پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جشنواره کن آغاز شد، راديو زمانه

شصت‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم کن شامگاه چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با نخستين فلش عکاسان و حضور سينماگران مشهور جهان بر فرش قرمز جشنواره، کن برای ۱۱ روز به مرکز سينمايی جهان تبديل شد.

در مراسم گشايش شصت‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم کن، با اجرای ملانی لوران، بازيگر ۲۸ ساله فرانسوی؛ ژيل ژاکوب، مدير جشنواره کن «نخل طلای افتخاری» اين دوره از جشنواره را به برناردو برتولوچی، فيلم‌ساز نامی ۷۱ ساله ايتاليايی تقديم کرد.

«نخل طلای افتخاری» اگرچه پيش از اين دو بار نيز در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ به وودی آلن و کلينت ايستوود، دو کارگردان آمريکايی اعطا شده بود اما به‌شکل رسمی از اين پس هر سال به‌عنوان يکی از جوايز ثابت جشنواره به يک هنرمند عرصه سينما به‌خاطر کارنامه هنری‌اش اهدا خواهد شد.

پس از مراسم گشايش، جشنواره با نمايش فيلم کمدی - رمانتيک «نيمه‌شب در پاريس» ساخته وودی آلن در سالن تئاتر لومير آغاز به‌کار کرد.

فيلم وودی آلن که خارج از بخش مسابقه به‌نمايش گذاشته شد مورد استقبال اهالی رسانه‌ها قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




«نيمه‌شب در پاريس» در فرانسه ساخته شده است و در آن اوون ويلسن، ريچل مک‌آدامز، ماريون کوتيار و کارلا برونی، همسر رئيس جمهور فرانسه، بازی می‌کنند.

کارلا برونی «به دلايل شخصی» و ماريون کوتيار، برنده اسکار بهترين بازيگر زن در سال ۲۰۰۸ به دليل آن‌که در آستانه تولد فرزندش است، نتوانستند شامگاه چهارشنبه بر فرش قرمز ظاهر شوند.
داستان «نيمه‌شب در پاريس» درباره خانواده‌ای است که سفری کاری به پاريس زندگی آن‌ها را دگرگون می‌سازد.

از سوی ديگر رابرت دنيرو، بازيگر نامدار آمريکايی در لباس رئيس هیأت داوران به‌همراه ديگر اعضای هیأت داوران اين دوره به سالن جشنواره وارد شد.

دنيروی ۶۷ ساله که نخستين بار در سال ۱۹۷۶ با فيلم «راننده تاکسی» ساخته مارتين اسکورسيزی به بيست‌ونهمين دوره جشنواره کن رفت و جايزه نخل طلايی کن را در اين سال از آن خود کرد؛ سومين سينماگر آمريکايی است که در چهار سال اخير به رياست هیأت داوران جشنواره کن برگزيده می‌شود. شون پن بازيگر و کارگردان آمريکايی در سال ۲۰۰۸ و تيم برتون، کارگردان آمريکايی در سال ۲۰۱۰ اين مسئوليت را بر عهده داشتند.

رابرت دنيرو در جريان نشست مطبوعاتی امروز گفت که در فيلم‌های بخش مسابقه امسال دقيقأ نمی‌داند چه چيزی در انتظار اوست و به تدريج بايد فيلم‌ها را ديد.

رئيس هیأت داوران گفت: «ديدن اين همه فيلم در زمانی چنين کوتاه آن هم با دقت کافی، بيش از هر چيز برای من نامعمول و در عين حال شگفت‌انگيز است.»

رابرت دنيرو تعيين برندگان جوايز جشنواره را به «شمشير دو لبه»‌ای تشبيه کرد؛ چرا که به برخی از فيلم‌های شرکت‌کننده جايزه‌ای تعلق نمی‌گيرد.

اوليور آساياس، فيلم‌ساز فرانسوی عضو هیأت داوران نيز با بيان اين‌که اين هیأت تمام تلاش خود را خواهد کرد که جايزه‌ها عادلانه تقسيم شود، گفت: «اهدای جوايز نمی‌تواند کامل و بی‌نقص باشد.»

