چهارشنبه 31 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تهران و خراسان‌رضوی ركورد دار فرار دختران از خانه

ايلنا: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشترین آمار دختران فراری مربوط به استان‌های تهران و خراسان رضوی است، این آمار مربوط به خود استان‌ها نیست و عللی همچون رفت و آمد زیاد موجب بالارفتن این آمار‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نفریه امروز در نشستي خبري بررسي عملکرد اين سازمان، به شرح عملکرد سازمان بهزیستی در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو سازمان پرداخت.

۱۷۴۰۰۰ خانواده تحت پوشش سازمان بهريستي

نفریه با اشاره به اينكه ۶۰۰۰۰۰ نفر در غالب ۱۷۴هزار خانواده تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند اظهار کرد: ما باید سالانه ۱۰ درصد از افراد قابل بازتاب را توانمند ساخته و در این راستا ۹۵۳ نفر سال گذشته از چرخه پوشش مستقیم خارج شدند.

معاون امور اجتماعی افزود: در حال حاضر ۹۴۸۰۰ دانش آموز و ۱۷۹۴۶ دانشجو تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

۵۵هزار نفر تحت پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار

وی به پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار ۵۰-۱۸ ساله اشاره کرد و گفت: امسال ۵۵هزار نفر تحت بیمه اجتماعی هستند و پشت نوبتی نداریم و فعالیت افراد پشت نوبتی تا پایان امسال تحت پوشش قرار می‌گیرند.

نفریه در رابطه با بیمه عشایر و زنان عشایر اضافه کرد: این پروژه به دلیل نبود بودجه دو سال عقب افتاد اما امسال این افراد بیمه می‌شوند و عقب ماندگی در سال گذشته و سال آتی را جبران می‌کنیم.

وی اظهار کرد: 150 هزار پرونده دوباره پایش شده است و افرادی که صلاحیت ورود به اين چرخه را دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند و افراد توانمند از چرخه خارج می‌شوند.

۹۹ هزار تماس مرتبط و مهم با اورژانس خدمات اجتماعي

نفریه تصریح کرد: ۱۹۸ هزار تیم سیار در اورژانس خدمات اجتماعي و خط تلفن ۱۲۳ در ۱۰۶ شهر کشور و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در ۱۰۱ شهر کشور فعال هستند و این درحالی است که ۹۹ هزار تماس مرتبط و مهم با خط ۱۲۳ در کشور داشته‌ایم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گفت: ۵۱۳۶ کودک در سطح کشور تحت پوشش قرار دارند وی ادامه داد: ۲۴ مرکز باز پروری هم چنین ۱۴۳ مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق توانستند بیش از ۶۷ هزار ارجاعی در مراجع قضایی داشته باشند.

فرزند خواندگی ۱۲۰۰ کودک در سال گذشته

نفریه پوشش اکثریت کودکان در خانه‌های غیر دولتی را خاطرنشان کرد و افزود: ۶۸۰۰ کودک از ۹۰۰۰ کودک تحت پوشش در خانه‌های غیر دولتی نگهداری می‌شوند و البته ۱۲۱۸۷ کودک در خانواده‌ها و اعداد بگیر‌ها با دریافت مستمری سرپرستی می‌شوند.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۱۲۰۰ کودک به فرزند خواندگی پذیرفته شدند.

نفریه درابطه با شهریهٔ دانشجویان تحت پوشش تصریح کرد: شهریه کامل ۱۳۵۳ دانشجو از ۹۰۰۰ دانشجو به صورت کامل و مابقی دانشجویان بخشی از آن را می‌پردازیم.

۱۵هزار مهدکودک فعال‌ در سراسر کشور

معاون امور اجتماعی بهزیستی خاطرنشان کرد: ۱۵هزار مهدکودک در سراسر کشور فعال‌اند و در ادامه اجرای دستورالعمل جدید حدود ۷۰۰ مهدکودک احداث شده است.

