چهارشنبه 23 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نعمت احمدی: محدود کردن استخدام زنان خلاف قانون اساسی است

ایلنا: یک حقوقدان گفت: طرح پیشنهادی مرکز امور زنان ریاست جمهوری مبنی بر استخدام دو زن پاره وقت به جای یک زن تمام وقت با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

"نعمت احمدی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره مغایرت این طرح با اصول قانون اساسی گفت: براساس اصل ۲۸ قانون اساسی هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست،برگزیند.

وی تصریح کرد: براساس قانون، دولت موظف است برای همه افراد جامعه امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد کند.

احمدی با تاکید بر اینکه از این رو محدود کردن زنان برای استخدام برخلاف قانون اساسی است،افزود: این مسائل در شرایطی اتخاذ ‌می‌شود که زنان زیادی وجود دارند که نان آورهستند و اداره امور خانه را برعهده دارند.

این حقوقدان تبعیض ناروا نسبت به زنان راغیرعقلانی و غیرمنطقی توصیف کرد و افزود: این تبعیض جنیستی که به مشاغل راه پیدا کرده است با اصول اولیه شناخته شده برای هر انسانی منافات دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی در ادامه به مغایرت طرح استخدام دو زن پاره وقت به جای یک زن تمام وقت با اصول ۱۹، ۲۰ و ۲۲ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: براساس اصل ۱۹ قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند.

احمدی ادامه داد: در اصل ۲۰ نیز آمده است همه افراد اعم از زن و مرد به طوریکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق برخوردارند.

وی افزود: بنابراصل ۲۲ قانون اساسی نیز شغل اشخاص از تعرض مصون است.

این وکیل دادگستری در ادامه با تاکید بر اینکه قوانین باید با روح جامعه منبطق باشد، افزود: نباید قوانین عادی رابه گونه‌ای تنظیم کنیم که حقوق اولیه افراد زیرپا گذاشته شود و مهم‌تر ازهمه مخالف قانون اساسی نیز باشد‌.

احمدی طرح‌هایی همچون استخدام دو زن پاره وقت به جای یک زن تمام وقت را گم کردن راه دانست و افزود: یکی از وظایف اصلی دولت ایجاد شغل برای مردم است و مجاز نیست با چنین طرح‌هایی حق زنان را در بازار کار محدود کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016