پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي: انتشار «كلنل» محمود دولت‌آبادي؛ ضرورتي ندارد، ایلنا

نشست مطبوعاتي نوزدهمين هفته‌ي كتاب جمهوري اسلامي ايران صبح امروز 18 آبان‌ماه در شرايطي شروع شد كه بهمن دري معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، از همان نخست از خبرنگاران خواست تا سوال‌هاشان را به هفته‌‘ كتاب معطوف كنند، اتفاقي كه رخ نداد.

به گزارش خبرنگار ايلنا؛ دري ضمن ارائه‌ي جزئيات از نوزدهمني هفته‌ي كتاب كه از 22 آبان‌ماه افتتاح و تا 29 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: خوشبختانه اين هفته، در امسال به ماه كتاب تبديل شده‌است‏، چراكه ما در جلساتي كه پيشتر برگزار شد‏ تصميم گرفتيم برنامه‌هاي ديگر را در حوزه‌ي كتاب‏، قبل و بعد از اين هفته برپا كنيم. لذا از ابتداي ماه اخير شاهر برگزاري نمايشگاه‌ها و برنامه‌هاي مختلف مانند نمايشگاه كتاب‌هاي كاربردي و نمايشگاه ياد يار مهربان بوده‌ايم.
وي ادامه داد: مطابق با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته؛ در 21 بهمن ماه يعني يكروز قبل از اغاز هفته‌ي كتاب، مراسم افتتاحيه با حضور رياست جمهور برگزار مي‌ِود و در اين مراسم، از پديدآورندگان و ناشران كتاب‌هاي برجسته‏، يك مولف، يك مترجم‏ يك مصحح‏ يك پژوهشگر و ... تجليل مي‌شود.

دري ضمن بيان اين مطلب كه در برپايي اين نشست‏، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و خصوصي شركت داشته‌اند، اظهار داشت: يكي از بزرگترين تمايز‌هاي نوزدهمين هفته‌ي كتاب همين است كه شاهد حضور و همكاري نهاد‌ها و انجمن‌هاي بسياري بوده‌ايم.

وي درمورد برپايي همايش نويسندگان كشور توضيح داد: يكي از برنامه‌هاي تازه‌ي ما در اين دوره، دعوت از نويسندگان سراسر كشور در يك همايش دوروزه است كه با رويكرد بررسي مسائل روز در حوزه‌ي نويسندگي برگزار مي‌شود. مطابق با اعلام‌هاي قبلي، ادارات ارشاد در مراكز استان‌ها‏، هر يك 5 نويسنده را به ما معرفي خواهند كرد كه در مجموع حاضرين در اين همايش به 130 نويسنده خواهد رسيد.

معاون فرهنگي وزارت ارشاد، ضمن بيان اين مطلب كه تمام فعاليت‌هاي شوراي برگزاري اين هفته، با محوريت بيانات رهبري صورت گرفته، افزود: طي نشست‌هايي متعدد‏، هر بخشي در اين هفته با محوريت موضوعات مختلف و دغدغه‌هاي رهبري‏، نامگذاري شده است.

وي اظهار داشت: مجموعه 600 عنوان برنامه در اين هفته در تهران برگزار خواهد شد و تعداد برنامه‌ها در ديگر شهر‌ها و استان‌ها بهع 800 عنوان مي‌رسد كه برگزاري 50 هزار نمايشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه از آن جمله است. همچنين برگزاري 1000 نمايشگاه دفاع وقدس و جنگ نرم، 800 نمايشگاه كانون پرورش فكري، كنگره‌ي ادبيات غدير، همايش تشكل‌هاي نشر، جشنواره‌ي كتاب سال دانشگاهي و... برنامه‌هاي ديگر نوزدهمين هفته‌ي كتاب خواهد بود.

در ادامه‌ي اين نشست‏، الهياري فومني؛ مدير اداره‌ي كتاب و دبير نوزدهمين دوره از هفته‌ي كتاب جمهوري اسلامي گفت: مراسم‌هاي هفته‌‘ كتاب مطابق با آيين‌نامه‌اي كه در گذشته توسط وزير وقت امضا شده پيگيري مي‌ِود و هدف و انگيزه‌ي برپايي آن ترغيب مردم به مقوله‘‌كتاب و كتاب‌خواني و ارتقاي فرهنگ مطالعه فرض شده است.

وي افزود: در برگزراي اين مراسم‌ها؛ نهاد كتاب‌خانه‌هاي عمومي، دفتر شعر جوان‏ انجمن شاعران ايران، نمايندگان شبكه‌هاي صدا و سيما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مجلس شوراي اسلامي، سازمان اسناد و موزه‌ي ايران، بنياد شهيد و ... با ما همكاري كرده‌اند.

الهياري ضمن بيان اين مطلب كه براي برگزاري اين هفته، هزار نفر ساعت جلسه برگزار شده است گفت: زحمت انتشار 4 نشريه، ساخت مستند و ستاد خبري با روابط‌عمومي است و در پايان نيز كتاب نوزدهمين هفته‌ي كتاب جمهوري اسلامي ايران منتشر خواهد شد.