وی ادامه داد: ۴۸هزار مربی و ۶۵۰هزار کودک در مهدکودک‌ها هستند و نیمی از این مهدکودک‌ها در روستا‌ها دایر است و در صدد اجرایی کردن طرح یک وعده غذایی در مهدهای واقع در روستا هستیم.

نفریه در رابطه با فعالیت تیم‌های مداخله در امور خانواده گفت: بیش از ۷۰۰ مرکز مشاوره در سراسر کشور و تیم‌های مربوطه در ۱۴۰ دادگاه حاضر هستند.

وی ادامه داد: همکاری با تیم‌های مداخله در امور خانواده نسبت به گذشته بهتر شده است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی تصریح کرد: بررسی آسیب‌های نو پدید و رسیدگی به این آسیب‌ها فعالیتی پیش گیرانه است و این برعهده ما نیست.

نفریه گفت: امسال ۲ همایش در راستای برسی آسیب‌های نوپدید برگزار شده و انشاالله به این مسائل پرداخته می‌شود.

رفع مشكلات طرح فرزندخواندگي

معاون امور فرهنگی بهزیستی به طرح فرزندخواندگی اشاره کردو افزود: این طرح ۲ سال قبل به مجلس و کمیسیون اجتماعی ارسال شد و در ‌‌نهایت شورای نگهبان از کلیات این طرح اشکالاتی گرفت و با توجه به پیگیری‌های دفتر مقام معظم رهبری طی جلسه‌ای، مشکلات این طرح رفع شده و به مجلس ارائه شد.

وی اضافه کرد: طبق آمار بیشتر کودکان تحت پوشش، بد سرپرست هستند و با اجرای طرح فرزندخواندگی مشکل سازمان تا حد زیادی حل می‌شود.

نفریه تاکید کرد: ارجاع کودکان به خانواده بهترین شکل در پرورش کودکان است و هدف اصلی ما جزء این نیست.

معاون امور اجتماعی بهزیستی در رابطه با استیضاح طرح فرزند خواندگی گفت: جواب استیضاح به دست سازمان رسیده است و پیش بینی می‌شود که طی جلسه‌ای با کمیسیون اجتماعی مجلس این طرح به مرحله تصویب برسد.

وی به کودکان دارای سرپرست نا‌موثر اشاره کرد و گفت: کودکانی که پدر و مادر آن‌ها شناسایی نشده باشند یا ۳ سال از آخرین پی گیری والدین آن‌ها گذشته باشد مشمول این گروه می‌شوند.

نفریه به مواد ۱۱۷۲ و ۱۱۷۳ اشاره کرد وافزود: والدین زندانی، والدین شاغل به فساد اخلاقی، والدین مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج، والدین معتاد و والدینی که خارج از حد متعارف کودکان خود را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند والدین بدسرپرست بر شمرده می‌شود و صلاحیت سرپرستی از کودکان را ندارند.

عدم وجود محدوديت براي پذیرش ایتام ایدز

معاون امور فرهنگی در رابطه با پذیرش ایتام ایدز تصریح کرد: هیچ گونه محدودیتی برای پذیرش این گونه کودکان وجود ندارد ما جهت پذیرش بدون محدودیت کودکان ایدزی و عدم نگهداری این کودکان در محیط‌های ایزوله، سطح آموزشی و تجهیزاتی اماکن نگهداری ارتقا دادیم ما به دنبال جداسازی نیستیم.

وی اضافه کرد: در رابطه به پوشش دادن کودکان ایدزی تلاش می‌شود که این کودکان را به خانواده‌های ایدزی و واجد شرایط و صلاحیت بدهیم. طبق آخرین آمار حدود ۲۰ کودک مبتلا به ایدز در سازمان‌ها و خانه‌های بهزیستی وجود دارد.

معاون امور فرهنگی بهزیستی گفت: در حال حاضر تقاضای فرزند خواندگی از تعداد کودکان بیشتر است و این سازمان در جهت حضور کودکان در خانواده‌های واجدشرایط و صلاحیت است.

آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار ۱۸ تا ۲۰ سال نداريم

حبيب‌الله مسعودي فرید مدير كل امورآسيب‌ديده‌گان اجتماعي سازمان بهزيستي نيز در ادامه اين نشست گفت: ۴۹۰ مرکز نگهداری و تحت پوشش و ۴۱ مرکز شیرخوارگاه داریم و مقام بررسی‌ها بر بیماری‌های کودکان تحت پوشش در شیرخوارگاه‌ها انجام می‌شود.

نفریه در رابطه با ظرفیت خانه‌ها و مراکز بهزیستی در کشور گفت: مشکل ظرفیت نداریم و نهایتا در کلان شهر‌ها به علت تراکم جمعیت، مراجعین به شهرهای مجاور منتقل می‌شوند که با اجرای طرح جدید فرزند خواندگی این جمعیت به نصف کاهش پیدا می‌کند.

معاون امور فرهنگی در اشاره به زنان سرپرست خانوار ۱۸ تا ۲۰ سال گفت: آمار دقیقی از تعداد این گروه نداریم اما سعی در توانمندی اکثر این افراد كه بازتاب پذیرند و نهایتا در طول ۲ تا ۳ سال توانمند می‌شوند.

به گفته وي اصلیترین علل وجود گروه زنان سرپرست خانوار ۱۸ تا ۲۰ سال به ترتیب طلاق، متواری شدن و فوت همسر است.

تهران ركورد دار بالا‌ترین آمار طلاق

نفریه به سند پیش گیری از آسیب اشاره کرد و تصریح کرد: این سند در ۲۷ استان در مراحل نهایی برای اجرایی شدن است در چند استان دیگر با اولویت بندی استان‌ها به اجرا می‌رسد.

معاون امور فرهنگی بهزیستی گفت: طرح تحول اجتماعی به استان‌ها ارسال شده است و اکنون در ۳تا ۴ استان عملیاتی شده است.

وی آمار طلاق در سال گذشته را خاطرنشان کرد و گفت: تهران بالا‌ترین آمار طلاق را دارد و اما این کار‌ها را به استان‌ها سپردیم تا با آمار‌ها آسیب‌ها را اولویت بندی کند.

نفریه به مسائلی همچون فرزند آزاری، همسرآزاری‌ها، فراری‌ها و اعتیاد اشاره کرد و اولویت‌های ملی طرح تحول اجتماعی برشمرد و تبعات این آسیب‌ها را گریبان گیر سازمان بهزیستی خواند.

معاون امور فرهنگی بهزستی شهرهای حاشیه‌نشین، بزرگ و صنعتی را همگام با رشد مخرب آسیب‌های اجتماعی دانست.

استان‌های تهران و خراسان رضوی دارنده بیشترین دختران فراری

نفریه بیشترین آمار دختران فراری را مربوط به استان‌های تهران و خراسان رضوی برشمرد و تاکید کرد: این آمار مربوط به خود استان‌ها نیست و عللی همچون رفت و آمد زیاد موجب بالارفتن این آمار‌ها شده است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی شرایط روحی وجسمی افراد برنامه‌هایی را پیش بینی کردیم و با توجه به درخواستی که از مجلس داشتیم خوشبختانه امسال ردیف بودجهٔ ۴. ۹ بالغ بر یک میلیاردبه ما اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به طرح ممنوعیت کار کودکان زیر ۱۵ سال و با هدف عدم اشتغال این کودکان در محیط‌های زیرزمینی دور از چشم مسئولان و ارتباط داشتن ۹۰ درصد این کودکان با خانواده، سازمان بهزيستي، رویکرد خانواده محوری در پیش گرفته است.

نفریه افزود: برای خدمت رسانی به کودکان خیابانی ۶تا۸ میلیون تومان به ازای همه خانواده بودجه در جهت توانمندسازی خانواده در نظر گرفته شده است و حتی اگر حضور کودکان خیابانی را از ۸ ساعت به ۶ ساعت کاهش بدهیم یک روند خوب و مثبت است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی گفت: در ۱۳۰ مرکز اورژانس احتیاج به ۱۵۰ خودرو داریم و با توجه به روند جدید به دنبال کشف کانون‌های آسیب آفرین اجتماعی هستیم و به جای دنبال کردن کوکان خیابانی به دنبال آن هستیم که کودکان خیابانی از کجا می‌آیند و با توجه به این تغییر رویکرد سمت و سوی سازمان از آمبولانس‌ها به سمت سواری‌ها به جهت مداخله در آسیب رفته است که صد خودرو تا پایان امسال ۱۰۰ خودرو دریافت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نقشهٔ ما برای کل کشور تکمیل شده است و پیش نویس آن به هیئت وزیران ارسال شده است.

