دوشنبه 18 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"جدايی نادر از سيمين" نامزد چهار جايزه اسکرين آسيا پاسيفيک شد، خبرآنلاين


سينما - پنج فيلم از سينمای ايران در مجموع در ۱۰ بخش نامزد دريافت جايزه از پنجمين دوره جوايز سالانه اسکرين آسيا پاسيفيک هستند.


به گزارش خبرآنلاين، نانسان شی تهيه‌کننده هنگ کنگی و رئيس بخش بين‌الملل دوشنبه غروب در جريان برگزاری جشنواره بين‌المللی فيلم پوسان، اسامی نامزدهای اين دوره جوايز سالانه اسکرين آسيا پاسيفيک را اعلام کرد.

در مجموع ۳۷ فيلم از ۱۹ کشور که از ميان ۲۴۰ فيلم انتخاب شده‌اند، بخت دريافت جوايز اسکرين آسيا پاسيفيک در سال ۲۰۱۱ را دارند.

در بين فيلم‌های نامزد‌شده، «جدايی نادر از سيمين» اصغر فرهادی از ايران و «روزی روزگاری در آناتولی» نوری بيلگه جيلان از ترکيه و بوسنی و هرزگوين، هر يک با نامزدی در چهار بخش بيشترين تعداد نامزدی را کسب کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فيلم اصغر فرهادی در بخش‌های بهترين فيلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، بازيگر مرد (پيمان معادی) و فيلمنامه (فرهادی) نامزد دريافت جايزه است.

«جدايی نادر از سيمين»‌ به نمايندگی از ايران در بخش فيلم خارجی‌زبان هشتاد و چهارمين دوره جوايز اسکار حضور دارد. اين فيلم پارسال در جشنواره برلين برنده جوايز خرس طلايی بهترين فيلم و خرس‌های نقره‌ای بهترين گروه بازيگران زن و بهترين گروه بازيگران مرد شد.

«روزی روزگاری در آناتولی» هم نماينده ترکيه در جوايز اسکار ۲۰۱۲ است. اين فيلم ماه مه پيش در جشنواره کن جايزه بزرگ هيئت داوران را به طور مشترک با «پسری با دوچرخه» به کارگردانی لوک و ژان پی‌ير داردن دريافت کرد.

«به اميد ديدار» ساخته‌ محمد رسول‌اف ديگر فيلمساز ايرانی با نامزدی در سه بخش جوايز اسکرين آسيا پاسيفيک، پس از «جدايی نادر از سيمين» و «روزی روزگاری در آناتولی» قرار دارد. اين فيلم در جشنواره کن در بخش نوعی نگاه برنده جايزه بهترين کارگردانی شد.

«جدايی نادر از سيمين»، «به اميد ديدار»‌، «روزی روزگاری در آناتولی»، «اجازه بده گلوله‌ها به پرواز درآيند» توليد مشترک چين و هنگ کنگ و «طراحان جشن عروسی» از هند نامزدهای بخش بهترين فيلم بلند داستانی هستند.

فرهادی و رسول‌اف در بخش بهترين دستاورد کارگردانی هم نامزد شده‌اند و با بيلگه جيلان، جيانگ ون («اجازه بده گلوله‌ها به پرواز درآيند») و نا هونگ-جين («دريايی زرد») از کره رقابت می‌کنند.

سينمای ايران در بخش بهترين بازيگر زن هم دو نماينده دارد. شايسته ايرانی برای فيلم «آينه‌های روبرو» و ليلا زارع برای فيلم «به اميد ديدار»‌ در اين بخش نامزد شده‌اند.

از سوی ديگر، «باد و مه»‌ به کارگردانی ناصر دهقانی پوده از ايران در بخش بهترين فيلم بلند کودکان نامزد دريافت جايزه است و «امين» به کارگردانی شاهين پرهامی توليد مشترک ايران، کره، کانادا و اوکراين نيز در بخش بهترين مستند بلند بخت دريافت جايزه را دارد.

مراسم پنجمين دوره جوايز سالانه اسکرين آسيا پاسيفيک ۲۴ نوامبر (سوم آذر) در استراليا برگزار می‌شود.

جوايز اسکرين آسيا پاسيفيک (APSA) را دولت کوئينزلند استراليا با حمايت يونسکو و فدراسيون بين‌المللی اتحاديه تهيه‌کنندگان فيلم (فياپف) به برترين‌های سينمای آسيا پاسيفيک اعطا می‌کند.

هدف از اعطاء اين جوايز ارج نهادن به دستاوردهای سينمايی فيلم‌های منطقه آسيا پاسيفيک و تشکيل يک بازار جهانی است.

نخستين دوره جوايز اسکرين آسيا پاسيفيک سال ۲۰۰۷ با موفقيت فيلم‌های ايرانی و اعطاء جايزه به سه فيلم «اتوبوس شب»، «خون‌بازی» و «آن سه» برگزار شد.

در دومين دوره رضا ناجی برای «آواز گنجشک‌ها» برنده بهترين بازيگر مرد شد و در سومين دوره فرهادی با «درباره الی» جايزه بزرگ هيئت داوران و جايزه بهترين فيلمنامه‌نويس را دريافت کرد.

پارسال هم در بخش فيلم کودکان جايزه اصلی به «ديگری» ساخته مهدی رحمانی اعطاء شد.

اسکرين ديلی / ۱۰ اکتبر / ترجمه: علی افتخاری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016