یکشنبه 22 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجسمه‌هاي «بودا»ي باميان بازسازي نمي‌شوند، ايسنا

سازمان «يونسکو» اعلام کرد كه مجسمه‌هاي «بودا»ي باميان بازسازي نمي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روز گذشته ‌سازمان «يونسکو» اعلام كرد به دليل نبود بودجه کافي و عدم امكان استفاده از مواد و مصالح اصلي، مجسمه‌هاي «بودا»ي باميان بازسازي نمي‌شوند.

به گزارش كنيدين پرس، کارشناسان يونسکو، هزينه بازسازي دو مجسمه بودا با 53 و 35 متر ارتفاع، بين هشت تا 12 ميليون دلار برآورد كرده و بر اين باورند كه هرگونه بازسازي، به دليل نبود مصالح اصلي بايد به وسيله مواد و مصالح بدلي انجام شود، اين در حالي است كه در حال حاضر کمتر از نيمي از سنگ‌هايي که از آنها در ساخت دو مجسمه استفاده شده، موجود هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سازمان «يونسکو» همچنين اعلام كرد كه قصد دارد با احداث موزه اي در منطقه باميان، آثار برجاي مانده از دو مجسمه بودا را در اين موزه به نميش بگذارد.

اعلام اين خبر از سوي سازمان يونسكو در شرايطي صورت مي‌گيرد كه مدتي قبل محققان آلماني دانشگاه «مونيخ» كشور «آلمان» اعلام كردند براساس بررسي‌هاي انجام شده توسط محققان اين دانشگاه امكان بازسازي حداقل يكي از مجسمه‌هاي بودا كشور «افغانستان» در «دره باميان» اين كشور كه در سال 2001 با سلاحهاي جنگي تخريب شدند، وجود دارد.

محققان آلماني اعلام كرده‌اند مي‌توان با احداث يك كارگاه در دره باميان و استفاده از ابزارهاي ويژه، 1400 قطعه از يكي از دو مجسمه بودا را كه وزن برخي از آنها به دوتن مي‌رسد را در جاي اصلي خود قرار داد و سپس كل مجسمه را با رنگهاي سرمه‌اي، صورتي، نارنجي، قرمز و سفيد رنگ آميزي كرد.

دو مجسمه‌ي بودا كه تا پيش از نابودي، بزرگ‌ترين مجسمه‌هاي بودا در جهان بودند، درحدود 1400 سال پيش در مسير جاده‌ي ابريشم ساخته شدند.

قرن‌ها بعد و پس از حضور اسامه بن لادن در افغانستان، به‌دستور ملا عمر و با اين توجيه كه آن‌ها بت هستند، هر دو مجسمه با ديناميت و ضد هوايي نابود شدند. با سقوط حكومت طالبان، تلاش‌ها براي احياي دو مجسمه آغاز شدند.

در سال 2004 ميلادي نيز همايشي با حمايت مالي «موسسه‌ي باستان‌شناسي افغانستان» در كابل برگزار شد و شركت‌كنندگان در آن، مرمت همه‌ي آثار تاريخي افغانستان را خواستند كه به‌دليل چند دهه جنگ داخلي و قوانين گروه افراطي طالبان به‌شدت آسيب ديده‌اند.

شهر باميان به‌دليل قرار داشتن در مسير جاده‌ي تاريخي ابريشم در هزاران سال پيش، يكي از غني‌ترين شهرهاي افغانستان از نظر داشتن محوطه‌هاي تاريخي محسوب مي‌شود.

مقامات افغانستان قصد دارند با تكميل پروژه‌ي مجسمه‌هاي بودا، منطقه‌ي باميان را به قطب گردشگري تبديل كنند و شرايط لازم را براي اشتغال مردم فقير اين منطقه كه در 200 كيلومتري شمال غربي كابل واقع شده است، فراهم كنند.

دره‌ي تاريخي باميان در سال 2003 ميلادي در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016