یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقايسه قيمت و سرعت اينترنت در هشت کشور، قيمت های اينترنت در ايران، مهر

خبرگزاری مهر- گروه فناوريهای نوين: قيمت اينترنت نه تنها به کيفيت، سرعت و خدمات ارائه شده توسط اپراتور بستگی دارد بلکه با سطح زندگی و درآمد شهروندان کشورهای مختلف نيز مرتبط است. در گزارشی به مقايسه سرعت و قيمت با توجه به درآمد مردم در ۸ کشور می‌پردازيم.
به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه اينترنت به عنوان ابزاری کارآمد و مهم در زندگی شهروندان دنيا شناخته می شود. به همين دليل دولتها و ارائه دهندگان اينترنت درتلاشند تا اينترنت را با بيشترين سرعت، بالاترين کيفيت، بهترين خدمات پشتبانی و کمترين قيمت به کاربران خود ارائه دهند تا راه توسعه را بر رقبای خود در بازار پهنای باند تنگ کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين درحالی است که ارائه اينترنت پرسرعت در برخی کشورها می تواند نسبت به خدمات مشابه در ساير کشورها با قيمت بالاتری ارائه شود که در اين مورد بايد به سطح زندگی، ميزان تورم و متوسط درآمد خانواده ها در آن کشور توجه کرد. به طوری که يک خانواده متوسط در کشوری با تورم ثابت به دليل درآمد سالانه قابل توجه قادر به پرداخت هزينه بالای ۳۰ دلار در ماه برای دريافت اينترنت بالای ۳ مگابيت برثانيه باشد.

چند نمونه
کره جنوبی- موسسه "آکامای" (Akamai) در گزارش پايانی سال ۲۰۰۹ خود سرعت متوسط اينترنت در کشور کره جنوبی را ۶/۱۴ مگابيت برثانيه اعلام و کره را به عنوان کشوری که بالاترين سرعت اينترنت را به کاربران عادی عرضه می کند معرفی کرد.

کره جنوبی سريعترين اينترنت خود را با قيمت ۵۰/۲۸ دلار در ماه ارائه می کند در شرايطی که برپايه گزارش اداره ملی آمار در اين کشور، متوسط درآمد کره جنوبی برای يک خانواده کارگر با حداقل تحصيلات ۲۷ هزار و ۳۸۴ دلار است.

ژاپن- ژاپن به عنوان اولين قدرت فناوری آسيا توانست در اين طبقه بندی با سرعت متوسط ۹/۷ مگابيت بر ثانيه رتبه دوم را به دست آورد.

بديهی است که در کشوری چون ژاپن، اينترنت با سرعت های متفاوتی عرضه می شود. برای مثال به تازگی تله کام ژاپن (NTT) سرويس ويژه ای را برای کاربران خانگی خود عرضه کرده است که از طريق فيبر نوری حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابيت بر ثانيه را با قيمت ۶۳ دلار در ماه عرضه می کند.

در شرايطی که برطبق گزارش وزارت کار ژاپن، متوسط درآمد يک خانواده در اين کشور سالانه ۶۰ هزار و ۶۰۰ دلار آمريکا است.

آمريکا- در طبقه بندی سرعت اينترنت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ آکامای، آمريکا با سرعت متوسط ۹/۳ مگابيت برثانيه رتبه هجدهم را به دست آورد.

در اين کشور اينترنت با قيمت متوسط ۵۰/۴۵ دلار در ماه ارائه می شود و متوسط درآمد يک خانواده برپايه گزارش کميته سرشماری آمريکا ۴۵ هزار و ۶۰۰ دلار در سال است.

ايتاليا- در اين طبقه سرعت متوسط اينترنت ۸/۲ مگابيت برثانيه به ثبت رسيده است. اينترنت ADSL از طريق فيبرنوری در اين کشور با قيمت متوسط ۲۵ دلار در ماه عرضه می شود، درحالی که درآمد متوسط يک خانواده کارگر دارای دو فرزند در اين کشور برپايه گزارش سازمان بين المللی همکاريها و توسعه اقتصادی ۳۶ هزار و ۹۴۳ دلار در سال است.

سوئيس- اين کشور با سرعت متوسط ۵ مگابيت برثانيه در رتبه هشتم طبقه بندی آکامای قرار گرفت. برپايه گزارش سازمان همکاريها و توسعه اقتصادی، درآمد متوسط خانواده در اين کشور ۶۴ هزار و ۸۷۷ دلار در سال است.

هند- برطبق اين طبقه بندی سرعت متوسط اينترنت در هند ۸۹۷ کيلوبيت برثانيه است. در اين کشور نيز اينترنت با سرعتهای مختلفی به کاربر خانگی عرضه می شود که برای مثال قيمت اينترنت با سرعت ۲۵۶ کيلوبيت برثانيه برابر با حدود ۱۴ دلار درماه است.

جايگاه ايران
در طبقه بندی رتبه بندی کشورها از نظر سرعت اينترنت خانگی که Speedtest.net در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۰ از ميان از ميان ۱۵۲ کشور بررسی شده ايران پس از کشورهايی مانند ونزوئلا، نيجريه، بوليوی، عراق، پاراگوئه و جزاير ترک و کايکاس با سرعتی برابر ۰.۶۱ مگابيت بر ثانيه در رتبه ۱۴۴ قرار گرفته است.

هم ‌اکنون و براساس تعرفه جديد اعلام شده از سوی سازمان تنظيم مقررات، نرخ پهنای باند ۶۴ کيلو بيت بر ثانيه مبلغ ۸۶۸ هزار ريال، ۱۲۸ کيلو بيت بر ثانيه يک ميليون و ۷۳۶ هزار ريال، ۲۵۶ کيلو بيت بر ثانيه رقم دو ميليون و ۶۰۴ هزار ريال، ۵۱۲ کيلو بيت بر ثانيه مبلغ چهار ميليون و ۳۴۰ هزار ريال، برای ۱۰۳۴ کيلو بيت رقم هفت ميليون و ۸۱۲ هزار ريال و برای ۲۰۴۸ کيلو بيت رقم ۱۳ ميليون و۸۸۸ هزار ريال است.

به طور متوسط اينترنت خانگی پرسرعت ADSL با سرعت تنها ۱۲۸ کيلوبيت برثانيه با قيمت متوسط ۲۰ هزار تومان در ماه (۲۰ دلار در ماه) ارائه می شود.

اين در شرايطی است که درآمد متوسط يک خانواده ايرانی بنابر اعلام بانک مرکزی ۷۳۰ هزار تومان در ماه (۸ ميليون و ۷۶۰ هزار تومان در سال و يا ۸ هزار و ۴۶۳ دلار در سال) است که بر اساس همين آمار متوسط هزينه های ماهانه هر خانواده ايرانی حدود يک ميليون تومان در ماه اعلام شده است.

بنابراين در شرايطی که در کشورمان هر خانواده متوسط ايرانی در هر ماه با کسری بودجه بيش از ۳۰۰ هزار تومان برای تامين مخارج عادی خود مواجه است و سرعت اينترنت خانگی با سرعت متوسط ۶۱/۰ مگابيت برثانيه در رتبه ۱۴۴ جهانی قرار دارد بنابراين به نظر می رسد که قيمت اينترنت در ايران برپايه سرعت ارائه شده بسيار بالاتر از قيمت سرعت اينترنت در کشورهايی است که در اين گزارش مورد بررسی قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر آماده انتشار پاسخهای مسئولان وزارت ارتباطات در زمينه گزارش فوق است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016