شنبه 3 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توليد روزانه ۵۰ ميليون کيلوگرم زباله در ايران، تعطيلی ۷۰ درصد صنايع بازيافت، مهر

نايب رئيس اتحاديه صنايع بازيافت ايران با بيان اينکه روزانه در ايران ۵۰ ميليون کيلوگرم زباله توليد می شود گفت: به دليل نظارت نکردن و بی توجهی سازمان محيط زيست ۷۰ درصد صنايع بازيافت کشور تعطيل شده اند.
کاميار فيلسوفی در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه روز جهانی زمين پاک با انتقاد از عملکرد سازمان محيط زيست کشور در حمايت و نظارت بر واحدهای بازيافت کشور گفت: زمانی که در سال ۸۵ طرح مديريت پسماند به تصويب رسيد سازمان محيط زيست مسئول نظارت بر اجرای دقيق اين طرح شد تا به درستی اجرا شود ولی سهل انگاری مسئولان اين سازمان موجب شد پس از گذشت ۴ سال از تصويب اين طرح ۷۰ درصد صنايع بازيافت تعطيل شوند.

وی افزود: امروز صنايع بازيافت کشور مجبورند مواد اوليه خود را از دست زباله جمع کنها و مافيای طلای کثيف خريداری کنند که در فصل زمستان قيمتها بالا و در تابستان پايين است و نبض بازار در دست اين دوره گردها است.

نايب رئيس اتحاديه صنايع بازيافت ايران با بيان اينکه بيش از ۴ سال است که هيچگونه ناظری از سوی سازمان محيط زيست از صنايع بازيافت بازديد و نظارت نکرده اند گفت: دهها بار با روسای قبلی و فعلی سازمان محيط زيست و قائم مقام اين سازمان مکاتبه کرده ايم ولی حتی وقتی برای ديدار هم به اعضا نداده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: اين در حالی است که بيش از ۲۰۰ واحد بازيافت در کشور با سرمايه گذاری بخش خصوصی به ارزش هر واحد ۳ تا ۱۵ ميليارد تومان ايجاد شده و ۷۰ درصد اين واحدها به دليل سهل انگاری مسئولان مربوطه تعطيل شده است.

ايران قابليت ساليانه ۱۰ هزار ميليارد تومان درآمد از بازيافت دارد

فيلسوفی با اشاره به اهميت بازيافت در محيط زيست انسانی در کشورها گفت: ما برای برنج، چای، زيتون و... پژوهشکده داريم ولی در مورد بازيافت هيچگونه مرکزی برای تحقيق و پژوهش در کشور نيست در حالی که ايران هم تکنولوژی و هم نيروی متخصص اين صنعت را دارد و می تواند حداقل به طور ميانگين ساليانه تا ۱۰ هزار ميليارد تومان از اين طلای کثيف بهره برداری کند.

پليس و مسئولان يک برگ جريمه ريختن زباله را نشان دهند

اين کارشناس حوزه بازيافت و پسماند کشور گفت: به عنوان مثال چرا بايد روغن سوخته به فاضلای شهری وارد شده يا به چين برای بازيافت صادر شود در حالی که هر گالن روغن سوخته توانايی آلوده کردن يک ميليون ليتر آب زيرزمينی تهران را دارد و می توان با بازيافت روغن خالص را مجدد توليد و يا به گريس تبديل کرد.

وی افزود: در قانون مديريت پسماند آمده است که ريختن زباله روی زمين ۱۳ هزار تومان جريمه دارد ولی آيا پليس می تواند يک برگ جريمه را با موضوع ريختن زباله نشان دهد.

توليد روزانه ۵۰ ميليون کيلوگرم زباله در ايران

فيلسوفی اظهار داشت: ايرانيها روزانه ۵۰ ميليون کيلو زباله توليد می کنند در حالی که تنها ۵ درصد آن بازيافت شده و به چرخه بازمی گردد و اين يک فاجعه است.

وی گفت: سازمان محيط زيست صندوق صندوقی به عنوان صندوق ملی محيط زيست ايجاد کرده که در آمدش از همان جرائم و عوارض است ولی برای يک صنايع بازيافت چند ميلياردی تنها ۱۲ ميليون وام می دهد آن هم با سند ملکی که در نوع خود قابل تامل است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016