وی ادامه داد: درجلسه اول کلیات آن تایید شد و در مرحلهٔ دوم طی نظرسنجی‌ها، پیش بینی‌هایی در نظر گرفته شده تا نحوه کار و میزان مداخله دستگاه‌ها معین شود.

نفریه درگیری‌های اخیر مددجویان و تجهیز مددجویان به شوکر‌ها و افشانه‌ها اشاره کرد و گفت: درگیری‌ها هر روز شکل می‌گیرند و این نشان محیط‌های پرخطر و ازحضور و کشف درست ما در محیط‌های ناسالم است و ادامه داد: کلیات آیین نامه مرتبط با این موضوع بررسی شده و بنابر مصوبه مجلس، سازمان بهزیستی در این مقوله نقش بسزایی دارد و در همین جهت ما مددجویان را به افشانه‌ و شوکر مجهز کرده‌ایم.

معاون امور فرهنگی بهزیستی خاطرنشان کرد: عوامل درگیری‌های تهران و ورامین دستگیر شدند. ما مددکاران را برخورد با خشونت آموزش داده‌ایم و این در حالی است که در دنیا، عملیات‌های سازمان بهزیستی با حضور پلیس انجام می‌گیرد البته سازمان بهزیستی درجاهای حساس هماهنگی‌های لازم را با پلیس انجامی می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فرید در رابطه با بیماری‌های TS گفت: شیوع TS ( دو جنسي) مرد به زن یک به ۳۰هزار و برعکس یک به ۱۰هزار است به این ترتیب متوسط ۲۴ نفر در سال مبتلا به این بیماری هستند وی ادامه داد: البته علائم روانی این بیماری در سنین پائین مشهود و با هزينه كمتر قابل درمان است.

مدير كل امورآسيب‌ديده‌گان اجتماعي سازمان بهزيستي اضافه کرد: این بیماران بعد از مراجعه به سازمان بهزیستی، درخواست رسیدگی به بیماری خودشان را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند که پس از تایید پزشکی قانونی در طول ۶ ماه تا ۱ سال عمل جراحی می‌شوند.

فرید خاطرنشان کرد: این عمل یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و تحت بیمه قرار نمی‌گیرد این در حالی است که هزینهٔ این جراحی بالا و پزشکان و جراحان این بیماری نادر هستند.

وی افزود: اگر عمل TS در لیست خدمات درمانی قرار بگیرد با توجه به بودجه محدود بهزیستی کمک بزرگی به این سازمان شده است.

فريد ادامه داد: هزینه اين عمل ۱۵میلیون است در حالی که با این مبلغ ما می‌توانیم ۱۵ کودک را تحت پوشش قرار بدهیم.

مدير كل امورآسيب‌ديده‌گان اجتماعي سازمان بهزيستي در رابطه با آمار بیماران ترانس (TS) گفت: در سال ۸۹، ۱۴۱ مورد و در سال ۹۰ نیز ۱۱۶ مورد بوده است که تحت پوشش درمانی قرار دادیم.

فرید ادامه داد: با توجه به برخورد اطرافیان بیماران TS با بیمار از جمله ترک کردن بیمار، بیکاری بیمار، انصراف به ناچار دانشگاه و.... این افراد به شدت در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. البته حمایت‌های سازمان بهزیستی ضعیف یا قوی شده اما قطع نشده است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی در رابطه با شیوهٔ آموزشی مهدکودک‌ها گفت: فلسفه اصلی مهدکودک‌ها، نگه داری وآموزش کودکان در محیط‌های امن هنگام نبود والدین است. در ۳ سال گذشته، آموزش مهدکودک به وزارت آموزش و پرورش داده شد.

