چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تصويب دولت، قليان به قهوه خانه ها بازگشت، خبرآنلاين


سلامت - هيات دولت، بر اساس پيشنهاد وزارت بهداشت، استعمال دخانيات را قهوه خانه ها مجاز اعلام کرد

اميد سليمی بنی: خبر خوبی برای قهوه چی ها و خبر بد برای کسانی که دلشان به حال سلامت مردم می سوزد: دولت، قليان کشی را آزاد کرد. انگار آونگ تصميم گيريهای دولتی برای قليان، اين بار به طرف آزادسازی، رفته، درست يک ماه پس از آنکه، تصميم گيری ها به سمتی رفته بود که قرار بود هر کس در انظار عمومی قليان بکشد، نيروی انتظامی با او برخورد کند.
ديروز، پايگاه دولت، خبری را منتشر کرد که در آن آمده: "‌استعمال مواد دخانی در قهوه خانه ها از اين پس مجاز خواهد بود."
هر چند لفظ "قليان"، در بخشنامه جديد دولت، به صراحت نيامده، ولی کيست که نداند مردم برای کشيدن پيپ و سيگار به قهوه خانه نمی روند، بلکه مقصود "قليان" کشی است.
طبق اين مصوبه، قهوه خانه ها از شمول آئين نامه اجرايی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانيات خارج شده اند. بر اساس ماده ۷ آئين نامه اجرايی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانيات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ، استعمال اين مواد در اماکن عمومی ممنوع است که با توجه به خروج قهوه خانه ها از شمول اين آيين نامه، ‌استعمال مواد دخانی در قهوه خانه ها از اين پس مجاز خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزارت بهداشت، دوست قليان دوستها
جالب ترين نکته اين بخشنامه جديد، پيشنهاد دهنده آن، است. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه، پيشنهاد اصلاح آئين نامه اجرايی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانيات را به دولت داده است. پايگاه اطلاع رسانی دولت در اين باره نوشت: "وزيران عضو کميسيون امور اجتماعی و دولت الکترونيک بنا به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (۱۸) قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانيات، آئين نامه اجرايی اين قانون را اصلاح کرد."
پيش از اين، مسئولان مختلف وزارت بهداشت، بارها در مضرات دود و به خصوص قليان، مصاحبه کرده بودند و هميشه باين نکته را تذکر می دادند که کشيدن يک قليان، برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سيگار است. اکنون اين پرسش مطرح می شود که چرا وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه، نه تنها با بازگشت قليان به قهوه خانه ها مخالفت نکرده، بلکه آن را به دولت پيشنهاد داده است.

اتاقهای دود، ترفند قبلی قهوه خانه دارها
پيش از اين، با سختگيريهای وزارت بهداشت و نيروی انتظامی قرار بود تمام قليانها از قهوه خانه ها جمع شود. حتی ديوان عدالت اداری نيز رای داده بود هر گونه تنباکو، چه سنتی و چه طعمدار، از قهوه خانه ها جمع آوری شود. نيروی انتظامی نيز بارها تاکيد کرده بود با عرضه کنندگان قليان در همه صنوف برخورد خواهد کرد. کار به جايی رسيده بود که يکی از فرماندهان پليس استان قم، در رسانه ها اعلام کرد اگر مردم در بوستانها و در ملاء عام نيز اقدام به مصرف قليان کنند، با برخورد پليس مواجه خواهند شد.
اوضاع به ضرر قليان پيش رفت تا اينکه يکی از مسئولان صنف سفره خانه داران تهران در گفتگو با ميراث فرهنگی از بازگشت "اتاقهای دود ايزوله" به سفره خانه ها خبر داد. وی درباره اين اتاقها، از لفظ "استانداردسازی سفره خانه ها" استفاده کرد و گفت به زودی فضای استاندارد و ايزوله به عنوان اتاق دود برای استفاده از قليان در سفره خانه ها، راه اندازی می شود. هر چند اين طرح، هيچگاه عملی نشد، ولی با مصوبه ديروز هيات دولت، نيازی به اتاق دود و اقدامات پليسی نيست.
مردم می توانند با خيال راحت به قهوه خانه ها بروند و ريه خود را از دود سرطانزای قليان، انباشته کنند. در اين ميان، لابد حرف و حديثهايی که برای مبارزه با دود و دخانيات مطرح می شود را می شود چند ماهی به بايگانی سپرد. هر چند پزشکان می گويند ۹۰ درصد از سرطانهای ريه و دستگاه تنفسی، مربوط به مصرف دود است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016