یکشنبه 13 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در گفت‌وگوي فارس با معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد روش‌هاي ترك اعتياد همسران تشريح شد

معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد نحوه عملكرد مناسب همسران معتاد در رابطه با شوهرشان را تشريح كرد و گفت: مهمترين اقدام همسران معتاد پياده كردن تكنيك هاي راغب سازي معتاد براي ورود به سمت درمان است.

آذرخش مكري در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ درباره همسران معتاد چگونه بايد با شوهر معتاد خود رفتار كنند اظهار داشت: به اين موضوع بايد به صورت سيستماتيك و قانونمند نگاه شود كه به طور كلي چند حالت مختلف وجود دارد.

وي افزود: اين موضوع 3 حالت دارد و در هر 3 حالت، همسر مطمئن است كه شوهرش معتاد است ولي در حالت اول شوهرش مطلقا قبول ندارد؛ در حالت دوم شوهر قبول دارد اما نيازي به تغيير نمي‌بيند و مي‌گويد كه "من همينم مي‌خواهي بخواه و نمي‌خواهي نخواه" و در حالت سوم شوهرش قبول دارد اما مردد است كه به سمت درمان برود يا نه.

مكري تصريح كرد: براي حالت هاي يك و دو متخصصان معتقدند بهترين نظامي كه مي‌تواند جواب دهد نظام راغب‌سازي است كه بيمار را بر اساس آن به سمت پذيرش درمان هل مي‌دهند.

وي اضافه كرد: اين نظام حساب و كتاب دارد و قانونمند است و اينجوري نيست كه بگويند بايد به زور، معتاد را به سمت درمان برد يا معتاد را فريب دهند يا براي معتاد كمين بگذارند و در نهايت كارهاي محرمانه انجام دهند مثلا در چايش چيزي بريزند لذا بايد از هر گونه نقش بازي‌كردن خودداري كرد و بايد با فرد به طور مستقيم رو در رو شد و مشكلات را گفت.

مكري يادآور شد: در حالت‌هاي يك و دو مقابله به صورت مستقيم است يعني به فرد گفته مي شود كه "تو اين مشكلات را داري و ما مي‌خواهيم اين مشكلات حل شود". در اينجا بسياري از همسران مي‌گويند كه اين حرف‌ها را مي‌زنيم اما قبول نمي‌كند و در اين شرايط بايد از تكنيك‌هاي راغب‌سازي استفاده شود.

معاون آموزشي مركز ملي مطالعات اعتياد ادامه داد: براي راغب سازي بايد افراد مهم و مؤثر درجه يك فرد به عنوان مثال برادر، خواهر، فرزندان و پدر و مادر را براي اعمال فشار همه جانبه متحد و بسيج كرد. دومين كار اين است كه به بيمار گفته شود اگر اقدام درماني انجام ندهد يكسري مجازات‌ها و تحريم‌ها از طرف خانواده براي او در نظر گرفته مي‌شود.

مكري تصريح كرد: اين تحريم‌ها مي‌تواند مالي، معاشرتي و حتي تهديد به مدتي متاركه توسط همسر باشد كه البته همه افراد مؤثر بايد روي اين شرايط متفق‌القول باشد. يعني وقتي گفته مي‌شود ديگر ماشين در اختيارش نمي‌گذاريم يا به او كمك مالي نمي‌كنيم همه بايد آن را قبول كنند و به انجام آن پايبند باشند.

وي افزود: اصل بعدي در راغب سازي اين است كه براي بيمار راه‌حل‌هايي قرار دهند كه اگر مي‌خواهد اين مجازاتها را نبيند راه‌حل‌ آن اين است كه به كلينيك‌ها مراجعه كرده و درمان شود لذا به نظر مي‌رسد مهمترين اقدام اطرافيان اين است كه فشار حساب‌شده، همه جانبه، مستقيم و پلكاني انجام دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مكري گفت: البته اين كار خيلي ظرافت دارد و بايد در آن دقت زيادي صورت گيرد لذا توصيه مي‌شود به مشاور روانشناس مراجعه كنند كه مدل‌هاي راغب‌سازي را ياد بگيرند.

وي يادآور شد: در مدل اول و دوم معمولاً در ابتداي كار از طرف بيمار مخالفت‌هاي صورت مي‌گيرد اما بيمار وقتي مي‌بيند همه با هم يك حرف را مي‌زند و يكسري خواسته‌هاي حساب‌شده، نه ديمي، را دارند خسته مي‌شود و با خود مي‌گويد كه نمي‌ارزد اين همه فشار را تحمل كند لذا بيشتر افراد راه منطقي را پيش مي‌گيرند.

مكري اضافه كرد: در حالت سوم كار راحت است چرا كه بيمار علاقه‌مند به پذيرش درمان است كه در اينجا داشتن نقش حمايتي و تأييد‌كننده مهم است يعني وقتي بيمار وارد درمان مي‌شود همسرش بايد تمام و كمال او را هدايت كند چرا كه هر قدمي كه براي درمان بر مي‌دارد براي آينده مشتركشان بهتر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016