یکشنبه 22 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیشنهاد فاطمه هاشمی به بان کی مون برای عبور از تحریم دارویی

رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص کشور در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، با اشاره به تحریمهایی که موجب شده روند واردات داروهای بیماران خاص با مشکلاتی مواجه شود، پیشنهاد داده است که گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی از طریق بانک کشاورزی که تحریم نیست، انجام شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه فاطمه هاشمی به بان کی مون آمده است: بنیاد امور بیماریهای خاص سازمانی غیردولتی و خیریه است که ماموریت آموزش، پژوهش، پیشگیری و کمک به درمان و توانمندسازی مبتلایان به بیماریهای صعب‌العلاج مانند تالاسمی، هموفیلی، بیماریهای کلیوی، MS و سرطان و حمایتهای اجتماعی از آنان را برعهده گرفته است و نه تنها در ایران که در بعضی کشورهای همسایه و نیازمند، مانند عراق، افغانستان و... نیز خدماتی ارائه کرده است و به دلیل عملکردش درحوزه‌های یاد شده و حضورش در عرصه‌های بین‌المللی برای تبادل و انتقال تجربیات، به عنوان یک سازمان موفق در منطقه و جهان شناخته می‌شود و دارای مقام مشورتی در سازمان ملل متحد است.

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرید، در یک سال اخیر، تحریمهای اقتصادی علیه کشور جمهوری اسلامی ایران تشدید شده و به ویژه تحریمهای بانکی، در راه انجام معاملات با طرفهای خارجی مشکلاتی ایجاد کرده است که آسیبهای آن متوجه ملت ایران شده است، ملتی که به رغم همه فشارها از حقوق خود دست نخواهد کشید. لذا تحریمها بیش از آن که یک اقدام حقوقی علیه حاکمیتی باشد که از دید بعضی قدرتهای جهانی دچار نافرمانی شده است. برخوردی سیاسی با شهروندان عادی یک کشور و مایه نقض حقوق بنیادین بشر است.

اینجانب به عنوان رئیس بنیادی که با 6 میلیون بیمار و به تبع آن، دست کم 30 درصد از جامعه ایران در ارتباط است و آسیبهای ناشی از تحریمها را بر سرنوشت آنان با تمام وجود لمس‌ می‌‌کند، تصمیم گرفتم که به دور از فضای سیاسی و مجادلات کشورم با ایالات متحده آمریکا و چند کشور اروپایی، این نامه را برای جناب عالی ارسال کنم.

عالیجناب دبیرکل
اگرچه دارو در لیست تحریمهای اعمال شده قرار نگرفته اما تبعات تحریم، عدم امکان انتقال وجوه از طریق سیستم بانکی و نیز فضای رعب ‌آمیز ایجاد شده که باعث دشواریها یا توقف جدی در مبادلات تجاری با ایران شده است، سایه سنگین خود را بر بخش بهداشت و درمان انداخته و در نتیجه، ورود داروهایی که در ایران تولید نمی‌شوند و نیز مواد اولیه دارو، دچار وقفه شده و می‌رود تا علاوه بر کمبود یا نایاب شدن تعدادی از اقلام دارویی، بعضی کارخانه‌های داروسازی را نیز تا یکی دو ماه آینده به تعطیلی بکشاند.

کمبود دارو و افزایش قیمت آن ناشی از کمبود افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی و آثار تورمی آن است، مستقیما بر جان و سلامت هزاران بیمار اثر می‌گذارد. شما احتمالا می‌دانید که دولت جمهوری اسلامی ایران، برای برخی داروهای پرهزینه سوبسید می‌پردازد ولی در مورد داروهایی که مشمول حمایت دولتی نیست، این مشکل دو چندان می‌شود.

آقای دبیرکل

اینجانب به عنوان یک فعال انسانی، وجدان بشریت امروز را به این نکته معطوف می‌دارم که برخلاف ادعای تحریم‌کنندگان، فشار تحریم‌ها، آثار زیانبار خود را مستقیما بر سلامت مردم بر جای می‌گذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




از جناب عالی به عنوان یک تقاضای بشردوستانه می‌خواهم، از آن جا که تحریمها ماهیت سیاسی دارد و آسیبهای آن متوجه آحاد مردم و بیماران است، برای دفاع از حقوق بشر، تمام تلاش خود را برای رفع تحریمها به کارگیرید. همچنین پیشنهاد می‌کنم، با توجه به ارتباط بانک کشاورزی با سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) و عدم تحریم آن، با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی، به این بانک اجازه داده شود که گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دهد.

رجاء واثق دارم که جناب عالی نقش تاریخی خود را برای جلوگیری از آسیب به جان و سلامت و آرامش خانوادگی همه بیماران دردمند که نیاز به عنایت رهبران انساندوست و خیراندیش جهان دارند، ایفا کنید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016