شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيش‌بينی‌های اسکرين ديلی برای اسکار ۲۰۱۲: "جدايی نادر از سيمين" از نامزدهای نهايی اسکار خواهد بود، ايسنا

نشريه سينمايی اسکرين‌ديلی از فيلم «جدايی نادر از سيمين» به‌عنوان يکی از نامزدهای نهايی جايزه بهترين فيلم خارجی جوايز اسکار ۲۰۱۲ نام برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال ۶۳ فيلم از کشورهای مختلف دنيا نمايندگان خود را برای حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسی اسکار هشتادوچهارم معرفی کرده‌اند که از ميان اين تعداد، ۱۰ فيلم به‌عنوان نامزدهای نهايی معرفی خواهند شد.

«مايک گوريج»، منتقد نشريه اسکرين ديلی معتقد است،« فيلم «جدايی نادر از سيمين» به کارگردانی اصغر فرهادی از ايران يکی از نامزدهای نهايی اين بخش از جوايز اسکار خواهد بود، چراکه اين فيلم يکی از محبوب‌ترين آثار حاضر در اين دوره جوايز اسکار است که برای راهيابی به جمع نامزدهای نهايی کار سختی نخواهد داشت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جديدترين ساخته‌ اصغر فرهادی که از ۳۰ سپتامبر (۹ دی) در سينماهای آمريکا به نمايش درمی‌آيد، برنده جايزه خرس طلا بهترين فيلم و دو خرس نقره‌ای بهترين بازيگری از جشنواره برلين است که در ۷۰ کشور دنيا نمايش خواهد داشت.

اين فيلم با بازی ليلا حاتمی، شهاب حسينی، پيمان معادی، ساره بيات، سارينا فرهادی و مريلا زارعی روايت می‌شود.

فيلم «آفتاب سوخته ۲» ساخته نيکيتا ميخالکوف از روسيه ديگر فيلم سرشناس اين فهرست است که قسمت اول آن در سال ۱۹۹۴ موفق به کسب جايزه اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی شد. اکران جهانی اين فيلم در شصت‌ويکمين جشنواره کن انجام شد و با بودجه هنگفت ‌۵۵ ميليون دلاری که در تاريخ سينمای روسيه بی‌سابقه بود ساخته شده است.

فيلم «اعلان جنگ» از فرانسه به کارگردانی والری دونزلی که در بخش هفته منتقدين جشنواره کن اکران شد، ديگر نامزد نهايی احتمالی جايزه اسکار خواهد بود.

فيلم «Le Havre» از فنلاند ساخته آکی کوريسماکی از نگاه نشريه اسکرين ديلی به جمع نامزدهای نهايی راه خواهد يافت.

اين فيلم که در جشنواره کن امسال نامزد نخل طلا بود و موفق به دريافت جايزه فيپرشی شد، يکی از نامزدهای جايزه‌ فيلم لوکس پارلمان اروپاست.

فيلم‌ «گل‌های جنگ» از چين ساخته ژانگ ييمو‌، «يادداشت» از اسرائيل ساخته جوزف سدار‌، «در تاريکی»‌ از لهستان ساخته «آگنيژسکا هولند»،‌ «سوپرکلاسيکو» از دانمارک ساخته اوله کريستين مادسن‌، «به کجا می‌رويم» از لبنان ساخته نادين لاباکی به‌همراه فيلم «Monsieur Lazhar» به کارگردانی فيليپ فالاردو از کانادا ديگر فيلم‌هايی هستند که از نگاه نشريه سينمايی اسکرين ديلی نامزدهای نهايی جايزه اسکار ۲۰۱۲ در بخش بهترين فيلم غيرانگليسی خواهند بود.

به نوشته منتقد نشريه اسکرين ديلی، فيلم‌های سرشناس و تحسين‌شده کارگردانان بزرگ سينمای دنيا در ميان فيلم‌های معرفی شده به آکادمی اسکار حضور دارند که آنها نيز از شايستگی نامزدی جايزه اسکار برخوردارند که از سرشنا‌س‌ترين‌ آنها می‌توان به «روزی روزگاری در آناتولی» از ترکيه ساخته «نوری بيگله جيلان» نام برد.

اين فيلم که در جشنواره‌ کن امسال نامزد نخل طلا بود و جايزه بزرگ هيات داوران را کسب کرد، محصول مشترک ترکيه و بوسنی است و داستان کشمکش ۱۲ ساعته ميان يک پزشک و يک دادستان را به‌تصوير کشيده است.

اسکرين ديلی مضمون بسيار تاريخی فيلم‌های «کارت‌ پستال» از ژاپن و «خط مقدم» از کره‌جنوبی را عاملی بازدارنده برای موفقيت آنها در جوايز اسکار می‌داند؛ هرچند مضمون جنگ داخلی اسپانيا در فيلم «نان سياه» می‌تواند کورسوی اميدی برای اين فيلم ايجاد کند.

بخش غيرانگليسی جوايز اسکار يکی از جذاب‌ترين شاخه‌های جوايز اسکار است و فيلم‌های بلندی که خارج از آمريکا توليد شده باشند و ديالوگ‌های به‌کاررفته در آن‌ها عمدتا غيرانگليسی باشد، مجاز به رقابت در آن هستند.