در بخش دوم از اين نشست، برگزار كنندگان هفته‌ي كتاب به سوالات خبرنگاران كه چندان به هفته‌ي كتاب معطوف نبود، پاسخ دادند؛



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بهمن دري در پاسخ اولين سوال كه به مساله‌ي مميزي و انتشار رمان كلنل محمود دولت‌آبادي اشاره داشت، گفت: احساس مي‌كنم بعد از انتشار اين رمان در خارج از كشور، ديگر ضرورتي براي انتشار آن در داخل كشور وجود نداشته باشد.

وي همچنين در مورد اظهار نظري كه در مراسمي ديگر، راجع‌به محمدباقر قالي‌باف؛ شهردار تهران و حمايت از او در انتخابت رياست جمهوري بعدي، گفت: هدف من معطوف كردن نگاه مسوولان به حوزه‌ي كتاب بوده؛ همانطور كه در ديدار با رييس مجلس نيز از او خواستم تا بيشتر به اين حوزه توجه شود. اما راجع به احتمال رياست‌جمهوري ايشان بايد بگويم؛ امروز همه‌جا حرف از كانديداتوري ايشان است ولي اگر ايشان چنين قصدي ندارد، مي‌تواند اين اخبار را تكذيب كند.
معاون فرهنگي ارشاد، در مورد خبري كه 2 روز قبل مبني بر صدور مجوز براي كتاب‌هاي مشروط، از وي نقل شده بود، گفت: اين اقدام را 4-5 ماه پيش مطرح كرده بوديم كه اغلب فعالان حوزه‌ي نشر معتقد بودند اين حرف‌ها رويايي‌ست. ولي امروز اين امكان به وجود آمده و اعمال خواهد شد.

در ادامه؛ مهدي الهياري در مورد صدور مجوز به آثار مشروطي گفت: البته اين مصوبه تنها در مورد كتاب‌هايي اجرا خواهد شد كه اصلاحياتي مشخص و خاص داشته باشند و نه تمام كتاب‌هاي مشروطي! هدف از اين كار نيز تسريع در روند صدور مجوز و انتشار كتاب‌هاست.

وي اضافه كرد: به اين دسته از ناشران، مجوز نشر داداه مي‌ِود و آن‌ها متعهد مي‌شوند كه اسصلاحيه‌ي مورد نظر را در كار اعمال كنند. سپس بعد از انتشار، ناشر موظف است 2 نسخه از كتاب را براي گفتن اجازه‌ي توزيع كتاب در مرحله‌ي اعلام وصول به ارشاد مي‌دهد. در اين مرحله كتاب با اصلاحيه‌ها تطبيق داده مي‌شود و اگر همگون بود‏، مجوز توزيع به كتاب داده خواهد شد.

الهياري در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايلنا، كه با اين روند؛ نه چيزي از نظارت كم مي‌شود و نه در امر نشر تسريعي ايجاد مي‌شود، چرا كه تنها نظارت از مرحله‌ي صدور مجوز به مرحله‌ي اعلام وصول منتقل شده‌است، گفت: واقعيت اين است كه ناشران؛ خصوصا ناشران شهرستاني براي دريافت اصلاحيه، اعمال آن و ارسال مجدد اثر به ارشاد، تقريبا يك تا يك و نيم‌ماه وقت صرف مي‌كنند. ماسع كرده‌ايم اين انتظار را از بين برداريم. اما نگراني شما درمورد احتمال ايجاد ترافيك در مرحله‌ي‌اعلام وصول، درست است و مي‌كوشيم تا تدابيري را براي آن بيانديشيم.

مدير اداره‌ي كتاب ارشاد اسلامي، در ادامه درمورد آيين‌نامه‌ي مميزي گفت: آيين‌نامه‌ي نظارت بر حوزه‌ي نشر در اواخر سال 89 در شوراي انقلاب فرهنگي تصويب و به وزارت خانه اعمال شده است كه در آن؛ همچون آيين‌نامه‌ي سال 67، دو هيات نظارت براي بخش‌هاي كودك و نو جوان و بخش بزرگسال تعبيه شد. تنها تفاوتي كه در آين‌نامه‌ي جديد پيش آمده اين است كه قبلا اعضاي اين دو هيات را وزير منصوب مي‌كرد اما مطابق با آيين‌نامه‌ي جديد، اعضا توسط وزير به شوراي انقلاب فرهنگي معرفي مي‌شوند و در آن‌جا تاييد خواهند شد.

در پايان بهمن دري بر لزوم ارزيابي و بررسي كارنامه‌ي هفته ي كتاب‌را در 18 دوره‌ي گذشته تاكيد كرد و گفت: مستندسازي‌ها و رصد‌ها پيرامون هفته‘‌ كتاب نوزدهم در حال انجام است تا در دوره‌هاي بعدي مورد استفاده قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016