چهارشنبه 3 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهار 89 آغازی جنجالی برای تئاتر

مهر - تئاتر در بهار سال 89 دو پرده اصلی داشت و با پلمپ تالار مولوی و استعفای مدیر مجموعه تئاتر شهر آغازی جنجالی را در فصل بهار شاهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، اهالی تئاتر سال 89 را در حالی آغاز کردند که در سطح مدیریت شاهد تغییرات اساسی بودند. این تغییرات از اواخر سال 88 با تغییر معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور حمید شاه‌آبادی به عنوان معاون جدید آغاز شد. از همان زمان زمزمه‌هایی بر جدایی حسین پارسایی از اداره‌کل هنرهای نمایشی به گوش می‌رسید و این زمزمه‌ها در بهار 89 جدی‌تر شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در بهار 89 دیگر اهالی تئاتر می‌دانستند که حسین پارسایی از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفتنی است ولی نمی‌دانستند که چه کسی قرار است جایگزین او شود. اتفاقاتی که در بهار 89 برای تئاتر ایران رخ داد پرده‌های اصلی بهار تئاتر ایران بود. پرده‌هایی که تأثیرات بسیاری بر کل تئاتر ایران داشت و دغدغه‌های بسیاری را برای اهالی تئاتر فراهم کرد.

پرده اول

در حالی که اهالی تئاتر در فصل بهار به استقبال بهار تئاتر ایران رفتند و قصد برنامه ریزی برای اجرای آثار نمایشی خود را داشتند اتفاقی غافل‌گیر کننده رخ داد. پلمب تالار مولوی اتفاقی بود که شاید کمتر کسی در دقایق اولیه انتشار خبر آن تصور می‌کرد این اتفاق رخ داده باشد. اما با گذشت اندک زمانی مشخص شد که تالار مولوی بدون دلیل خاصی پلمپ شده است.

تالار مولوی از جمله مهمترین سالن‌های تئاتری ایران و کانون توجه تئاتر دانشگاهی ایران بود. این سالن تئاتری که زیر نظر جهاد دانشگاهی اداره می‌شد از جمله‌ سالن‌های تئاتری و حرفه‌ای ایران بود که توانسته جایگاه بسیار مناسب و ویژه‌ای در میان اهالی تئاتر و مخاطبان آن پیدا کند.

با تجمع اعتراضی هنرمندان نسبت به پلمب تالار مولوی مشخص شد که این تالار به دلیل برخی دلایل داخلی میان دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی ایران پلمب شده است. بعد از چند روز تعطیلی این تالار دانشگاه تهران مدیریت تالار را بر عهده گرفت اما تالار به دست بازسازی سپرده شد.

تعطیلی تالار مولوی باعث شد که این سالن حرفه‌ای تئاتر ایران دیگر نتواند همچون گذشته مورد توجه قرار گیرد و به کار خود ادامه دهد. اولین پرده از "صحنه تئاتر" در بهار 89 تأثیری منفی بر روند تئاتر در سال 89 داشت که تا پایان سال هم تأثیرات آن مرتفع نشد.

پرده دوم

دومین پرده از تئاتر ایران در بهار سال 89 استعفای مدیر مجموعه تئاتر شهر، مهمترین مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران بود. در حالیکه پیش از سال 89 هیچ زمزمه‌ای مبتنی بر استعفا و کناره گیری محمد حیدری از مدیریت مجموعه تئاتر شهر شنیده نشده بود اما استعفای او در بهار 89 دغدغه جدیدی بود که برای اهالی تئاتر ایران ایجاد شد.

در آن زمان بحث‌های مختلفی در خصوص این استعفا مطرح می‌شد و حتی این بحث مطرح بود که حیدری به دلیل نداشتن تفاهم کاری با معاون جدید هنری از مجموعه تئاتر شهر کناره گیری کرده است. البته بعدها و در نشست‌های رسانه‌ای دلیل این کناره‌گیری حضور حیدری به عنوان دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر مطرح شد.

این پاسخ، پاسخی قانع کننده برای اصحاب رسانه و اهالی تئاتر نبود زیرا دبیری جشنواره به عنوان یک شغل محسوب نمی‌شود و کناره گیری حیدری هم از مدیریت مجموعه تئاتر شهر آثار نامناسبی برای تئاتر و به خصوص مجموعه تئاتر شهر به همراه داشت.

شاید در آن زمان اهالی تئاتر گمان می‌کردند که مجموعه تئاتر شهر به زودی مدیر جدید خود را بشناسد ولی از آن‌جایی که وضعیت مدیرکل هنرهای نمایشی هم مبهم بود این اتفاق رخ نداد. این امر باعث بلاتکلیفی اهالی تئاتر شد و هنرمندان متقاضی اجرا در نیم فصل دوم سال در تئاتر شهر نمی‌دانستند که با چه وضعیتی مواجه خواهند شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016