چهارشنبه 28 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس کيارستمی در بررسی کپی برابر اصل در ابوظبی: در فيلم‌هايم همه چيز را از واقعيت گرفتم، ايلنا

فيلم کپی برابر اصل در بخش ويترين چهارمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی روی پرده رفت. کيارستمی در نشست فيلمش گفت: چيزی را که عميقاً تجربه نکرده باشم سراغش نمی‌روم، بنابراين سراغ واقعيت‌ها با مديوم سينما می‌روم.‌

ايلنا: کپی برابر اصل Certified Copy به کارگردانی عباس کيارستمی با حضور اين کارگردان ايرانی در بخش ويترين چهارمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی در سالن بزرگ و مجلل قصر امارات در شهر ابوظبی در کشور امارات متحده عربی به نمايش درآمد و با استقبال خوب تماشاگران حاضر در جشنواره قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی، در پايان نمايش اين فيلم، «پيتر اسکارليت» مدير اجرايی چهارمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی از عباس کيارستمی دعوت کرد تا روی صحنه برود و به سؤالات تماشاگران پاسخ دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




عباس کيارستمی در ابتدای سخنانش در جواب سؤالی درمورد ساخت فيلم کپی برابر اصل در کشوری غير از ايران، گفت: هميشه و با کمال ميل دوست دارم که در کشورم ايران فيلم بسازم ولی در اين چند ساله اين امکان برايم کمتر فراهم بوده است، اين فيلم را در ايتاليا ساختم و فيلم جديدم را نيز به احتمال زياد در ژاپن می‌سازم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال ديگری درباره دسترسی فيلمساز به واقعيت گفت: به تصور من دستيابی به واقعيت کار سختی است، به هر حال هرکسی روايت واقعيت و حقيقت را همان طوری که خودش می‌داند انجام می‌دهد.
کارگردان کپی برابر اصل درباره تأثير عکاسی روی فيلم‌هايش گفت: نزديک ۲۰ سال است که عکاسی می‌کنم و بدون شک اين عکاسی تأثير مثبتی روی همين فيلم گذاشته است. عکاسی يک تمرين دائمی است. ما فيلم را هر دو سال يکبار می‌سازيم اما عکاسی را هفته‌ای نيست که انجام ندهيم. نمی‌توانيم که منکر تأثير اين هنر روی کارمان باشيم. عکاسی روی سينما يا سينما روی عکاسی.
کيارستمی درباره تجربه کار با بازيگری همچون ژوليت بينوش نيز گفت: در اين کار ژوليت از من راضی بود و من هم از وی راضی بودم. در طول کار هر دو از همديگر راضی بوديم. فکر می‌کنم که اين شانس برای هر دوی ما بود برای اينکه او با کسی کار می‌کرد که قبلاً با نابازيگر کار کرده بود و من برای اولين بار با يک بازيگر حرفه‌ای کار می‌کردم. ما همديگر را پيدا کرديم و نتيجه‌اش هم پلان سکانس‌های طولانی بود که در فيلم ديديد.
وی همچنين گفت: اين فيلم خيلی با فيلم‌های ديگرم تفاوت داشت. خيلی خيلی سادهتر از فيلم‌هايی بود که در ايران کار می‌کردم. فيلمی که درهشت هفته برنامه‌ريزی شده بود و قرار بود فيلمبرداری آن تمام شود؛ در شش هفته و ۲۵ جلسه تمام شد. برای اينکه ذهن من کاملاً آزاد بود و همکاران به بهترين شکل کارشان را انجام می‌دادند. مهمتر از همه همين زن و شوهری بود که در فيلم ديديد و با مسئوليتی که احساس می‌کردند اينقدر کار را خوب جلو می‌بردند که من نقشم به حداقل رسيده بود.
عباس کيارستمی در ادامه اظهار داشت: بازيگر نقش مرد برای بار اول بود که جلو دوربين می‌رفت و طبيعتاً می‌توانست خيلی نگران‌کننده باشد ولی از روز اول اينقدر به نقشی که داشت مسلط بود کار را به خوبی پيش برد. ژوليت هم با تمام احساسش بازی می‌کرد. خودش بعداز اين فيلم گفته بود که نفش‌های ديگر من را فراموش کنيد. به نظرم اين نزديکترين نقش به خود ژوليت است. برای همين فکر می‌کنم که با قلبش بازی می‌کرد يعنی با تمام عواطفش. به عنوان يک کارگردان کارم خيلی خيلی ساده بود، نگاهشان می‌کردم و لذت می‌بردم از اينکه اينقدر اينها در نقش خودشان خوب فرورفته‌اند و اينقدر مسؤليت‌های من را کم کرده‌اند.
کارگردان طعم گيلاس همچنين گفت: سه شب پيش فيلم را در جشنواره پوسان در کره نشان دادند و ژوليت کنار من نشسته بود. هر جايی که در فيلم گريه می‌کرد از بغل که نگاهش می‌کردم اشکش درمی‌آمد. برای من خيلی عجيب بود که يک بازيگری حتی موقع تماشای خودش هم اينقدر نقش را باور کند و نزديک به خودش بداند. وقتی که در جشنواره کن فيلم را نشان دادند برای اولين بار آمديم بيرون از سالن، با نگرانی به من گفت: احساس می‌کنم اينقدر خودم بودم که فکر می‌کنم لو رفته‌ام. اينها را گفتم تا بدانيد چقدر چيزهايی که با همديگر مچ می‌شود کار را خوب پيش می‌برد.
عباس کيارستمی در پايان نشست با تماشاگران فيلمش درمورد تأثير گرفتن از واقعيت در فيلم‌هايش گفت: من هميشه در تمام فيلم‌هايم همه چيز را از واقعيت گرفتم و سراغ رمان نرفتم. چيزی را که اگر عميقاً تجربه نکرده باشم سراغش نمی‌روم، بنابراين اگر سراغ واقعيت‌ها با مديوم سينما می‌رويم طبيعتاً تبديل می‌شود به چيزی شبيه واقعيت و داستان.
چهارمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم ابوظبی با حضور ۱۷۲ فيلم از کارگردانان ايرانی و غيرايرانی از ۴۳ کشور جهان در بخش‌های رقابتی و غيررقابتی ازجمله؛ بخش مسابقه اصلی، بخش مسابقه فيلم‌های مستند بلند، بخش افق جديد، بخش مسابقه فيلم‌های کوتاه، بخش مسابقه امارات، بخش سينمای کلاسيک، بخش چه چيزی به اين جهان ما اضافه شده است؟، بخش ويترين و بخش نمايش ويژه در روزهای ۲۲ مهرماه تا ۱ آبان ماه(۱۴ تا ۲۳ اکتبر) در سالن‌های قصر امارات، سالن‌های ابوظبی تئاتر و در سالن‌های مرکز سينمايی «مارينا مال» شهر ابوظبی پايتخت امارات متحده عربی برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016