پنجشنبه 12 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۳ میلیون نفر در سن دانش آموزی از تحصیل محروم هستند، فارس

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: طبق آمار باید ۱۸ میلیون دانش آموز داشته باشیم اما حدود ۱۵ میلیون داریم و بیش از ۳ میلیون فرد در سن دانش آموزی در کشور از تحصیل محروم هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس؛ محمد اسماعیل مطلق امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: تغییر در شیوه زندگی و اختلال در محیط زیست متأسفانه سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار داده و بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، ایدز و بیماری‌های قلبی در حال افزایش است.

وی افزود: مدیریت سلامت محور در زمینه ارائه خدمت به نوجوانان در راستای ارتقاء کیفیت زندگی آنان با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه منطبق با فرهنگ جامعه و متناسب با جنسیت مورد نظر در دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت آغاز شده است و با کمک آموزش و پرورش حرکت منسجمی را از دو سال پیش به عنوان مدارس مروج سلامت آغاز کرده‌ایم.

مطلق یادآور شد: امسال در ۱۲ هزار و 500 مدرسه باید طرح مدارس مروج سلامت اجرا شود و سال گذشته در 700 مدرسه اجرا شده است که به منزله نظامی در راستای ارتقاء سلامت نوجوانان است.

وی اضافه کرد: پیام مدارس مروج سلامت افزایش اعتماد‌ به نفس و ارتقا مهارت‌های زندگی جهت رفاه و سلامت روانی، جسمی، معنوی و توانمند‌سازی آنان است تا دانش‌آموزان بتوانند تصمیم‌گیری‌های مهم را در کمال سلامت در زندگی خود انجام دهند.

مطلق گفت: این مدارس مروج سلامت دارای ۸ جزء است که برنامه آموزشی ارائه خدمات بالینی سلامت محیط مدارس، بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی، سلامت کارکنان مدارس، خدمات سلامت روان و مشارکت والدین این 8 آیتم را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر مدرسه‌ای نمره مطلوب را در ارزشیابی‌های ما از نظر این ۸ آیتم کسب نکند به آن فرصت اصلاح داده می‌شود و اگر در طی چند مورد اصلاح نشود امتیاز لازم را دریافت نمی‌کند و به تمام خانواده‌ها اعلام می‌شود این مدرسه از نظر کیفیت مروج سلامت این نمره را دارد.

مطلق درباره پرونده سلامت نیز گفت: همه خانواده‌های شهرهای زیر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر باید تا آخر امسال پرونده سلامت را پر کنند و این موضوع شامل دانش‌آموزانی می‌شود که هم در حال تحصیل هستند و هم به علتی از ادامه تحصیل باز مانده‌اند.

رئیس مرکز سلامت خانواده جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر دانش‌آموز در دوره دبستان، راهنمایی و دبیرستان باید داشته باشیم که آمار دانش‌آموزان ما در این زمینه 14 میلیون و 900 هزار نفر است و متأسفانه حدود ۳ میلیون و 100 هزار نفر که تعداد کمی از آنها در سنین دبستان هستند به علل مختلفی تحصیل نمی‌کنند و این آمار در روستاها بیشتر و در دختران بیشتر از پسران است.

وی افزود: در مدارس ۷ رفتار پرخطر را بررسی کردیم و متناسب با آن مداخلات لازم را طراحی کردیم.

مطلق با اشاره به ماشینی شدن زندگی‌های مردم یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر این موضوع سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار داده و در آینده منتظر خطرات جدی‌تری خواهیم بود. چرا که در یک خانواده ۴ نفری افراد خانواده در زیر یک سقف هستند اما همه نسبت به هم بیگانه‌اند.

*اعضای خانواده‌ نسبت به هم بیگانه‌اند

وی یادآور شد: برخی‌ کارشناسان عنوان می‌کنند که معمولاً افراد یک خانواده پس از رسیدن به هم به کارهای شخصی خود می‌پردازند و حتی ۸ ساعت هم با کامپیوتر کار می کنند و در مدت زمان کوتاهی که به عنوان شام در کنار هم قرار می‌گیرند تلویزیون روشن است و ارتباط عاطفی و معنوی رد و بدل نمی‌شود.

مطلق خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده اگر توجه پدر، مادر، همسر و شوهر به هم و فرزندان و مراقبت‌های پس از ازدواج و زمان بارداری و جنینی و نوزادی و کودکی انجام شود 70 درصد بیماری‌های روانی در آینده کاهش می‌یابد که این همان نتیجه خانواده محوری خواهد بود.

وی افزود: مشکل دیگر خانواده‌ها این است که پدر و مادر هر دو کار می‌کنند و وقت کمتری را برای زندگی می‌گذارند که این فرزندان در آینده آسیب خواهند دید. این موضوع در خانواده‌های ثروتمند نیز دیده می‌شود که خانواده‌ها بدانند پرستار خانه به هیچ وجه نمی‌توانند نقش پدر و مادر را بازی کنند.

رئیس مرکز سلامت خانواده جمعیت و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر مسئله سلامت محوری خانواده در جامعه حل نشود در آینده مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




امسال یک میلیون و 300 هزار دانش آموز معاینه می‌شوند

وی همچنین یادآور شد: امسال یک میلیون و 154 هزار دانش‌آموز را معاینه کردیم که خوشبختانه 89 درصد آنها سالم بودند و ۱۱ درصد آنها احتیاج به ارجاع داشتند.

مطلق بیان کرد: این معاینه از نظر جسمی، روحی، شنوایی، بینایی، پیش‌فعالی و آمادگی ذهنی است.

وی افزود: امسال کار دیگری را که آغاز کردیم معاینه اول راهنمایی‌ها بوده که از اول آبان آغاز شده و معاینات اول دبیرستانی‌ها را اول دی‌ آغاز می‌کنیم. همچنین فعالیت دیگر ما با همکاری آموزش و پرورش معاینات وضعیت سلامت هر دانش‌آموز برای انتخاب رشته ورزشی خود بوده است.

مطلق گفت: پیش‌بینی می‌کنیم معاینات مدارس باید امسال روی یک میلیون و 300 هزار نفر انجام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016