شنبه 12 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجمع فیلمسازان: چرا عده‌ای نا‌آشنا با سینما، فیلم‌ها را از سینما‌ها پایین می کشند؟

به گزارش بی بی سی، شورای مرکزی مجمع فیلمسازان ایران در انتقاد از توقف اکران نوروزی فیلم‌های "گشت ارشاد" و "خصوصی" در برخی سینماهای ایران، در بیانیه‌ای از "عدم تحمل فیلم هایی که همه مراحل قانونی را طی کرده اند" انتقاد کرد.

در این بیانیه با اشاره به نامی که آیت‌الله خامنه ای رهبر ایران برای سال ۹۱ انتخاب کرده، آمده است: "در سالی که به عنوان سال تولید ملی با سرمایه ایرانی لقب گرفته اگر نتوانیم به تولید داخلی و سرمایه بخش خصوصی در سینمای ایران احترام بگذاریم، ناگزیر به احترام گذاشتن به تولیدات خارجی هستیم.‌‌"

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: "چه کسی نمی‌داند فیلم‌هایی که اینک مورد تاخت و تاز قانون‌ستیزان قرار گرفته‌اند پروانه نمایششان را با چه مشقت‌هایی دریافت کرده‌اند؟"

اکران نوروزی دو فیلم گشت ارشاد و خصوصی که با اعتراض گروه انصار حزب الله و برخی از امامان جمعه از جمله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران رو‌به‌رو شد، در بعضی از سینماهای ایران متوقف شد و فیلم های دیگری به جای آنها بر روی پرده رفت.

بر اساس بیانیه شورای مجمع فیلمسازان ایران، فیلمسازان "باید نظر ده‌ها تن از شورا‌های مختلف در وزارتخانه عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب کنند تا بتوانند پروانه نمایشی را اخذ کنند که قرار است ضامن حیثیت و سرمایه‌شان باشد."

در بخشی از این بیانیه آمده است: "اگر قرار باشد این پروانه نمایش چنین خاصیتی نداشته باشد، دیگر چرا باید این هفت خان مشقت بار را طی کنند؟ چرا باید عده‌ای غیرمتخصص و نا‌آشنا با سینما، برخلاف نظر کار‌شناسان قانونی و با فشارهایی که به فیلمساز و مسئولین فرهنگی می‌آورند، فیلم‌ها را از سر در سینما‌ها پایین بکشند؟"

مجمع فیلمسازان سینمای ایران این اتفاق را "اسف‌بار" و "بدعتی در سینمای ایران" تلقی کرده و پیش بینی کرده است که "دیگر امنیت نمایش هیچ فیلمی در آینده تامین نخواهد بود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فیلم "گشت ارشاد"، ساخته سعید سهیلی، ماجرای سه جوان ساکن جنوب شهر تهران را روایت می کند که برای به دست آوردن پول دست به کارهای خلاف می‌زنند. یکی از کارهای آنها این است که درقالب گشت ارشاد از مردم اخاذی می‌کنند.

داستان فیلم "خصوصی"، به کارگردانی محمدحسین فرحبخش، درباره مردی است که سال‌ها پیش از تندروهای انقلابی بوده، اما حالا در جایگاه سیاسی متفاوتی قرار گرفته است. آشنایی و دلبستگی او به یک زن نویسنده او را در زندگی خانوادگی و کاری‌اش با مشکلاتی رو به رو می‌کند.

معترضان می گویند که این دو فیلم "امر به معروف و نهی از منکر" و "ارزش‌های اسلامی"را به "تمسخر" گرفته اند.
اعتراض کارگردان ها

در روزهای گذشته، سعید سهیلی و محمد حسین فرحبخش کارگردانان این فیلم ها نیز با انتشار بیانیه ای نسبت به موضعگیری بعضی از مقام های ایرانی در قبال نمایش فیلم هایشان اعتراض کردند.

سعید سهیلی، کارگردان گشت ارشاد در بیانیه ای نسبت به موضعگیری دو نفر از امامان جمعه در قبال فیلمش انتقاد کرده و گفته است آنها بدون اینکه فیلم را دیده باشند، این فیلم را "مستهجن" اعلام کردند، "فارغ از اینکه نمی دانند این سخن آنها، هم تهمت است، هم کذب است و هم گفته ای به دور از عدالت و انصاف."

احمد خاتمی خطاب به وزیر ارشاد گفته بود: "در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید."

آقای سهیلی گفت: "برای وزارت ارشاد نیز متاسفم که تسلیم این بی قانونی شد گرچه به آنها نیز حق می دهم که تحت فشار سنگینی بوده اند، فشاری که با توجه به حوادث رخ داده، از این پس امکان وقوعش برای سایر فیلم ها نیز ممکن خواهد بود."

محمدحسین فرحبخش نیز نوشت :"با این اوضاع که اعتراض یک گروه کم‌تر از ۱۵۰ نفر می‌تواند مانع اکران فیلمی برای ۷۰ میلیون نفر شود دیگر کسی در بخش خصوصی امنیت نمی‌بیند که ریسک کرده، جرات به خرج دهد برای ساخت سالن سینما سرمایه‌گذاری کند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016