دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارون پياده‌رو شده‌است، ايلنا

زير پل تاريخی اهواز ماهی‌های زيادی مرده‌اند و حتی چادرهايی برپا شده و در آن زندگی می‌کنند. همه بستر رودخانه کارون خشک نشده اما به دليل گستردگی تشکيل جزاير در کارون، خشکسالی کارون در منطقه اهواز به فاجعه تبديل شده‌است.


ايلنا: عرض رودخانه کارون در زير پل اهواز به محلی برای پياده‌روی تبديل شده‌است.

سخنگوی انجمن دوستداران ميراث فرهنگی تاريانا خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، گفت: «زير پل تاريخی و قديمی اهواز ماهی‌های زيادی مرده‌اند و حتی سربازان چادرهايی برپا کرده و در آن محل زندگی می‌کنند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"مجتبی گهستونی"، ‌در مورد خشکی کارون گفت: «جزاير زيادی که به دليل کم آبی کارون ايجاد شده باعث شده که در دو سمت پل سفيد اهواز،‌ چشم‌انداز يک‌دستی از کارون وجود نداشته‌باشد.»

وی تاکيد کرد که حتی اگر از روی پل نادری که غرب و شرق شهر اهواز را به يکديگر متصل می‌کند، به سمت جنوب نگاه کنيم جزيره‌ای در حد پارک جزيره در حال شکل‌گيری است.

گفته می‌شود در دهه ۵۰ جزيره‌ای که به نام جزيره پارک معروف شده، ۱۰ متر مربع بوده اما اکنون اين جزيره نزديک به ۱۳ هکتار مساحت پيدا کرده‌است. در طول سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای استفاده از اين جزيره مانند شهر‌بازی، موزه سازه‌های آبی و آثار تاريخی، باغ پرندگان مطرح شده‌است.

گهستونی با تاکيد بر اين نکته که همه بستر رودخانه کارون خشک نشده اما به دليل گستردگی تشکيل جزاير در کارون، موضوع خشکسالی کارون در منطقه اهواز به فاجعه تبديل شده‌است.

سخنگوی انجمن دوستداران ميراث فرهنگی تاريانا خوزستان با يادآوری صحبت شهردار شيراز مبنی بر ساخت ۲۰ پارک ساحلی جديد در حاشيه رودخانه کارون گفت: «عرض رودخانه کارون در حال کم شدن است چون در هر دو طرف شرق و غرب بيش از ۱۰۰ متر را خشک می‌کنند تا در حاشيه رودخانه، پارک ساحلی ساخته شود.»

اين فعال ميراث فرهنگی و محيط زيست تاکيد کرد که شهر اهواز به واسطه پر آبی کارون در اين منطقه ايجاد شده‌است و کارون رودخانه‌ای بود که امکان کشتيرانی در آن وجود داشت.

گهستونی با يادآوری سد سازی‌های انجام گرفته در بستر کارون گفت: «سدهای کارون ۳، ۴، شهيد عباسپور، سد مسجد سليمان، گتوند عليا، سد مخزنی گتوند و سدهای کوچک و بزرگ ديگر حجم زيادی از آب کارون را در خود جمع کرده و موجب خشکی رودخانه در مقاطع ديگر می‌شوند.»

او تاکيد کرد که «مشکل آب در شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان به يک مشکل اساسی تبديل شده در حالی‌که رودخانه کارون به استخر فاضلاب شهری و صنعتی تبديل شده‌است.»

سخنگوی انجمن دوستداران ميراث فرهنگی تاريانا خوزستان با يادآوری اين نقل قول از يکی از نمايندگان استان در مجلس که گفته بود ۲۰۰ ميليون متر مکعب فاضلاب شهری و صنعتی به کارون می‌ريزد، افزود: «آلودگی رودخانه کارون قابل کتمان نيست.»

گهستونی با يادآوری حضور ۱۸ نفر نماينده از استان خوزستان در مجلس گفت: «از نمايندگان استان خوزستان در مجلس انتظار داريم که بيش از اين از کارون به‌عنوان يک منبع مهم و حياتی که تمدن‌های مهمی در کنار آن ايجاد شده، مراقبت کنند.»

رود کارون پرآب‌ترين و بزرگ‌ترين رودخانه ايران است و با طول ۹۵۰ کيلومتر طولانی‌ترين رودی‌ست که تنها در داخل ايران قرار دارد.

کارون همچنين تنها رود ايران است که بخشی از آن قابل کشتيرانی است، آب آشاميدنی کلان‌شهر اهواز هم از رودخانه کارون تامين می‌شود.

در حاشيه اين رود تمدن‌های بزرگی از ايران شکل گرفته‌است.

سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون (ارمند و بازفت) و چشمه ديمه، زردکوه بختياری در استان چهار محال و بختياری است ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گيرند مانند خرسان از دنا در استان کهگيلويه و بويراحمد و دز از ارتفاعات لرستان.

اين رود، پس از عبور از مناطق کوهستانی و پر پيچ و خم، در منطقه‌ای به نام گتوند وارد دشت خوزستان می‌شود. رود کارون در شمال شوشتر به دو شاخه تقسيم می‌شود که در جنوب شوشتر به يکديگر متصل می‌شوند.

مهم‌ترين شاخهٔ فرعی کارون، رود دز است که در شمال اهواز به کارون ملحق می‌شود. رود کارون در مرز ايران و عراق، به اروندرود پيوسته و روانه خليج فارس می‌شود.پيچ و خم‌های موجود در سر راه اين رود، خوزستان را به جلگه‌ای بی‌نظير تبديل کرده‌است.

روزانه ۲۰ هزار متر مکعب آب از رودخانه کرخه توسط کانالی معروف به کانال شهيد چمران به رودخانه کارون منتقل می‌شود.

سدهای مختلفی روی اين رودخانه ساخته شده‌اند که مهم‌ترين آنها، سدهای کارون ۱، کارون ۳، کارون ۴، مسجد سليمان و در پايين‌تر، سدهای گتوند عليا و سد تنظيمی گتوند هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016