چهارشنبه 24 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آئینه‌وند در گفتگو با مهر: درآمد نگارش مقاله بیشتر از تألیف است

چهره ماندگار رشته تاریخ با بیان اینکه درآمد حاصل از نگارش یک مقاله بسیار بیشتر از تألیف کتاب است که زحمت و وقت بیشتری را می‌طلبد، تأکید کرد: ناشران باید جدی بوده، برنامه داشته و با استراتژی روشن به جلو بروند .

دکتر صادق آئینه‌وند چهره ماندگار در رشته تاریخ در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد وضعیت نشر در حوزه تاریخ اسلام گفت: به خاطر انتشار و استقبال مردم از سفرنامه ها و ... وضعیت نشر حوزه تاریخ از دیگر رشته ها بهتر است. اکنون بازار نشر در همه کشورها بویژه ایران کساد است، اما در رشته تاریخ بهتر از رشته های دیگر است البته نه اینکه وضعیت مطلوب باشد.

وی در مورد فعالیت های صورت گرفته در سال جاری اظهار داشت: امسال چند کتاب درباره فلسفه تاریخ منتشر شد که خوب و مناسب بود. همچنین چند کتاب قدیمی تجدید چاپ و همچنین کتاب های تألیفی و ترجمه ای پیرمون فلسفه تاریخ، حکمت تاریخ و علم تاریخ نیز منتشر شد. در دانشگاه ها و حوزه چند کتاب خوب منتشر و انتشارات سمت هم کتاب های خوبی منتشر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سؤال که محققان و نویسندگان در این حوزه کارهای آماده به چاپ داشته باشند برای انتشار با چه مشکلاتی روبرو هستند، اظهار داشت: گمان نکنم مشکلات خاصی داشته باشند البته ناشران سرمایه گذاری نمی کنند، برای اینکه ناشر نگران است کتابش به فروش نرسیده و سرمایه برگشت نداشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی با بیان اینکه اکنون شمارگان کتاب های علمی و تخصصی در حدود 1000 جلد است، تصریح کرد: فروش این تعداد کتاب هم گاهی دو سال طول می کشد تا این سرمایه برگردد، این گونه است که ناشران قبول نمی کنند و به مؤلفان می گویند با سرمایه خود اینها را چاپ کنید جز اینکه ناشرانی با سابقه و با بنیه مالی خوب باشند و فقط آنها وارد این عرصه شوند. حق الزحمه و حق التألیف چیز قابل توجهی نیست بنابراین استادی که می خواهد کتاب تألیف کند که بسیار وقت‌گیر و کم درآمد است به جای آن مقاله ای می نویسد که .

وی در ارائه راه حلی برای این موضوع گفت: معتقدم دولت باید به نشر کمک کند البته اکنون وزارت ارشاد و خانه کتاب مساعدت هایی دارند ولی باید روش خود را تغییر دهند تا در حقیقت دولت خرید بخشی از کتاب ها را تضمین کند به این معنا که به ناشر کمک کند سرمایه زود برگردد تا راغب باشد که به مؤلفین سفارش دهد و آن افراد هم با علم و دقت، کار خوبی را تألیف و کارهای ارزشمند انجام دهند و نوآوری داشته باشند.

آئینه وند تأکید کرد: علاوه بر اینها ناشران باید جدی بوده و برنامه داشته باشند و با یک استراتژی روشن به جلو بروند و پروژه ای کارها را انجام دهند. همچنین مؤسسات فرهنگی هم باید کتاب های علمی را بخرند، اکنون نرخ کتابخوانی در کشور ما پائین است و این برای یک کشور با چنین سابقه فرهنگی مناسب نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016