جمعه 19 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كتاب زندگينامه‌ي «گاندي» در هند توقيف شد، ايسنا

كتابي جديد درباره‌ي زندگي «مهاتما گاندي» در هند توقيف شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كتاب «روح بزرگ: مهاتما گاندي و مبارزه‌ي او با هند» نوشته‌ي «ژوزف للي‌ولد»، برنده‌ي جايزه‌ي پوليتزز در زادگاه وي توقيف شد.

در اين كتاب به مبارزه‌ي «گاندي» براي عدالت اجتماعي و تكامل ارزش‌هايش پرداخته شده است، اما در عين حال «للي ولد» مطالبي را مبني بر رابطه‌ي «گاندي» با مردي آلماني در كتابش عنوان كرده كه روابطي غيراخلاقي را به اين شخصيت بزرگ آسيايي نسبت داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«روح بزرگ» هفته‌ي گذشته در آمريكاي شمالي و انگليس منتشر شد، اما هنوز در هند به چاپ نرسيده است.

موج خشم مردم هند يك شبه متوجه منتقدين اين كتاب شد كه بر صفحاتي كه بر تمايلات همجنس‌گرايانه بين «گاندي» و «هرمن كابن‌بك»، بدن‌سازي آلماني دلالت داشت، تاكيد كرده بودند.

«گاندي» و «كالن بك» دو سال در ژوهانسبورگ با هم زندگي مي‌كردند.

ديگر منتقدين غربي نوشتند كه اين رهبر هندي عقايدي‌ نژاد‌پرستانه نسبت به سياه‌پوستان آفريقاي جنوبي داشته است.

بعضي از سياستمداران از دولت مركزي هند خواسته‌اند كه نشر اين كتاب را در اين كشور متوقف كند و از نويسنده‌ي كتاب خواستار عذرخواهي به خاطر مخدوش‌كردن چهره‌ي «گاندي» شوند.

اين درحالي است كه «للي ولد»، روزنامه‌نگار و سردبير اجرايي اسبق روزنامه‌ي نيويورك‌تايمز در دفاع از كتابش گفته است: من ادعا نمي‌كنم كه «گاندي» نژاد‌پرست يا هم‌جنس‌گراست. اين كتاب مي‌گويد كه او مجرد و شديدا وابسته به «كلن‌بك» بوده است. اين يك خبر نيست.

به گزارش سي.بي.سي، اين در حالي است كه «راجموهان»، نوه‌ي «گاندي» تقاضاي توقيف كتاب «روح بزرگ» را رد كرد و در روزنامه‌ي «هندوستان تايمز» نوشت: توقيف از هر نظر كار غلطي است و با توجه به تعهد «گاندي» به آزادي بيان، در اين مورد دو برابر اشتباه است.

«مهانداس کارامچاند گاندي» )1948 - 1869) رهبر سياسي و معنوي هندي‌ها بود که ملت هند را در راه آزادي از استعمار امپراتوري بريتانيا رهبري کرد. او در طول زندگي‌اش استفاده از هر نوع ترور و خشونت براي رسيدن به مقاصد را رد مي‌کرد. فلسفه‌ي بي‌خشونتي «گاندي» که خود نام «ساتياگرها» (در سانسکريت به معناي تلاش و کوشش براي رسيدن به حقيقت) روي بسياري از جنبش‌هاي مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان و تا امروز تأثير گذارده‌ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016