امسال کشور نيوزلند برای اولين‌بار در اين بخش از جوايز اسکار حضور يافته است. از سوی ديگر، دو فيلم تحسين ‌شده‌ سينمای جهان شامل «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی پدرو آلمادوار از اسپانيا و «ما يک پاپ داريم» ساخته نانی مورتی از ايتاليا از راهيابی به جمع نامزدهای اوليه‌ جوايز اسکار ۲۰۱۲ بازماندند.

***

زمانی ‌که اولين مراسم اعطای جوايز اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ برای تقدير از بهترين فيلم‌های سال ۱۹۲۷ برگزار شد، بخش جداگانه‌ای برای فيلم‌های غيرانگليسی تعريف نشده بود. اگرچه آکادمی اسکار بين سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ جوائز افتخاری به بهترين فيلم‌های غيرانگليسی ساخته‌شده در خارج از آمريکا اعطا می‌کرد،‌ اما اين جوايز مبنای قابل قبولی نداشتند.

برای مثال در سال ۱۹۵۳ اين بخش از جوايز اصلا برگزار نشد و حتی در آن سال‌ها هيچ رقابتی در اين بخش وجود نداشت؛ چراکه درواقع هيچ نامزدی معرفی نمی‌شد و تنها يک فيلم به‌عنوان اثر برتر انتخاب می‌شد. از سال ۱۹۵۶ در بيست‌ونهمين مراسم سالانه جوايز اسکار بود که بخش بهترين فيلم غيرانگليسی رسما راه‌اندازی شد و تا به امسال هردوره برگزار می‌شود. برخلاف ديگر بخش‌های جوايز اسکار، بهترين فيلم غيرانگليسی منحصرا به يک فرد تعلق نمی‌گيرد؛ گرچه کارگردان فيلم جايزه را دريافت می‌کند، اما اين جايزه‌ای است برای کل کشور معرفی‌کننده آن فيلم.

در سال‌های برگزاری اين جايزه، فيلم‌های محصول کشورهای اروپايی يکه‌تاز بی‌رقيب اين عرصه بوده‌اند؛ به طوری ‌که از ۶۲ جايزه بهترين فيلم غيرانگليسی اسکار تا به امروز، ۵۱ جايزه نصيب فيلم‌های اروپايی شده است و سهم کشورهای آسيايی تنها پنج جايزه، کشورهای آفريقايی۳ جايزه و کشورهای قاره آمريکا نيز ۳ جايزه اسکار بوده است.

يکی از انتقاداتی که هميشه به آکادمی اسکار در برگزاری اين بخش وارد می‌شود، محدود بودن کشورها در معرفی تنها يک فيلم است. قانون آکادمی اسکار می‌گويد «هر کشور، يک فيلم» و اين قانون اگرچه فرصت برابری برای همه کشورها در اين رقابت ايجاد می‌کند، اما ازسوی ديگر موجب می‌شود تا کشورهايی چون ايتاليا، آلمان يا فرانسه که از سينمای پويا و قدرتمندی بهره می‌برند، مجبور به ناديده گرفتن برخی فيلم‌های مطرح خود شوند.

ديگر محدوديتی که قانون اين بخش ايجاد می‌کند، گريبان کمپانی‌های سازنده آن را می‌گيرد. در برخی موارد چندين کشور مشترکا اقدام به ساخت يک فيلم می‌کنند و از آنجايی که هيچ‌ يک نمی‌توانند منحصرا آن را متعلق به خود بدانند، در نتيجه آن فيلم به رغم شايستگی از حضور در رقابت اسکار بازمی‌ماند؛ نمونه بارز آن «خاطرات دوچرخه» (۲۰۰۴) محصول مشترک چند کشور بود که نتوانست از سوی هيچيک از سازندگان به اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی معرفی شود. هرچند اين فيلم جايزه اسکار بهترين موسيقی را کسب کرد و در جشنواره‌های متعدد تحسين شد.

همان ‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، کشورهای اروپايی بيشترين سهم را در جوايز اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی اسکار داشته‌اند که در اين ميان فيلم‌های ايتاليايی بيشترين جايزه را نصيب خود کرده‌اند. ايتاليا مجموعا ۱۳بار موفق به کسب جايزه اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی شده و در مجموع ۲۷ بار نامزد اين جايزه بوده است. فرانسه با ۱۲بار کسب اين جايزه در مکان دوم قرار دارد. اين در حاليست که فيلم‌های توليد اسپانيا با اختلافی چشم‌گير يعنی ۴ جايزه اسکار در رتبه سوم مشترکا با ژاپن قرار گرفته است. چهار کشور سوئد، شوروی سابق، هلند و چک‌واسلواکی سابق هرکدام سه‌بار اين جايزه معتبر را کسب کرده‌اند. دانمارک، آلمان، آرژانتين و سوئد نيز با کسب دو جايزه بهترين فيلم غيرانگليسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ۱۱ کشور ازجمله تايوان هرکدام يک‌بار اين تجربه شيرين را داشته‌اند.

از ميان تمامی کارگردانانی که کسب جايزه اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی را تجربه کرده‌اند، «فدريکو فلينی»، کارگردان بلندآوازه سينمای ايتاليا متمايزتر است. وی در مقام کارگردان توانست چهار بار اين جايزه معتبر را کسب کند و از اين حيث همچنان رکورددار است. «فلينی» در سال‌های ۱۹۵۶ برای «جاده»، ۱۹۵۷ برای «شب‌های کابيريا»، ۱۹۶۳ برای «هشت‌ونيم» و در سال ۱۹۷۴ برای «آمارکورد» چهار اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی را برای سينمای ايتاليا به‌ همراه آورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016