سه شنبه 6 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف ۳۰ صفحه از کتاب محمدعلی سپانلو، سپانلو: سختگيری روی آثار من بسيار زياد است

"افسانه شاعر مرده" جديدترين اثر محمدعلی سپانلوست. اين کتاب پس از مدت‌ها و با حذفيات زياد، موفق به دريافت مجوز انتشار شد و به زودی در بازار نشر عرضه می‌شود.


ايلنا: کتاب "افسانه شاعر مرده" بعد از مدت‌ها، به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا،‌ محمدعلی سپانلو؛ در مورد جديدترين اثر درحال انتشارش؛ "افسانه شاعر مرده" گفت: به دليل اهميت اين اثر برای من،‌ کار تهيه آن در حدود ۱۴ سال طول کشيد. نسخه ارائه شده به ارشاد برای کسب مجوز، حدود ۱۳۰ صفحه بود. پس از طی زمانی طولانی، نهايتأ‌ با حذف حدود ۳۰ صفحه از کتاب، مجوز انتشار آن صادر شد و انتشارات افق کار انتشار آن را برعهده دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی درمورد بخش‌های حذف شده گفت: اين حذفيات به هيچ وجه مبنای منطقی و قانونی نداشته است. من حقوقدان بازنشسته هستم و قطعآ کار خلاف قانون انجام نمی‌دهم. در سير مميزی، بدون درنظر گرفتن محتوای نوشته و صرفآ به دليل وجود بعضی کلمات، از متن اشکال گرفته می‌شد. البته من می‌توانستم تنها کلمات و سطور مورد نظر را حذف يا با جملات ديگری جايگزين کنم،‌ اما برای برهم نخوردن نظم کار تصميم به حذف کل آن بخش‌ها گرفتم. به دليل همين حذفيات و کم شدن محتوای کتاب، تصميم به انتشار ‌آن با اسم "گزيده‌ی منظومه‌ی افسانه‌ی شاعر گمنام" گرفتم.

سپانلو ادامه داد: من حاضر شدم بخش‌های موردنظر را حذف کنم تا کتاب چاپ شود. تنها دليل اين کار، اين بود که اگر بعدها فرصتی پيش آمد و کل کتاب منتشر شد،‌ خوانندگان متوجه شرايط و فشارها و سخت‌گيری‌های اين دوره بشوند. البته من اين کار را تنها در مورد آثاری که خودم خلق کردم انجام می‌دهم و به هيچ وجه حاضر به تغيير در آثار ترجمه‌ای نمی‌شوم. مثلآ در چاپ مجدد کتاب "فصلی در دوزخ" نوشته "آرتور رمبو" به بخش‌هايی از کتاب ايراد گرفته شد. اما من حاضر به تغيير اين بخش‌ها نشدم و چاپ مجدد کتاب انجام نشد.

اين شاعر و مترجم در مورد اعمال سليقه‌ای مميزی گفت: در بررسی آثار افراد مختلف سليقه‌های مختلف اعمال می‌شود. مشخصآ در مورد کتاب‌های من،‌ سختگيری‌ها بسيار بيشتر است. پيش آمده که کتابی با ترجمه من موفق به دريافت مجوز نشده است، اما همان کتاب با ترجمه شخص ديگری مجوز دريافت کرده و چندين نوبت هم تجديد چاپ شده است.

سپانلو درمورد وضعيت جسمانی و سلامت خود گفت: آخرين آزمايش‌های من نشان دهنده کنترل شدن بيماری سرطان است،‌ اما در مورد سرطان به هيچ چيزی نمی‌شود اميدوار بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016