یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«گلشيفته فراهاني»؛ از «ميم مثل مادر» تا «جای اژدها»، فارس

خبرگزاری فارس: «گلشيفته فراهاني» اخيرا در فيلمي بازي كرده كه با فيلم‌هاي قبلي‌اش تفاوت دارد. اين بازيگر در صحنه‌هايي از فيلم «جاي اژدها» بازيگر مرد فيلم را مي‌بوسد و با او هم‌بستر هم مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مرداد‌ماه سال 87 بود كه خبر ممنوع‌الخروج شدن «گلشيفته فراهاني» به دليل بازي در فیلم «یک مشت دروغ» در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد؛ فيلمي كه گلشيفته بدون حجاب در کنار «لئوناردو دی‌کاپریو» ايفاي نقش كرد. اما ديري نگذشت كه خبر مهاجرت اين بازيگر منتشر شد؛ اين خبر آغازي بود براي سرنوشت نامعلوم اين بازيگر.

«گلشيفته فراهاني» بازيگري است كه در ايران با فيلم‌هايي چون «اشك سرما» (عزيرالله حميدنژاد)، «به نام پدر» (ابراهيم حاتمي‌كيا)، «ميم مثل مادر» (زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور)، «سنتوري» (داريوش مهرجويي)، «ماهي‌ها عاشق مي‌شوند» (علي رفيعي)، «هميشه پاي يك زن در ميان است» (كمال تبريزي)، «درباره الي...» (اصغر فرهادي) و . . . توانست براي خود جايگاه ويژه‌اي نزد سينماگران و سينما دوستان دست و پا كند.

اما اين جايگاه براي او ماندگار نماند و با خروج‌اش از كشور و مهاجرت به آمريكا، ديگر كسي نام گلشيفته را نشنيد و از همان زمان‌ها بود كه كارشناسان، مرگ بازيگري به نام «گلشيفته فراهاني» را پيش‌بيني كردند.

در اين مدت افرادي مثل «جواد شمقدري» معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ابتداي مسئوليت‌شان اعلام كردند گلشيفته مي‌تواند برگردد و مشكلي براي بازيگري در ايران ندارد اما كارهاي اين بازيگر موجب شد شمقدري چندي پيش حرفش را پس بگيرد و بگويد من در ابتداي دوره مسئوليتم يك بار درباره گلشيفته فراهاني گفته بودم كه مي‌تواند برگردد. در آن مقطع اين امكان وجود داشت ولي بعدا اتفاق‌هاي ديگري افتاد. در اين يك سال و نيم شرايط تغيير كرد و ديگر مشكل «گلشيفته فراهاني» در حوزه اختيارات ما نيست.

صحبت‌هاي گلشيفته درباره تنفر از حجاب و كشورش از يك‌سو و بازي در فيلمي مغاير با ارزش‌هاي اسلامي مويد صحبت‌هاي شمقدري است.
«گلشيفته فراهاني» اخيرا در فيلمي بازي كرده كه با فيلم‌هاي قبلي‌اش تفاوت دارد.
اين بازيگر در فيلم سينمايي «جای اژدها» به کارگردانی رولند جفی در نقش ليلا ظاهر شده است. گلشيفته در صحنه‌هايي از اين فيلم «دوگاری اسکات» بازيگر مرد فيلم را مي‌بوسد و با او هم‌بستر هم مي‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




او در فيلم «مرغ با آلو» ساخته مشترك ونسان پرونو و مرجان ساتراپي (سازنده فيلم ضدايراني پرسپوليس) هم ايفاي نقش كرده كه از همين حضور هم مي‌توان رويكرد تازه فراهاني و كساني كه قصد بهره‌گيري از او را دارند دريافت.

مشخص است گلشيفته فراهاني، بازيگري كه متوليان سينماي ايران بارها قصد داشتند زمينه بازگشت او به كشور را فراهم كنند، بازيگري كه اينجا، در محافل و مجامع مختلف، همكارانش در محافل مختلف برايش اشك ريختند و خواهان بازگشت او به كانون خانواده شدند و خانواده‌اش دلتنگي‌هاي خود را با قلم‌زدن درباره دخترشان اينجا و آن جا ابراز مي‌كردند، با چنين روند و نظراتي نمي‌تواند به كشور برگردد چون قصد آن را ندارد.

تأسف‌بار است اما احتمالا او هم سرنوشتي شبيه «محسن مخملباف» پيدا مي‌كند و دنبال فيلم‌هايي چون «سكس و فلسفه» مي‌رود و پس از مدتي هم كه فيلمسازي برايش نان و آب نمي‌شود، اپوزيسيون مي‌شود تا حداقل دل گروهي از معاندان نظام را به‌دست بياورد و براي مابقي زندگي دنيوي خود توشه‌اي جمع و جور كند.

اگر اين پايان داستان گلشيفته باشد كه براي او در ظاهر ختم به خير شده اما با اين روند به نظر مي‌رسد پايان ديگري براي اين بازيگر ترسيم مي‌شود.

ظاهرا و متأسفانه نظريه دكتر «حسن عباسي» درباره سرنوشت «گلشيفته فراهاني» و تلاش هاليوود و غرب براي تسخير فرهنگ ايراني در حال تحقق است و ما كماكان براي جهاني شدن به هر قيمتي، حرص مي‌خوريم، چشم به مجسمه‌هاي طلايي داريم و نسبت به احوال خود غافل و بي‌خبريم!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016