پنجشنبه 16 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجسمه فردوسي سر جایش است! فارس

به گزارش فارس، خبري مبني بر جابه‌جايي و انتقال مجسمه فردوسي از ميدان فردوسي، به همراه عكس‌هايي دال بر اين ادعا در برخي سايت‌ها منتشر شده بود كه سيدمجتبي موسوي رئيس اداره حجم سازمان زيباسازي شهرداري تهران در اين باره به خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس توضيح داد: مجسمه اصلي فردوسي همچنان در ميدان فردوسي پابرجاست و نسخه بدل اين مجسمه كه از سوي سازمان زيباسازي شهرداري تهران تهيه شده بود، طي روزهاي گذشته به نمايشگاه خدمات شهري انتقال يافته است كه احتمالاً عكس منتشر شده در سايت‌ها، مربوط به عمليات حمل و نقل نسخه بدلي اين مجسمه است.

به گزارش فارس، خبري با عنوان «برداشتن مجسمه فردوسي در ميدان فردوسي تهران» در سايت‌هاي خبري و به نقل از روزنامه اطلاعات منتشر شده است كه نگراني‌هايي را در ميان اهالي هنر و مردم ايجاد كرد.

در اين گزارش چنين آمده است: « مجسمه فردوسي شاعر بزرگ حماسه‌سراي ايران از ميدان فردوسي تهران برداشته شد و مهندسان طراح مقدمات نصب مجسمه جديد را فراهم مي‌آورند. پس از نصب مجسمه جديد در ميدان فردوسي تهران، مجسمه قبلي در ميدان جديد‌الاحداث فردوسي مشهد كه بر سر راه آرامگاه فردوسي واقع شده است نصب خواهد شد. براي پايه مجسمه جديد يك سنگ ۵۹ تني از كوه الوند همدان جدا كرده‌اند كه اكنون در محوطه ميدان فردوسي است، مجسمه جديد كه پيكره فردوسي و كودكي زال را نشان مي‌دهد بر روي اين تكه سنگ تراش نخورده نصب مي‌شود»
به گزارش فارس، پروژه قالب‌گيري و ساخت نسخه‌هاي بدل از مجسمه‌هاي ارزشمند كهنسال كه در سطح شهر تهران نصب شده و هنرمندان آن نيز ديگر درقيد حيات نيستند، از دو سال پيش در دستور كار سازمان زيباسازي شهرداري تهران قرار گرفته است و تاكنون در راستاي اين سياست، نسخه‌هاي بدل مجسمه‌هاي خيام و فردوسي از آثار ابوالحسن صديقي تهيه شده است كه در نگارخانه برگ نگهداري مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سازمان زيباسازي شهرداري تهران در نظر دارد با احداث موزه‌اي استاندارد، نسخه‌هاي اصلي اين مجسمه‌ها را كه با گذشت زمان، در معرض تخريب بيشتر قرار دارند، به اين موزه انتقال دهد تا از آنها به صورت ويژه‌اي محافظت شود و همچنين نسخه‌هاي بدلي را جايگزين اين آثار كند، اما تاكنون ساخت چنين موزه‌اي محقق نشده است.
«ابوالحسن صديقي» خالق مجسمه فردوسي، از بزرگ‌ترين مجسمه‌سازان ايران است كه از او به عنوان پدر مجسمه‌سازي ايران و ميكل‌آنژ شرق ياد مي‌شود.

صديقي در مجموع ۸۳ مجسمه ساخته است كه مهمترين آن‌ها، مجسمه‌‌هاي نادرشاه افشار در مشهد، ابن سينا در همدان، سعدي در شيراز، خيام در پارك لاله و فردوسي در ميدان فردوسي تهران است.

بيش از ۵۰ سال از عمر مجسمه فردوسي مي‌گذرد و در گذر زمان دچار آسيب‌هاي جدي شده كه بارها مرمت شده است. صديقي اين مجسمه را از جنس سنگ مرمر به ارتفاع سه متر ساخت و كار نصب آن را به فرزندش فريدون صديقي سپرد. مجسمه فردوسي خردادماه ۱۳۳۸ طي مراسمي در ميدان فردوسي تهران نصب شد و تا امروز همچنان پابرجاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016