شنبه 13 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 خرداد» مشکلات مردان چینی در همسریابی (ویدئو)، بی بی سی
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت جوانان قصد ایجاد سایت‌‌های همسر‌یابی ندارد، فارس

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این وزارتخانه قصد ایجاد سایت‌‌های همسر‌یابی را ندارد، گفت: مراکزی که بتوانند خود را براساس تعاریف آیین‌نامه اجرایی ماده ۴۳ تطبیق دهند، موفق به اخذ مجوز فعالیت با عنوان "مراکز تخصصی ازدواج و خانواده" از وزارت جوانان خواهند شد.

مریم نجابتیان‌ در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: در گذشته بین سازمان ملی جوانان و سازمان نظام روانشناختی یک سری تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌ها مشاوره و موضوعات مرتبط با ازدواج جوانان به امضا رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۷ مصوبه‌‌ای از دولت به سازمان ملی جوانان وقت ارائه شد که بر این اساس سازمان موظف به ایجاد مراکز "امین همسریابی" در تهران و کلان‌شهرها شد.

تدوین طرح "مراکز تخصصی ازدواج و خانواده"

نجابتیان تصریح کرد: در فاصله بین سال ۸۷ تا ۸۸ جلسات و کارگروه‌‌های متعددی با اساتیدی که در حوزه ازدواج فعالیت داشتند همچنین با مراکز همسریابی در سطح شهر تهران و کشور تشکیل شد و ماحصل این جلسات طرح "مراکز تخصصی ازدواج و خانواده" شد.

آیین‌نامه ماده 43 توسط دولت در دست بررسی است

مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه طرح مراکز تخصصی ازدواج و خانواده برای تصویب به دولت ارائه شد، اظهار داشت: پس از ارائه این طرح، دولت نیز با همین عنوان این طرح را به تصویب رساند و وزارت ورزش و جوانان را مکلف به تدوین آیین‌نامه ماده ۴۳ در خصوص شیوه اجرا و ایجاد مراکز تخصصی ازدواج و خانواده کرد.

نجابتیان متذکر شد: آیین‌نامه اجرایی ماده ۴۳ هنوز در دولت در دست بررسی است اما تا پیش از پایان سال جاری تصویب و ابلاغ خواهد شد.

ارائه مجوز فعالیت مراکز جدید مشاوره

وی در ادامه گفت: با تصئیب نهایی این آیین‌نامه مراکزی که به عنوان مراکز مشاوره فعالیت داشتند مجوز فعالیت آنها تمدید خواهد شد و مجوزهای مراکز جدید مشاوره نیز ارائه خواهد شد.

هیچ مرکزی با عنوان مراکز همسریابی دارای مجوز نیست

مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان درباره تکلیف مراکز همسریابی که در سطح کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: هیچ یک از مراکز همسریابی که تا‌کنون در سطح کشور فعالیت داشته‌اند، مجوزی با عنوان مراکز همسریابی نداشتند بلکه با عنوان مختلفی مانند مراکز فرهنگی یا سایت‌های فرهنگی از نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت خود را اخذ کردند.

ساماندهی مراکز همسریابی بر اساس آیین‌نامه ماده 43

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه اجرایی جدید ماده ۴۳، تمام این مراکز که در حوزه همسریابی و ازدواج فعالیت دارند ساماندهی خواهند شد و در این آیین‌نامه تعارف دقیقی در خصوص حوزه فعالیت و نحوه فعالیت این مراکز ارائه شده است.

نجابتیان متذکر شد: مراکزی که بتوانند خود را براساس تعاریف جدید و ضوابطی که در آیین‌نامه ماده ۴۳ ارائه شده، تطبیق دهند موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت ورزش و جوانان خواهند شد و سایر مراکز که نتوانند شرایط لازم را احراز کنند از دریافت مجوز محروم خواهند ماند و از ادامه فعالیت آنها نیز ممانعت می‌شود.

مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان متذکر شد: در طول ماه‌های اخیر در بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌های خبری عنوان شده که وزارت ورزش و جوانان قصد ارائه مجوز به سایت‌های همسریابی و یا ایجاد چنین سایت‌هایی را دارد در حالی که این مسئله به هیچ عنوان صحت ندارد و وزارت ورزش و جوانان در پی ارائه مجوز به مراکز تخصصی ازدواج و همسریابی به اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 43 است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تقسیم‌بندی مراکز تخصصی ازدواج به درجه 1، 2 و 3

وی یادآور شد: مراکز تخصصی ازدواج و همسریابی در صورت داشتن شرایط لازم و کافی مندرج در این آیین‌نامه، موفق به اخذ مجوز فعالیت خود از وزارت ورزش و جوانان خواهند شد و این مراکز به مراکز درجه یک، ۲ و ۳ درجه‌بندی خواهند شد؛ در این رتبه‌بندی مراکز تخصصی ازدواج و همسریابی درجه یک، مراکزی هستند که دارای سایت اینترنتی نیز باشند.

نجابتیان درباره نحوه فعالیت مراکز تخصصی ازدواج و همسریابی تصریح کرد: در این مراکز و در مرحله نخست، مراجعان از طریق سایت با این مراکز متصل خواهند شد اما در مراحل بعدی باید با مراجعه به این مراکز و با حضور و اطلاع خانواده به این مراکز مراجعه کنند و از مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌هایی مانند روانشناسی، مشاوره‌های مذهبی و حقوقی بهره‌مند شوند همچنین باید سیکل تعریف شده در آیین‌نامه فعالیت این مراکز به طور کامل طی شود.

ایجاد کمیته راهبردی برای بررسی صلاحیت متقاضیان

نجابتیان متذکر شد: در آیین‌نامه اجرایی ماده 43 یک "کمیته راهبردی" با عضویت 15 عضو حقیقی و حقوقی پیش‌‌بینی شده است که عمده اعضای این کمیته از معاونان وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع فعالیت این مراکز تشکیل شده است که این کمیته موضوع بررسی صلاحیت مراکز متقاضی دریافت مجوز را مورد بررسی قرار خواهد داد.

مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان در خاتمه یادآور شد: در تدوین آیین‌نامه مراکز تخصصی ازدواج و همسریابی، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متعدد مرتبط با این حوزه هم‌فکری و همراهی داشته‌اند و این آیین‌نامه در طی جلسات کارشناسی با دستگاه‌هایی مانند سازمان نظام روانشناسی، دفتر امور بانوان نهاد ریاست جمهوری، مراکز فعال در حوزه ازدواج و مشاوره، ‌سازمان بهزیستی، وزارت علوم و ... تهیه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016