چهارشنبه 9 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ درصد زنان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند

زنجان- یك روان شناس بالینی، با اشاره به افسردگی هایی كه پس از وضع حمل در زنان بروز می كند، گفت: 10درصد زنان به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند.

'شهین موسوی'، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، زمان ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در زنان 6 تا10 هفته پس از زایمان اعلام و اظهار كرد: افسردگی هایی كه یك سال پس از زایمان در زنان بروز كند جز افسردگی های پس از زایمان محسوب نمی شود.

وی، با بیان اینكه افسردگی پس از زایمان دلایل مختلفی دارد، خاطرنشان كرد: تغییرات هورمونی پس از وضع حمل سطح استروژن و پروژسترون را به میزان زیادی كاهش داده و در بروز افسردگی تاثیرگذار است.

این روان شناس بالینی، كمبود خواب، تغذیه نامناسب، روابط نامطلوب بین زوجین و سابقه بیماری روانی را از دیگر عوامل بروز و تشدید افسردگی پس اززایمان برشمرد و افزود: نگرانی درخصوص چگونه سپری شدن ایام پس از زایمان و آینده از دیگر دلایل افسردگی پس از زایمان است.

به گفته موسوی، پایین آمدن آستانه تحمل، احساس گناه و ناامیدی مكرر، تحریك پذیری و خشم بی دلیل، دلشوره زیاد نسبت به سلامتی كودك و خانواده و ناتوانی در برابر مواجهه با مشكلات جزئی از علایم بروز افسردگی پس اززایمان می باشد.

وی، ادامه داد: كاهش اشتها و وزن ، عدم تمركز، درد بدن و خستگی، ناتوانی در تصمیم گیری، كند شدن تكلم و تفكر و گریه های مداوم را از دیگر علایم افسردگی پس از زایمان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این روان شناس بالینی، هشدار داد: در صورتیكه علایم افسردگی پس از زایمان بیش از چهار تا شش هفته به طول بیانجامد مراجعه به پزشك ضروری است.

موسوی،خاطرنشان كرد: با توجه به شرایط فرد افسرده، پزشك روش های دارویی و غیردارویی را برای مداوای فرد تجویز می كند.

وی، ورزش، تنفس عمیق و تمرین تمركز را از بهترین راه های مداوا و كاهش افسردگی پس از زایمان در زنان اعلام و اظهار كرد: حمایت خانواده و همسر از زنان باردار و وضع حمل كرده در كاهش استرس ها و مشكلات دوره بارداری و پس از آن بسیار تاثیرگذارمی باشد.

این روان شناس بالینی، ابراز كرد: با توجه به اینكه وظایف زنان پس از مادر شدن سنگین تر می شود، همراهی همسر در نگهداری كودك و برقراری روابط عاطفی مطلوب در خانواده كمك بسزایی برای كاهش استرس زنان می كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016