شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايون شجريان: ۶۰ دقيقه آواز برای جامعه‌ی امروز سنگين است، ايلنا

همايون شجريان که به تازگی آلبوم موسيقی "شوق نامه"را منتشر کرده و سپس با ارکستر سيمرغ به اروپا رفته است، اعتقاد دارد که: ۶۰ دقيقه آواز برای جامعه امروز سنگين است و بايد توازن ميان تصنيف‌خوانی و آوازخوانی ايجاد کرد.


ايلنا: همايون شجريان‏(خواننده موسيقی ملی اصيل) به اين نتيجه رسيده که ۶۰ دقيقه آواز برای جامعه امروز سنگين است.

شجريان در پاسخ به اين پرسش که چرا شيوه‌های متفاوتی را در آثار موسيقايی مختلف درپيش گرفته است‏، گفت: من معتقدم؛ اثری از من که ۶۰ دقيقه‌ی آن آواز باشد، برای جامعه‌ی امروز سنگين است اگرچه اعتقاد ندارم که آواز نبايد ارائه شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




شجريان که اعتقاد دارد؛ هرکس در اين مسير اختيار خود را دارد و اگر می‌تواند آواز خوب بخواند، بايد بخواند، بر وجود تعادل در آثار خود ميان تصنيف‌خوانی و آوازخوانی تاکيد و خاطرنشان کرد: هنرمندی مانند استاد شهناز که الگويی برای نسل ماست؛ هميشه در تکنوازی‌هايشان رعايت توازن بين جملات آوازی و چهارمضراب و قطعات ريتميک را می‌کردند و سازهايی که زده‌اند همگی به اندازه و بجاست؛ يعنی به گونه‌ای مختصر، پرمحتوا و مفيد ساز زده‌اند.

همايون شجريان در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينکه موسيقی ملی ما همزمان با شرايط سياسی- اجتماعی و فرهنگی جامعه پيش نرفته است و فرزند زمانه‌ی خود نيست‏، گفت: همه مردم کار خوب را دوست دارند؛ طبيعتا اگر شما کاری ارائه دهيد که فرزند زمانه خود باشد، با استقبال بيشتری مواجه خواهد شد.

وی افزود: ممکن است هميشه آن کار را گوش ندهند ولی چون آن کار خوب است؛ هميشه آن را حفظ می‌کنند.

شجريان با تاکيد بر اين موضوع که موسيقی بايد به جايی برسد که مخاطبان زيادی را به خود جلب کند، ضمن آنکه هدف خود را نيز حفظ کند، تصريح کرد: زمانی که اثری(هرچند با تيراژ پايين) را ارائه می‌دهيم تا سطح سليقه مردم را بالا ببريم، کار درست و بجايی انجام داده‌‌ايم ولی اگر بخواهيم سطح سليقه مردم را به خاطر موقعيت و منافع شخصی خودمان پايين بياوريم، اين موضوع را نمی‌پسندم و بنظرم به موسيقی و فرهنگ شنيداری مردم خيانت کرده‌ايم.

وی در پايان گفت: گوش مردم نيازمند کارهای تازه و نو است اما اگر بخواهيم همچنان در موسيقی هيچگونه تغييری ندهيم و به همان شيوه‌های قبل کار کنيم، بايد کارهای درجه يک ارائه دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016