چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمنه ماندگار شد، شرق

نگين نصيری: ششمين دو سالانه مجسمه‌سازی معاصر ايران در حالی شامگاه ۲۳ آبان در فرهنگسرای نياوران پايان يافت که نگار لاهوتی با مجسمه‌ای در ابعاد بزرگ از پرتره آمنه بهرامی به‌عنوان برگزيده بخش جنبی معرفی شد.

هيات‌داوران اين دوره هيچ يک از آثار را حايز رتبه اول ندانست و سه اثر «آدم و حوا» ساخته غزال پرتو، «طرز صحيح قالب‌گيری» از محمود محرومی و اثر بدون عنوان ساخته محمدرضا عزيزی را برگزيدند.

همچنين هيات‌داوران پنج اثر «هيچستان» ساخته فرزين هدايت‌زاده، «ما همه فرفره گانيم و فلک فرفره باز» ساخته فرزانه مهری، اثر بدون عنوان نگار نادری‌پور، «خانه‌ای در طرف ديگر شب» ساخته کامبيز صبری و «مامه» اثر پرند مظلومی را شايسته تقدير دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بخشی از جوايز اين دو سالانه به منظور تشويق و حمايت از جوانان خلاق و فعال اين عرصه به جوانان زير ۳۵سال اختصاص يافت. هيات‌داوران جايزه ويژه خود را به دليل يک عمر فعاليت هنرمندانه و حضور مداوم در جامعه مجسمه‌سازی به بيژن نعمتی‌شريف اهدا کرد.

اما آنچه به جذابيت اين مراسم افزود مجسمه آمنه بود که به محض ورود به سالن نظر بسياری از بازديدکنندگان را جلب می‌کرد.

نگار لاهوتی هنرمند اين اثر در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» در باره ساخت اين اثر گفت: «من تا به حال آمنه را نديده بودم و فقط تلفنی از خانواده‌اش اجازه گرفتم.» در اين مراسم نگار لاهوتی و آمنه برای اولين بار يکديگر را ملاقات کردند.

لاهوتی در پاسخ به اين سوال که اگر قبل از ساخت مجسمه با آمنه صحبت می‌کرد، تغييری در ساخت مجسمه او به وجود می‌آمد؟ اضافه کرد: «من نمی‌خواستم که شخصيت آمنه را بسازم، صورت اين دختر برای من مهم بود. کسی که بر عکس خيلی از انسان‌هايی که دچار اين مشکل هستند در جامعه حضور دارد. من حتی عکس با کيفيتی هم نداشتم. عکس‌هايی از دادگاه آمنه بود که با کيفيت پايين از اينترنت پيدا کردم. حالا که آمنه را ديدم فوق‌العاده‌تر از چيزی بود که تصورش را می‌کردم.»

آمنه که تا به حال ١٩ عمل جراحی انجام داده همان شب راهی بارسلونا بود تا عمل ديگری در ناحيه سينه و شکمش انجام دهد.

او با لمس مجسمه ساخته شده از چهره‌اش گفت: «به نظرم بسيار شبيه خودم است. وقتی دست می‌کشم می‌فهمم که فاصله‌های اجزای صورتم را خيلی خوب درآورده است. حتی جای عمل پلکم را هم حس می‌کنم.»

لاهوتی قبل از مراسم گفت: «اگر جايزه‌ای برنده شوم آن را به آمنه اهدا می‌کنم. من برای اثرم عنوانی نگذاشتم؛ چون اين مجسمه به عنوان نياز ندارد و هرکس می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016