چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئیات متناسب سازی کتابهای درسی براساس جنسیت، مهر

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بند 2/14 سند تحول بنیادین جزئیات متناسب سازی آموزش، کتابهای درسی و فضای آموزشی براساس جنسیت دختران و پسران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع " تغییر کتابهای درسی براساس جنسیت دانش آموزان دختر و پسر" اولین بار توسط علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش در مراسم معارفه اش به عنوان سرپرست این وزارتخانه مطرح شد. اگرچه این موضوع در روزهای بعد از اظهار نظر علی احمدی از سوی مولفان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در برخی از موارد مورد تکذیب و در بعضی دیگر با سکوت مواجه شد، اما این اظهار نظر باز هم به شکل کلی و مبهم از سوی علی احمدی و پس از آن "حمیدرضا حاجی بابایی" وزیر فعلی آموزش و پرورش مطرح شد. این در حالی بود که افرادی همچون حجت الاسلام بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و یا مهدی نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در این باره سکوت می کردند که شاید مهمترین دلیل آن تصویب نشدن دو سند مهم آموزش و پرورش بود.

اما وزیر آموزش و پرورش به تازگی در همایش هم اندیشی "هوشمند سازی مدارس استثنایی" بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت که در بند 2/14 سند تحول بنیادین آمده است که براساس تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران فضاهای آموزشی، آموزش و تربیت و کتابهای درسی دانش آموزان باید متناسب سازی شود.

برای روشن شدن ابعاد این موضوع با "مهندس مهدی نوید ادهم" دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش در جلسه ای با مسئولان آموزش و پرورش استثنایی به تناسب سازی کتابهای درسی براساس جنسیت دانش آموزان اشاره کرده و گفت این موضوع در بندی از سند تحول بنیادین آمده ، درباره جزئیات این بند و اینکه قرار است در کتابهای درسی چه اتفاقی بیفتد توضیح می دهید؟

- مهدی نوید ادهم: این موضوع همان طور که آقای وزیر گفتند عنوانش متناسب سازی فضای فیزیکی، محتوای کتابهای درسی و تمام شرایط آموزش براساس اقتضائات و تفاوتهای دانش آموزان است که بخشی هم به کودکان استثنایی برمی گردد که باید شرایط این کودکان در کتابها، مدارس و آموزش آنها لحاظ شود.

* به غیر از کودکان استثنایی و تیزهوش این بند به تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران هم پرداخته است؟

- بله، بخشی از این تناسب سازی به شرایط دختران و پسران ما برمی گردد که به طور مثال باید در مدارس دخترانه فضا را طوری طراحی کرد که دانش آموزان به راحتی بتوانند در آن ورزش و تفریح کنند یا محتوای آموزشی شان متناسب با شرایط آنها باشد؛ همچنین این تناسب سازی برای دانش آموزان شهری و روستایی نیز هست؛ روندی که هم اکنون درباره کتابهای درسی و آموزش دانش آموزان شهری و روستایی وجود دارد توجیه پذیر نیست چرا که نیازهای دانش آموزان در این مناطق یکی نبوده و باید تفاوتها در آموزشها لحاظ شود.

* چگونه می خواهید این تفاوتها را در کتابهای درسی لحاظ کنید تا به روند آموزش هماهنگ و ملی لطمه وارد نشود؟

- در سند تحول بنیادین برای این موضوع سیاست چند تالیفی را در نظر گرفته ایم؛ ممکن است در یک درس چند کتاب درسی تالیف شود که در مدارس متناسب با شرایطشان آموزش داده شود؛ در این کتابها محتوا متفاوت است اما همه یک هدف واحد و ملی را باید دنبال کنند.

* چطور می خواهید در برخی از دروس مانند ریاضی، علوم، شیمی، جامعه شناسی، ادبیات، عربی و....تفاوتهای جنسیتی و قومی و اقلیمی را لحاظ کنید؟

- بحث ما اصلا بحث تفکیک جنسیتی نیست و شما این عبارت را به کار نبرید.

* اما در سند آمده و خودتان به آن اشاره می کنید؟

- ما تغییرات را برای دختران ایجاد می کنیم؛ همانطور که الان کتاب حرفه و فن را برای دختران و پسران متناسب سازی کرده ایم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* کتاب حرفه و فن که از گذشته نیز متفاوت بود، پیش از این هم دختران در درس حرفه و فن بافتنی و آشپزی یاد می گرفتند و پسران نجاری و برقکاری و کارهای فنی ، منظور ما کتابهایی درسی مثل ریاضی، علوم و عربی و...است، چطور اینها را می خواهید برای دختران و پسران متناسب سازی کنید؟

- ببینید می شود در دروسی مثل احکام آموزشها را متفاوت کرد، به طور نمونه احکام شرعی را که به دختران یاد می دهیم با پسران متفاوت باشد، البته این موضوع در سند تحول بنیادین کلی آمده و کارشناسان آموزشی باید روی جزئیات آن کار کنند.

* تغییر کتابهای درسی براساس قومیت، شرایط اقلیمی، شهری و روستایی و دختر و پسر در کشورهای دیگر هم وجود دارد؟

- اکثر کشورهای دنیا کتابهای درسی شان چند تالیفی است و شرایط شهری و روستایی، استثنایی و عادی و تیزهوش و ...در آن لحاظ شده که البته در آن چارچوب و اصول ملی شان نیز حفظ شده است و این موضوع گرچه راه نرفته ای نیست اما برای کشور ما جدید است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016