دوشنبه 22 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار به مشتريان کافی نت ها، کافی نت‌ های متخلف پلمپ می شوند، مهر

با توجه به گسترش اينترنت و روی آوردن مراکز مختلف به خدمات الکترونيکی بسياری از امور که قبلا بصورت سنتی انجام می‌شد در کافی نت ها از طريق اينترنت انجام می‌شود اما به نظر می رسد مقوله امنيت اطلاعات کاربران در اين اماکن آنطور که بايد مورد توجه قرار نمی گيرد.
به گزارش خبرنگار مهر، کافی نت مکانی عمومی برای استفاده از اينترنت است که معمولاً به ازای ارائه خدمات اينترنتی از مشتريان مبلغی دريافت می‌کند. با وجود اينکه که سرعت اينترنت خانگی در حدی نيست که به کاربران اجازه دهد تا امور الکترونيکی خود را در منزل و با کامپيوتر شخصی به راحتی انجام دهند اين کافی نت ها هستند که در اين زمينه نياز کاربران را با ارائه اينترنت پرسرعت برطرف می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با بروز تکنولوژيهايی چون بانکداری الکترونيکی و ساير خدمات امروزه ديگر اکثر نيازهای مردم از طريق اينترنت تامين می شود که اين نيازها شامل انواع ثبت نامهای اينترنتی و پيگيری آنها، پرداخت پول، فيشهای آب و برق و تمامی نيازهای بانکی، دريافت کارت ورود به جلسه کنکور، کارنامه کنکور و انتخاب رشته و همچنين پيگيری امور خدماتی دولتی مانند کارت سوخت و امثال آن و همچنين انتخاب واحد و پرداخت شهريه دانشجويی بصورت آنلاين، دريافت نمرات و ديگر خدماتی که به اقتضای زمان موسسات، دانشگاهها و مراکز دولتی ارائه می کنند است.

با توجه به سرعت بالای اينترنت در کافی نت ها کاربران علاقه بيشتری به استفاده از آن دارند که بر حسب تعرفه به ازای استفاده از هر خدماتی هزينه‌ای را می‌پردازند. به اين ترتيب رسيدگی به مقوله امنيت اطلاعات در اين کافی نتها از جمله مواردی است که بايد به آن بسيار پرداخته شود.

سرقت اطلاعات کاربران در کافی نتها با يک قطعه جديد

هفته گذشته اخباری منتشر شد که نسبت به نصب قطعه جديد ذخيره ساز اطلاعات در انتهای کابل کيبرد برخی کافی نتها هشدار داده است به نحوی که گفته شده اين قطعه اکثرا در دانشگاهها، ادارات، کافی نتها، نمايشگاهها، هتلها و فرودگاهها استفاده می شود و تمامی کلمات تايپ شده از سوی کاربر را در خود ذخيره می کند بنابراين به کسانی که در اين اماکن اطلاعات حساب بانکی خود را وارد می کنند يا وارد سايتهای مهم ديگر می شوند بايد بيشتر مراقب امنيت اطلاعات خود باشند.

براين اساس اين امکان نيز وجود دارد که پس از اينکه کاربر اطلاعات حساب بانکی را وارد و صندلی کامپيوتر را ترک کرد براحتی مجددا حساب وی باز شده و تمامی موجودی حساب به سرقت برود زيرا تمام کلماتی که کاربر تايپ کرده در اين قطعه سياه ذخيره شده است.

با اين وجود به نظر می رسد کاربران بايد قبل از استفاده از کامپيوتر در چنين اماکنی پشت کامپيوتر را چک کنند تا از عدم وجود چنين قطعه‌ای اطمينان حاصل نمايند.

گفته می شود با اين روش و بسياری از روش های ديگر می توان اطلاعات حساب بانکی کاربران را در مکان های عمومی سرقت کرد بنابراين به کاربران توصيه شده تا جايی که ممکن است در مراکز عمومی حساب بانکی خود را چک نکنند.

تاکنون شکايتی دريافت نکرده ايم

از آنجايی که کافی نت ها يا دفاتر خدمات حضوری اينترنت زيرمجموعه اتحاديه صنف رايانه، داده ورزی و ماشين های اداری تهران (فناوران رايانه) است خبرنگار مهر اين موضوع را از شهرام شيرمست سخنگوی اين اتحاديه جويا شد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر تاکيد کرد که تاکنون شکايتی در اين زمينه به اتحاديه فناوران رايانه ارسال نشده است و به طور قطع اگر افراد با اينگونه موارد برخورد کرده اند به اتحاديه اطلاع دهند تا پيگيری های لازم به عمل آيد.

شيرمست با بيان اينکه در صورت بروز چنين مواردی اتحاديه فناوران رايانه با واحدهايی که پروانه کسب از اين اتحاديه دارند به شدت برخورد می کند به کاربران اينترنت توصيه کرد که حتما از کافی نت های دارای مجوز اتحاديه استفاده کنند تا خيالشان از بابت امنيت اطلاعاتشان راحت باشد.

وی تصريح کرد: پروانه کسب واحدهای مجاز اتحاديه فناوران رايانه بايد در کافی نتها قابل رويت باشد و به کاربران استفاده کننده از کافی نتها هشدار داد که در ابتدای ورود به کافی نت از مجاز بودن اين مکان اطمينان حاصل کنند.

کافی نت های متخلف پلمپ می شوند

سخنگوی اتحاديه فناوران رايانه با تاکيد بر اينکه در صورتی که کافی نتهای غيرمجاز برای دريافت مجوز اقدام نکنند واحد آنها پلمپ می شود به مهر گفت: مراجعان می توانند از طريق تماس با اتحاديه فناوران رايانه از مکان نزديکترين کافی نت به خود مطلع شوند.

شيرمست با تاکيد بر اينکه در محدوده شهرستان تهران حدود ۸۷ عضو رسمی دارای پروانه از اين اتحاديه مجوز فعاليت کافی نت را دارند خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ کافی نت نيز اقدام به دريافت مجوز کرده اند.

اين در حالی است که آمارهای رسمی از وجود حدود ۷۰ کافی نت بدون مجوز در محدوده شهر تهران حکايت دارد.

شيرمست در اين باره گفت: برخی کافی نت ها به صورت فصلی کار می کنند و تغيير شغل می دهند و به همين دليل اتحاديه از راه اندازی و تاسيس آن ها مطلع نمی شود. اما تمامی کافی نتهايی که به صورت سالانه فعال هستند مورد بررسی و پيگيری اتحاديه قرار دارد.

وی با بيان اينکه طبق ماده ۲۷ قانون صنفی با کافی نتهای متخلف برخورد می شود اضافه کرد: آمار مشخصی از کافی نت های غيرمجاز در دست نيست.

سخنگوی اتحاديه فناوران رايانه تصريح کرد: بازرسان اين اتحاديه و اداره اماکن شورای اصناف در اين رابطه بسيار پيگير هستند.

موارد را به اتحاديه کافی نتها گزارش دهيد

شيرمست با بيان اينکه تمامی شکايات و انتقادات در خصوص نحوه عملکرد کافی نتها در اتحاديه فناوران رايانه قابل بررسی و پيگيری از سوی بازرسان اتحاديه خواهد بود گفـت: با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.

وی ادامه داد: کاربران در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره های اتحاديه تماس بگيرند و يا به سايت اينترنتی www.comitu.ir مراجعه کنند . کاربران می توانند در اين زمينه به شماره ۱۲۴ تعزيرات نيز خبر دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016