یکشنبه 22 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محيط زيست ايران: محيط زيست کشور آماج طرح‏های بی‏برنامه و ناپايدار قرار گرفته است، ايلنا

مروری گذرا بر اهم اتفاقات سال گذشته در حوزه محيط زيست و منابع طبيعی، به روشنی مبين وخامت اوضاع و لزوم چاره‏انديشی و تجديدنظر در ديدگاه‏ها و روش‏ها و اتخاذ سياست‏ها و تصميمات اجرايی است.


ايلنا: کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محيط زيست ايران" به مناسبت هفته محيط زيست بيانيه شماره۱۹ خود را به شرح زير منتشر کرد:

به گزارش خبرگزاری ايلنا،" متن کامل اين بيانيه بدين شرح است :
هفته محيط زيست را در حالی پشت سر می‏گذاريم که محيط زيست و منابع طبيعی کشورآماج طرح‏های بی‏برنامه ، ناپايدار و خاکستری قرارگرفنه و روند زوال و نابودی آن شتاب بيشتری پيدا کرده است .
حق زندگی و برخورداری از شرايط مناسب زيستی که طی ميليون‏ها سال ضامن بقای کليه زيستمندان و در حقيقت حيات در اين کره خاکی بوده است در امتداد بهره‏گيری های سودجويانه انسان صنعتی همجنان در معرض تهديد و بهره‏برداری غير مسئولانه و غارتگرانه گروهی از سرمايه‏داران بی‏تعهد است که به واقع منافعشان در تقابل با بقای اقشار متوسط و ضعيف جوامع بشری می‏باشد.
مروری گذرا بر اهم اتفاقات سال گذشته در حوزه محيط زيست و منابع طبيعی که ذيلا فهرست وار بدان اشاره می‏‏گردد به روشنی مبين وخامت اوضاع و لزوم چاره‏انديشی و تجديدنظر در ديدگاه‏ها و روش‏ها و اتخاذ سياست‏ها و تصميمات اجرايی و در عين حال انقلابی به منظور توقف اين روند نگران کننده است . حوادثی جون :
۱-تخريب گسترده زيستگاه‏های حساس کشور جهت اجرای طرحهای خطوط انتقال نفت و گاز و يا احداث صنايع، تشديد فرآيندهايی که منجر به نابودی جنگل‏ها و مراتع در اثر بروز آتش‏سوزی‏های پياپی در شمال و غرب، بهره‏برداری بی‏رويه از جنگل‏ها و قاچاق چوب و همجنين الحاق اراضی ملی و منابع طبيعی به املاک شخصی .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۲-افزايش روند نابودی گونه‏های گياهی و جانوری در معرض خطر انقراض و کمياب که به مثابه ذخاير ژنتيکی ، ميراث تاريخی و ملی کشور و سرمايه‏های بالقوه در صنعت گردشگری می‏باشند ، به دليل شکار بی‏رويه ، غيرمجاز و يا تخريب زيستگاه‏ها و برهم خوردن چرخه تعادل اکولوژيک .
۳-تداوم تخريب تالاب‏های استراتژيک کشور نظير درياچه اروميه ، هامون ، گاوخونی و ده‏ها تالاب ارزشمند ديگر در اثر تبلور توسعه ناپايدار و سدسازی‏های بی‏مطالعه و فاقد طرح‏های ارزيابی اثرات زيست محيطی .
۴-سير صعودی آمار شهادت محيط‏بانان و پاسداران طبيعت و منابع ملی کشور به دست سوداگران جنون و تباهی .
۵-تشديد روند آلودگی هوا در تهران و ساير کلانشهرهای کشور و هجوم پی‏درپی پديده ريزگرد به عمده مناطق غرب، جنوب غرب ، مرکزی و جنوب شرقی کشور که ظهور و تشديد آن حاکی از سوء مديريت و پيامد سياست‏های ناکارآمد و اشتباه در طی سال‏های اخير می‏باشد.
همه و همه بازگوکننده ضعف اساسی و ناتوانی در مديريت کلان در مقياس‏های ملی، منطقه‏ای و جهانی در مواجهه و مهار بحران‏های زيست محيطی می باشد .
کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محيط زيست ايران ضمن هشدار و اعلام خطر نسبت به هرگونه تساهل و تسامح در برابرعوامل تهديدکننده دوام و کيان محيط زيست کشور، با يادآوری تبعات ويران کننده هرگونه اقدامات انفعالی و بکارگيری سياست‏های دفع‏الوقتی، توجه ويژه و انجام اقدامات موثرعلمی و عملی جهت تحقق موارد ذيل را خواستار است.
-تصويب طرح جامع فرهنگی و آموزشی به منظور ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و ايجاد بسترهای لازم به منظور افزايش مشارکت ملی در زمينه حفظ محيط زيست ، بالابردن ميزان آگاهی‏های مردمی و تلاش در جهت ايجاد موج " صيانت از محيط زيست کشور" و تبديل آن به يک دغدغه عمومی و خواست ملی با بهره‏گيری از تمام توان تبليغاتی و رسانه‏ای کشور.
-ارزشگذاری ريالی و اقتصادی کليه منابع پايه طبيعی جهت لحاظ در طرح‏های ارزيابی زيست محيطی پروژه‏های عمرانی .
-تجديد نظر جدی و سخت‏گيرانه در تعيين تناسب نوع جرم و ميزان جريمه در خصوص اقدامات منجر به تخريب محيط‏زيست ، شکار غيرقانونی، نابودی زيستگاه‏های حساس کشور، تعرض به محيط‏بانان و لزوم بازنگری دستگاه قانون‏گذاری در اين مباحث به منظور وضع قوانينی که از بازدارندگی کافی و بالابردن ريسک در ارتکاب جرايم در امر محيط زيست و منابع طبيعی کشور برخوردار باشد که در غير اين صورت تداوم روند فعلی سرانجامی جز نابودی و زوال عاجل اين منابع ارزشمند ملی نخواهد داشت .
-تبيين جايگاه محيط زيست و اهميت اصل ۵۰ قانون اساسی برای سطوح بالای تصميم سازان و تصميم‏گيران کشور در همه قوای سه‏گانه کشور به منظور جلوگيری از اعمال فشارهای سياسی برخی از مديران و دستگاه‏هابه سازمان محيط زيست ، سازمان جنگل‏ها و ساير مجموعه‏های دست اندرکار امر محيط زيست طبيعی و شهری کشورکه دانسته يا ندانسته عمدتا با مقاصد مغاير با منافع ملی و در جهت جمايت از سوء استفاده‏های افراد و گروه‏های خاص صورت می‏پذيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016