محدوديتي در پذیرش کودکان تا سن زیر ۷ سال و یا بالا‌تر در مهدکودک‌ها وجود ندارد

نفریه در ارتباط با پذیرش کودکان در مهدکودک‌ها گفت: هیچ محدوديتي در پذیرش کودکان تا سن زیر ۷ سال و یا بالا‌تر وجود ندارد البته طرح سن مجاز در پذیرش مهدکودک‌ها در دست تنظیم است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی به مباحث آموزشی در مهدکودک‌ها اشاره کرد و افزود: مفاهیم دینی، مهارت‌های زندگی و آموزش‌های معنوی در غالب بازی، نقاشی و... در فضای شاد و مفرح تاحد عرف شرعی به کودکان ارائه می‌شود.

نفریه ادامه داد: در مهد کودک‌ها همانند مهدکودک‌های سایر کشور‌ها به مباحث جسمانی، اجتماعی،‌شناختی، اخلاقی و ارتباط با والدین پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی بنابر اصل اجتماعی در راستای توانمند سازی خانواده به منظور استحکام خانواده و فضای خانواده این مراحل را در آموزش مهد کودک‌ها قرار داده است.

معاون امور فرهنگی بهزیستی اضافه کرد: آیین نامه کودکان خیابانی در سال ۸۴ تصویب شد که بنابراین مصوبه برای ۱۸ دستگاه وظایفی تعیین شده است و با هدف خانواده محوری و سرپرستی کودکان خیابانی جهت پیشرفت آن تلاش می‌کنیم، هدف ما نبود کودکان خیابانی است نه ندیدن کودکان خیابانی.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این کودکان غیر ایرانی هستند و ۵ هزار نفر از کودکان خیابانی تحت پوشش هستند اما پروند الکترونیکی ندارند.

معاون امور فرهنگی بهزیستی از راه اندازی سایت ۱۲۳. ir خبرداد واین را گام مهمی در جهت اطلاع رسانی مردم و متخصصان دانست.

ازدواج کودکان زیر ۷ سال را شنيده‌ام

وی در رابطه با ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال گفت: درحال بررسی درصد این موضوع هستیم و حتی ازدواج کودکان زیر ۷ سال را در ثبت احوال شنیده‌ام.

نفریه گفت: هر ۶ ماه باید پرونده‌ها پایش بشوند و درحال حاضر برای اولین بار این پایش توسط مراکز غیر دولتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از پایش پرونده‌ها شناسایی افراد توانمند شده و خروج آن‌ها از چرخه و ورود افراد واجد شرایط به چرخهٔ پوشش بهزیستی است. درحال حاضر ۱۵۰هزار پرونده در حال پوشش است و این درحالی است که در سال گذشته ۱۲۹۵۰ نفر از چرخه خارج شده‌اند.

معاون امور فرهنگی بهزیستی در مورد پذیرش افراد واجد شرایط در بهزیستی گفت: لفظی به عنوان پشت نوبتی نداریم و تا حد ممکن پذیرش می‌شوند.

نفریه با اشاره به این جمله كه پرداخت مستمری آخرین تیر تركش ماست گفت: وام اشتغال کمک هزینه دانشجویی، ودیعه مسکن، هزینه درمان از جمله حمایت‌های سازمان بهزیستی است و پرداخت مستمری آخرین تیر تركش ماست.

مدیرکل دفر توانمندسازی خانواده و زنان نيز در بخشي از اين نشست از تحت پوشش گرفتن ۳۸ هزار خانواده به صورت غیر مستقیم خبرداد و گفت: تامین مسکن، بیماری‌ها و.... از جمله حمایت‌های سازمان بوده و در برخی اوقات از مستمری یکسان هم بیشتر شدهاست.

بریمانی اضافه کرد: برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان به گونه‌ای است که افراد تحت پوشش در طول ۲ تا ۳ سال توانمند و در ‌‌نهایت بابررسی کار‌شناسان سازمان از چرخه خارج بشوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016