چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطرافيان و فرزندان در كاهش عوارض مخرب رواني دوره سالمندي موثرند

رییس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت عنوان كرد: اطرافيان و فرزندان مي‌توانند در كاهش اثرات و عوارض مخرب رواني دوره سالمندي با حفظ احترام و ارزش‌هاي سالمند و كمك در انجام فعاليت‌هاي روزمره و به خاطر آوردن مطالب ضروري به آنان در برقراري ارتباط مؤثر با سالمند و ممانعت از منزوي شدن وي كمك كنند.

دكتر عباسعلي ناصحي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهاني به عنوان سال سلامت و سالمندي و گذار جمعيت به سوي سالمندي با توجه به مشكلاتي كه سالمندان در زمينه سلامت روان دچار مي‌شوند، گفت: از مشكلات احتمالي اين دوران افسردگي و افكار خودكشي، بيماري‌هاي جسمي با منشأ رواني، آلزايمر، اختلال خواب،‌ اضطراب و بيقراري، سوء مصرف مواد مخدر و الكل، ‌‌ضعف كاركرد جنسي، كاهش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندي، انزوا، درون گرايي و احساس تنهايي است.

وي در ادامه افزود: سالمندان به مشكلاتي ديگر همچون بيماري‌ها و مشكلات جسماني، تحليل قواي جسمي و ذهني كه منجر به ايجاد استرس و مشكلات سلامت روان در فرد سالمند مي‌شود دچار مي‌شوند.

دكتر ناصحي گفت: وجود آشيانه خالي يا ازدواج کردن فرزندان، احتمال قرار گرفتن در معرض خطر حوادث و آسيب پذيري در برابر آنها به دليل محدوديت توان جسمي و حرکتي موجب ايجاد بحران سالمندي همراه با احساس يأس و پوچي و پريشاني و احساس پشيماني از عملکردهاي خود در زندگي گذشته مي شود.

وي افزود: سن گرايي و حساس شدن نسبت به سن خود، ناتواني‌هاي حسي حرکتي، تجربه كردن زندگي كردن در آسايشگاه سالمندان، از دست دادن شغل به دليل بازنشستگي، تجربه كردن مرگ همسر و عزيزان نيز از مشكلات اين گروه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سالمندان سر بار جامعه نيستند

دكتر ناصحي با اشاره به اينكه بعضي از سالمندان مسئوليت مراقبت از همسر را علي رغم اينكه خود نيز بيمار و سالمند هستند عهده دارند، گفت: وابستگي و اتكاء به ديگران به دليل نياز به كمك آنها جهت انجام امور روزمره و مراقبت از بيماري و ناتواني، وجود برخي نگرش‌هاي منفي نسبت به سالمندان در جامعه و بخصوص در ميان جوانان كه سالمند را فردي خسته كننده و غيرقابل تحمل مي دانند و تصور مي‌كنند سالمند سربار جامعه و خانواده است و هيچ اثر سازنده و مؤثري ندارد نيز از نگراني‌هايي است كه با عدم بازگوي آن موجبات تشديد ناراحتي شان را فراهم مي‌كند.

رییس اداره بهداشت روان وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: اطرافيان و فرزندان مي‌توانند در كاهش اثرات و عوارض مخرب رواني دوره سالمندي با حفظ احترام و ارزش‌هاي سالمند و كمك در انجام فعاليت‌هاي روزمره و به خاطر آوردن مطالب ضروري به آنان در برقراري ارتباط مؤثر با سالمند و ممانعت از منزوي شدن وي كمك كنند.

وي همچنين افزود: مشاركت دادن سالمند در انجام امور در حد توان وي موجب ايجاد احساس كفايت و توانمندي در سالمند شده، مشورت با سالمند و استفاده از تجربيات وي در برخورد با مشكلات و حل مسائل زندگي بهترين كمكي است كه اطرافيان براي ايجاد احساس ارزشمندي به سالمندان مي توانند داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016