وی افزود: «فيلم‌های بزرگ معيارهای خود را بر ما تحميل می‌کنند.»

لين اولمن، نويسنده سوئدی و عضو ديگر هیأت داوران نيز گفت که وی تنها نسبت به فيلم‌نامه‌ها حساس نيست و به «بازی بازيگران، نور، زبان، موسيقی و اجرا» نيز توجه می‌کند.

وی افزود سينما نيز همچون ادبيات «همه هوش و حواس ما را درگير می‌کند.»

اعضای هیأت داوران امسال از اين قرارند: مارتينا گوسمن، بازيگر و تهيه‌کننده ۳۲ ساله آرژانتينی؛ نانسون شی، تهيه کننده چينی ـ هنگ‌کنگی؛ اوما تورمن، بازيگر ۴۱ ساله آمريکايی که در بيش از ۳۵ فيلم از جمله «داستان‌ عامه‌پسند» ايفای نقش کرده است؛ لين اولمن، منتقد، روزنامه‌نگار و نويسنده نروژی، دختر مشترک اينگمار برگمن فيلم‌ساز فقيد سوئدی و ليو اولمن، بازيگر و فيلم‌ساز نروژی؛ اوليور آساياس، فيلم‌ساز و فيلم‌نامه‌نويس فرانسوی، کارگردان فيلم «کارلوس» درباره زندگی کارلوس تروريست معروف ونزوئلايی که سال گذشته به روی پرده سينماها رفت؛ جود لا، بازيگر معروف بريتانيايی؛ محمد صالح هارون، کارگردان اهل چاد و جانی تو، کارگردان و تهيه‌کننده چينی ـ هنگ‌کنگی.

مسئولان جشنواره کن، امسال با بررسی ۱۷۱۵ فيلم ارسال شده به اين جشنواره، تنها ۲۰ فيلم بلند را برای بخش مسابقه امسال معرفی کرده‌اند.

در بخش مسابقه اصلی برای نخل طلای کن، پدرو آلمادووار اسپانيايی با فيلم تازه‌اش به نام ««پوستی که در آن زندگی می‌کنم»، ژان‌پی‌ير و لوک داردن، دو برادر بلژيکی با فيلم «پسری با دوچرخه»، لارس فون تری‌ير دانمارکی با فيلم «ملانکوليا» (ماليخوليا)، نوری بيگله‌جيلان ترکيه‌ای با فيلم «روزی روزگاری در آناتولی»، آکی کوريسماکی فنلاندی با فيلم «بندرگاه» و نانی مورتی ايتاليايی با فيلم «ما يک پاپ داريم»، از جمله فيلم‌سازان نامدار شرکت‌کننده هستند.

همچنين در اين دوره از جشنواره، فيلم «اين فيلم نيست» در باره جعفر پناهی، سينماگر ايرانی که به شش سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از فیلم‌سازی محکوم شده است نيز به نمايش گذاشته می‌شود.

«اين يک فيلم نيست»، ساخته جعفر پناهی و مجتبی ميرطهماسب، تنها فيلمی از سينمای ايران است که در بخش ويژه جشنواره فيلم کن به نمايش درمی‌آيد.

موضوع «اين يک فيلم نيست» يک روز از زندگی جعفر پناهی است. فيلم‌ساز در اين فيلم خود را مقابل دوربين قرار داده و با امکانات خانگی فيلمی بر اساس يک روز از زندگی‌اش ساخته است. پناهی در اين فيلم در انتظار حکم دادگاه به‌سر می‌برد و اضطراب، بيم‌ها و اميدهايش را به تصوير کشيده است.

«اين يک فيلم نيست» بيستم ماه مه در کن به نمايش گذاشته می‌شود.

شصت‌وچهارمين دوره جشنواره فيلم کن تا ۲۲ ماه مه امسال ادامه خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016