دوشنبه 16 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

2 میلیون ایرانی، گردشگر نوروزی تركیه، میراث فرهنگی

مقامات توریسم تركیه اعلام كردند تعداد گردشگران ایرانی كه در نوروز 2011 به تركیه می‌روند نسبت به سال قبل، ده درصد افزایش یافته است. در نوروز گذشته بیش از 1.8 میلیون توریست ایرانی روانه تركیه شده‌ بودند و گفته می‌شود با این روند رشد، تعداد گردشگرانی ایرانی حاضر در تركیه، امسال به دو میلیون نفر می‌رسد.

میترا اسدنیا در خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت: در پی افزایش تعداد توریست‌های ایرانی كه برای سفر به تركیه در ایام نوروز 90 ثبت نام كرده‌اند، فعالان توریسم این كشور، توریست‌های ایرانی را در تبلیغات و بسته‌های توریستی خود هدف قرار داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اقتصاد تركیه كه هرساله با سفر هزاران توریست ایرانی در دوران عید نوروز رونق می‌گیرد، امسال در انتظار جذب تعداد بی‌شماری توریست از همسایگان شرقی خود به ویژه ایران است كه عید نوروز تركیه را به عنوان بهترین مقصد گردشگری خود از 16 مارچ تا 2 فوریه انتخاب می‌كنند.

بنا به همین گزارش هرچند تنها پنج روز تعطیل رسمی برای ایرانیان در ایام عید نوروز و جشن بهار تعیین شده‌، اما عموم مردم تا مدت 15 روز مراسم این جشن را ادامه می‌دهند و از این رو پیش بینی می‌شود كه امسال نیز همچون سال‌های گذشته ایرانیان بسیاری تعطیلات خود را در تركیه بگذرانند.

«بساران یولیسوی» مدیر اتحادیه آژانس های مسافرتی تركیه (تورساب) اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری آناتولیا اعلام كرد: «علاقه ایرانیان به سفر تركیه تا حد زیادی در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است. درسال 2010 تعداد توریست های ایرانی كه از تركیه دیدار كردند، 36 درصد افزایش یافت و بر اساس آمارها بیش از 1.8 میلیون ایرانی تنها دراین مدت از تركیه بازدید كرده بودند.»

وی یادآور شد كه این عدد و رقم نمایانگر آن است كه توریست‌های ایرانی دومین رتبه را از نظر روند افزایش تعداد توریست‌ها در تركیه دارند.

یولیسوی همچنین دراشاره به تعداد بسیار زیاد توریست‌هایی كه در نوروز 2010 به تركیه سفر می كنند،گفت: «پیش بینی می شود كه شاهد افزایش بیشتر توریست‌های ایرانی درتركیه همزمان با نوروز 2011 باشیم.»

وی همچنین از برگزاری كمپین های ویژه‌ای خبرداد كه با هدف جذب توریست‌های ایرانی دست به ارائه بسته‌های مسافرتی ویژه ای زده‌ وصرفا برای ایرانیانی طراحی شده كه از طریق آژانس‌های مسافرتی وابسته به اتحادیه آژانس‌های مسافرتی تركیه- تورساب-، به این كشور سفر می‌كنند كه این خدمات ویژه خود سبب افزایش تقاضای سفر درمیان ایرانیان خواهد شد.

وی با اشاره به مناسبات دیپلماتیك خوب میان دو كشور و نیز برگزاری كمپین‌های توریستی در كشو‌‌رهای خاورمیانه پیش بینی كرد كه امسال توریست‌های بیشتری از ایران به این كشور سفر كنند.»

یولیسوی با اشاره به رشد بسیار زیاد تعداد توریست‌های ایرانی كه طی نوروز 2010 به این كشور سفر كردند، یادآورشد: «برگزاری فستیوال خرید استانبول كه از 18 مارچ تا 26 آوریل2011 برگزار می شود،احتمالا نقش مهمی در افزایش تعداد توریست های ایرانی درتركیه دارد.»

گزارش‌ها حاكی از آن است كه توریست‌های ایرانی به‌ویژه ترجیح می‌دهند كه طی ماه‌های آوریل، مه و ژوئن به تركیه سفر كنند و مقصد اصلی آن‌ها عمدتا شهرها و مراكز خرید و به طوركلی توریسم فرهنگی و تجاری است. بسیاری از ایرانیان نیز ترجیح می دهند تعطیلات را با خانواده خود به بازدید از دیدنی‌های استانبول و بورسا در منطقه مرمره و نیز قونیه در كاپادوكیه واقع در آناتولی مركزی بروند.

به گفته وی، آنتالیا، بادروم، كوساداسی و موگلا در نواحی غرب و نیز سواحل واقع در جنوب شرقی تركیه نیز از مهم‌ترین مقاصد توریستی است كه ایرانیان به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند.

«طلحه گورگولو» مدیر دوم اتحادیه آژانس‌های مسافرتی تركیه – تورساب- نیز كه خود از مالكان «خطوط هوایی اسكای» و نیز «هتل آدم وحوا» در آنتالیاست، می گوید: «بازار تقاضا در ایران برای توریسم تركیه به‌صورت ادواری دچار نوسان است.»

وی می افزاید: «به عنوان نمونه اگربه شركت خطوط هوایی و هتلی كه من خود مالكیت آن را دارم اشاره كنم، می توانم بگویم تعداد صندلی هایی كه ما طی سال گذشته در اختیار مسافران ایرانی قرارداده‌ایم، افزایش یافته است. اما وقتی خطوط هوایی دچار مشكل می‌شود، مانع ازسفر ایرانیان است و مهم‌ترین مشكل در خطوط هوایی همان مساله قیمت است.»

گورگولو می‌گوید: «ایرانیانی كه به ویژه به استانبول و آنتالیا سفر می‌كنند، هرگز از قبل برای سفر خود ثبت نام نمی‌كنند ولی اغلب ده روز قبل از این‌كه واقعا سفر خود را شروع كنند، برای این كار اقدام می‌كنند.»

به گفته وی و براساس تعداد ثبت‌نام‌های انجام شده در سال 2011 در مقایسه با سال گذشته می‌توانیم بگوییم شاهد 10 درصد افزایش در سال جاری بوده‌ایم.

وی یادآورشد كه توریست‌های ایرانی به‌طور میانگین ده روز در دوران برگزاری تعطیلات نوروز در تركیه می‌مانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016