاي اين فيلم‌ها از روش‌هاي وقوع جرم براي رسيدن به اميال خود استفاده مي‌كنند.

قاسم‌زاده با تاكيد بر اينكه ورود رسانه ملي به برخي از موضوعات مانند جرايم خشن بايد از يك پشتوانه قوي كارشناسي برخوردار باشد، گفت: عريان نشان دادن يكسري از جرايم به معناي بيان واقعيت نيست.

اين روانشناس با طرح اين سوال كه كدام يك از سريال‌هاي صداوسيما داراي مباحث كارشناسي هستند؟ افزود: سازندگان فيلم مي‌توانند حداقل دقايقي را در ابتدا يا پايان سريال‌ها به مباحث كارشناسي و روانشناسي فيلم‌هاي خود اختصاص دهند، اما كارشناسي سريال‌ها پس از به پايان رسيدن كامل آن، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

قاسم‌زاده تصريح كرد: هتك حرمت، قتل،‌ تجاوز به عنف و ... از جمله جرايمي است كه در جامعه اتفاق مي‌افتد؛ اما زماني كه رسانه ملي به اين موضوعات مي‌پردازد درباره اين جرايم بزرگ‌نمايي صورت مي‌گيرد، به طوري كه اين‌گونه احساس مي‌شود كه آمار بالايي از اين نوع جرايم در كشور وجود دارد.

وي با تاكيد بر اينكه نقش رسانه ملي آموزش و پيشگيري از جرايم است، افزود: مسائل مطرح شده در سريال‌ها بايد باورپذير باشد به طور مثال در سريال فاصله‌ها اينكه يكي از بازيگران اصلي به نام «سعيد» در مدت كوتاهي به طور كلي متحول شد، غيرقابل باور و به دور از واقعيت بود.

حمل چاقو به عنوان يك وسيله شخصي از سوي نوجوانان، نگران كننده است

سن وقوع جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي كاهش يافته است

اين روانشناس به بررسي و تحليل سريال زير هشت پرداخت، گفت: حتي بنده به عنوان يك كارشناس نتوانستم، برخي از صحنه‌هاي اين فيلم را دنبال كنم و در مدت پخش اين سريال مراجعات زيادي مربوط به كودكاني را داشتم كه با ديدن برخي از صحنه‌هاي قتل در اين سريال دچار كابوس شده بودند.

قاسم‌زاده در ادامه به حمل چاقوهاي ضامن‌دار از سوي برخي نوجوانان اشاره كرد و گفت: در گذشته اغلب نوجواناني كه چاقو ضامن‌دار با خود حمل مي‌كردند از آن استفاده‌اي نمي‌كردند؛ اما اينكه اينگونه چاقوها به عنوان يكي از وسايل شخصي از سوي نوجوانان به صورت هميشگي حمل شود، نگران‌كننده است.

اين روانشناس افزود: به اعتقاد من نوجواناني كه خانواده‌هاي آنها با فقر اقتصادي و فرهنگي روبرو هستند، بيشتر اقدام به حمل چاقو مي‌كنند.

وي با بيان اينكه برخي از ضعف‌هاي شخصيتي در وقوع بزه از سوي افراد تاثيرگذار است، ادامه داد: افرادي كه دست به ارتكاب جرم مي‌زنند، مي‌خواهند به كمبودها و نيازهايي كه در زندگي گذشته خود داشته‌اند، پاسخ دهند.

به گفته وي متاسفانه به نظر مي رسد به طور نسبي با كاهش سن وقوع جرايم و آسيب‌هاي اجتماعي مواجه هستيم به شكلي كه بيشتر بزه‌ها در سنين 16 تا 27 سالگي رخ مي‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016