یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۲۰ درصد زنان در بخش غير رسمی اقتصادی فعاليت می‌کنند، ايسنا

معاون رييس دومين اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی با بيان اين که بر اساس آمار ۲۰ درصد زنان در بخش غير رسمی اقتصادی فعاليت می‌کنند، گفت: ۲۰ درصد از زنان در بخش غيراقتصادی فعاليت می‌کنند که بايد از اين ظرفيت به نحو مناسبی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فرخنده حسن، امروز در مراسم گشايش سومين اجلاس وزرای زن کشورهای عضو کنفرانس اسلامی (OIC) با بيان اين که اين اجلاس تاکيد ديگری بر علاقه کشورهای عضو (OIC) برای فعال کردن نقش زنان است، افزود: برگزاری اجلاس دوم وزاری امور زنان در سال ۲۰۰۸ ميلادی در شهر قاهره، منجر به تدوين برنامه عمل قاهره شد که می‌توان از آن به عنوان مرحله جديدی از فعاليت‌های (OIC) ياد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه عضو (OIC) در ژوئن ۲۰۰۵ ميلادی در شهر صنعا، اظهار کرد: در اين اجلاس بر ضرورت برگزاری اجلاس ويژه‌ وزرای امور زنان تاکيد شد.

فرخنده حسن با اشاره به برگزاری نخستين اجلاس وزاری زنان در استانبول ترکيه در سال ۲۰۰۶ ميلادی نيز يادآور شد: از طريق برگزاری اين اجلاس‌ها، نشست‌هايی با کارشناسان پيرامون مشارکت هر چه بيشتر زنان در تصميم‌گيری‌های سياسی و اجتماعی کشورهای عضو (OIC) برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از مطالعات جامع صورت گرفته و نيز مشورت با کارشناسان در نشست اکتبر سال ۲۰۰۹ ميلادی در شهر جده مقرر شد، سازمان توسعه زنان تشکيل شود و اساسنامه اين سازمان نيز در سال ۲۰۱۰ ميلادی در شهر دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته معاون رييس دومين اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC)، سازمان توسعه زنان به عنوان سازمانی تخصصی می‌تواند نقش موثری در توسعه نقش زنان در کشورهای اسلامی ايفا کند.

وی ضمن درخواست از کشورهای عضو (OIC) به منظور تصويب اساسنامه اين سازمان، تاکيد کرد: تشکيل اين سازمان می‌تواند زمينه بروز و ظهور توانمندی‌های زنان در کشورهای اسلامی را فراهم کند.

به گفته فرخنده حسن، برنامه‌های آموزشی، مطالعاتی و پژوهشی از مهمترين محورهای سازمان توسعه زنان است.

وی با اشاره به انتخاب ايران به عنوان رييس سومين اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) ، تصريح کرد: انتخاب موضوع «زن و خانواده‌ و اقتصاد» برای اين اجلاس اقدام درخور تقديری است، چرا که زنان می‌توانند محور توسعه باشند و خانواده‌ نيز به عنوان واحد سازنده جامعه، می‌تواند منجر به اصلاح جامعه شود.

وی با بيان اين که زنان بايد به عنوان ستون فرهنگسازی جامعه پيشرفت کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به نقش زنان در حوزه اجتماعی، توجه به اين مقوله ضروری است.

فرخنده حسن با تاکيد بر اين که اسلام مکتبی است که اگر زنان در آن خوب پرورش يابند، می‌توانند نسل مفيد و موثری را پرورش دهند، اظهار کرد: رسيدگی به موارد مطرح شده در اجلاس‌های گذشته نيازمند اراده سياسی است.

وی با اشاره به اين که زنان مصر در بالاترين سطح تصميم‌گيری در کشور که رييس جمهور است از اراده و حمايت سياسی برخوردارند، خاطر نشان کرد: شورای ملی زنان در مصر نيز به منظور نقش آفرينی زنان در اين کشور تشکيل شده است.

معاون رييس دومين اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) با تاکيد بر اين که نبايد نقش زنان در خانواده‌ مانعی برای توسعه خانواده‌ بزرگ آن‌ها يعنی جامعه شود، تصريح کرد: در کشور مصر برنامه‌های ملی بسياری برای مشارکت اجتماعی زنان تدوين شده است، همچنين در صدد هستيم نقش زنان در وضع سياست‌های اقتصادی و تصميم‌گيری‌های اجتماعی ارتقاء يابد.

وی با تاکيد بر اين که بر اساس قانون اساسی کشور مصر سياست‌هايی مانند اشتغالزايی زنان و حمايت از کودکان و سالمندان پيگيری می‌شود، ادامه داد: قانون مصر تاکيد دارد که زنان بايد ميان وظايف خود در خانه و فعاليت خارج از منزل هماهنگی ايجاد کنند.

به گزارش ايسنا، فرخنده حسن در ادامه به وظايف شورای ملی زنان در مصر اشاره کرد و يادآور شد: مسووليت احقاق حقوق اساسی زنان در مصر بر عهده اين شوراست.

وی در ادامه با اشاره به تدابير اتخاذ شده برای مشارکت اقتصادی زنان فقير در کشور مصر، تاکيد کرد: اين سياست از طريق اعطای وام و آموزش به منظور توانمندسازی اين قشر از زنان و نيز اجرای پروژه‌های کوچک و زود بازده دنبال می‌شود.

فرخنده حسن با اشاره به اين که زنان می‌توانند در توسعه اقتصاد ملی نقش مهمی ايفا کنند، توضيح داد: نقش زنان منحصر به اشتغالزايی نيست، بلکه آن‌ها می‌توانند نسبت به کنترل مصرف در جامعه اقدام و مصرف را هدفمند کنند.

وی ادامه داد: نقش زنان در بحران‌های سياسی و اقتصادی که موجب افزايش جنون آميز قيمت مواد غذايی شده نيز درخور توجه است، چرا که کنترل مصرف در خانواده‌ می‌تواند در اين زمينه نيز موثر باشد.

فرخنده حسن افزايش قابليت توليد در ميان زنان را موجب افزايش بهره‌وری در جامعه اسلامی دانست و عنوان کرد: می‌توان با تاکيد بر نقش زنان در جامعه با اثرات بحران‌های اجتماعی نيز مقابله کرد.

معاون رييس دومين اجلاس وزاری امور زنان کشورهای عضو (OIC) در خاتمه گفت: با تاکيد بر اين که امروز جهان اسلام با چالش‌هايی مواجه است، می‌توان با نقش آفرينی زنان با اين چالش‌ها مقابله کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016